Signal ID

  • Thread starter Deleted member 6734
  • Start date
D

Deleted member 6734

Guest
Kan jag få hjälp med ID på denna signal. Jag har en generic SDR 2832 och har fått in andra signaler, men nu domineras allt av denna och jag vet inte vad det är. Den kryper hela tiden uppåt i frekvensomfång och börjar omkring 2KHz.
SignalID.png
 
Jag tror att du har fått in en DMR station.
Bara ett förtydligande. Du skriver 2kHz men troligtvis menar du 2MHz. Har jag rätt?
 
Tack för snabbt svar, ja 2MHz menar jag. Så det är en DMR mobil radio på VHF. Tackar!
 
2 MHz är inte VHF. Om den kryper omkring i frekvens är det nog en laddare eller strömadapter i din närhet.
 
Och hörs den bara på din SDR kan det vara nätaggregatet eller någon spänningsomvandlare i din dator som du ser och hör.
 
Last edited:
Väldigt svårt att avgöra vad det är vi ser.
Vi behöver information om centerfrekvens.
Vi vet ju att en 2832 inte kan ta emot signaler på f0=2MHz.
Jag menade bandbredd.
En SDR mottagare kan lätt bli överstyrd och då måste man dra ner på RF gain.
En överstyrd mottagare visar inte en korrekt signal.
Om signalen "vandrar" upp och ner över tid så är det garanterat en störning.
Det kan vara (som nämnts i tidigare inlägg) laddare, nätaggregat och som i mitt fall en TV.
Störningar brukar dock ha lite "suddigare" kanter och din signal är väldigt skarp.
Detta får mig att tro att det handlar om en "verklig" signal.
Vilken VHF frekvens är det vi ser?
 
Här är inspelad signal, ljudet kommer efter ca. 1 min. Så har ser det oftast ut:

Annars ser signalen ut så här:

Min granne har en strömgenerator och en through-wall imagining radar, antagligen UWB, eller något annat. Han arbetar på ett marinuniversitet.
Jag skulle gärna ha hjälp med vad man ser här, för jag får tinnitus och huvudvärk av det han håller på med.
 
Med handen på hjärtat, detta känns wierd.

Är frekvensen 2MHz på mätningen är det inget du varken hör eller på något annat sätt märker av.

Jag hade en kompis som började bli till åren, han har alltid varit lite "skum" men när han började säga att grannen ovanför skickade elektriska stötar genom taket insåg jag att det spårat ur..

Får du tinnitus av signalen och den är hörbar har du helt fel utrustning. Det kan inte din SDR mäta.

Du behöver då en Ljud dB, decibel mätare.

Men, jag känner såhär, knacka på hos din granne och be om att få en kopp kaffe och diskutera detta med honom. Det reder nog ut en del.
 
Min granne har en strömgenerator och en through-wall imagining radar, antagligen UWB, eller något annat. Han arbetar på ett marinuniversitet.

Det låter en liten aning långsökt att de problem du upplever skulle ha samband med din grannes verksamhet, vad den nu handlar om. En "strömgenerator" är förvisso något som myckel väl existerar, men det sätt du omnämner den på får det att låta som om det föreligger någon sorts missuppfattning om vad som egentligen försiggår, kanske i flera steg.

Likaså through-wall imaging (inte "imagining" vilket betyder föreställa/inbilla sig) radar existerar också. Att din granne arbetar med sådant är såklart inte omöjligt. Det blir dock mer och mer långsökt att det skulke ha att göra med de problem du upplever. Har han den hemma i lägenheten?

Återigen, det är inte omöjligt, men extremt långsökt. Extremt. Det är tyvärr mer troligt att dina problem inte helt och hållet har sina rötter i den faktiska sinnevärld som de flesta på detta forum baserar sina erfarenheter på.

Som tidigare föreslogs så är nog kaffe och samtal, med grannen eller någon annan, ett mycket bättre förslag till lösning än någon sorts teknisk åtgärd.

Lycka till! :)
 
Last edited:
@SA5GHZ Signalen är inte hörbar, då hade jag kunnat spela in den med mikrofon. Jag hör däremot strömgeneratorn som står och vibrerar och den har jag spelat in. Jag är heller inte till åren eller wierd, det känns väldigt nedlåtande att skriva så. Detta är en helt genuin fråga om vad signalen jag spelat in är för något. Naturligtvis har jag knackat på grannens dörr varje dag, men han öppnar inte. Detta är extremt och långt utöver det normala, det är därför jag frågar. @SA5GHZ att detta problem skulle vara utanför den verkliga sinnesvärlden är ett kränkande påstående. Grannen öppnar inte dörren. Jag underar bara om någon kan ge vägledning om vad signalen jag spelat in är för något.
 
Jag har ställts inför en liknande frågeställning i min EMC-praktik för snart 10 år sedan.

Detta handlade om att bilder från en medicinsk ultraljudsscanner med flera MHz bandbredd kunde få
egendomliga slumpvisa skuggningar vilka man misstänkte orsakades av någon yttre källa.

För att lokalisera orsaken, som till sist visade sig vara utstrålade emissioner från kablaget hos ett passagekontrollsystem
fick vi rigga upp spektrumanalysator, mätmottagare, strömprober samt både E-fält och H-fält mätantenner.

Vad som visas på skärmen till en "billig" SDR-mottagare är synnerligen beroende på hur den konfigurerats och till vilken sorts antenn
den är ansluten. Det är mycket lätt att få helt missvisande indikationer.

Vill man gå till botten med sådana här frågor behöver EMC-expertis med adekvat utrustning anlitas med de kostnader och arbetsinsatser
som det innebär. Det blev instrumenthyror för 10000-tals kr hos Rohde&Schwarz för att kunna göra de tidigare nämnda mätningarna.

"Qualität macht Ihren Weg"
 
Tack @SM0AOM Jag förstår att min SDR inte kan visa korrekt, eller ens mäta källan. Jag får leta upp en EMC expert.
 
SA5GHZ detta problem skulle vara utanför den verkliga sinnesvärlden är ett kränkande påstående.

Kränkande? I så fall är det nog du själv som står för kränkandet, det finns många människor som har stora problem, som inte har det minsta med verkligheten att göra. Det gör inte problemen mindre för dessa individer, det är "verkligt" för dem och orsakar dem obehag, även om det inte är verkligt för oss andra. De förtjänar också respekt i sin uppfattning, deras lidande är så verkligt det kan vara.

Du nämner återigen "strömgenerator" på ett sätt som ger sken av att du inte lägger samma innebörd i ordet som de allra flesta inom beprövad naturvetenskap/radioteknik gör.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Strömgenerator

Om grannen inte ens öppnar, hur vet du vad det är som bullrar? Och hur drar du slutsatsen att det är just en "strömgenerator"?

Det här är i huvudsak ett forum för radioteknik, om du har uppfattningar och använder uttryck som är avsevärt annorlunda i sin betydelse och innebörd jämfört med sedan länge beprövad/bevisad vetenskap, så får du nog antingen erbjuda mycket tydliga belägg för dina teorier och upptäckter, alternativt stå ut med att bli ifrågasatt och emotsagd.

Ser fram emot mer information i ärendet! :)
 
Last edited:
Jag tycker inte tonen varit negativ eller kränkande i tråden, vi konstaterar bara att fakta vi fått inte går ihop. Antingen saknas någon vital information eller så är det något som inte stämmer.

Grannen har med all sannolikhet en eller flera strömgeneratorer i sitt hem, moderna LED lampor innehåller konstantströmsgenerator för att driva LEDarna korrekt. Och det finns högst troligt en hel del annan elektronik i ett hem som innehåller en "strömgenerator"

Ett elverk skulle också kanske kunna beskrivas som en "strömgenerator" men det är väl inte det TS menar? Isåfall skulle jag kunna förstå obehaget om ett sånt körs i lägenheten intill.

Något som skulle kunna upplevas obehagligt är infraljud, låga frekvenser orsakade av ventilationsaggregat eller andra maskiner "på håll" längre bort. Byggnader kan i vissa speciella fall leda ljud och vibrationer långa sträckor som sen uppträder på vissa specifika ställen.

Bor du i en lägenhet finns det med all sannolikhet en vaktmästare som kan hjälpa till med sökandet efter de ljud du upplever, för är tinnitus inblandat måste det ju vara ljud du letar efter.

Slutligen,

Jag tror ingen menar något Illa, iallafall inte jag. Men jag känner att jag kanske inte skriver det jag tänker rätt ut, för att inte dömma någon.. Men som GHZ berör i sitt tidigare inlägg finns det sjukdomar, psykiska åkommor som skulle kunna förklara dessa problem.
 
Last edited:
Last edited:
Skulle också föreslå att kontakta hyresvärden för att klarlägga ifall emissionerna, radiofrekventa eller inte. skulle kunna innebära
ett brott mot hyresavtalet eller ordningsreglerna. Värden har bättre möjligheter att ställa
frågor ifall grannen inte skulle vara samarbetsvillig.


Och hur drar du slutsatsen att det är just en "strömgenerator"

"Strömgenerator" har en mycket specifik betydelse i elkretsteorin; en strömkälla som förmår driva en viss ström oavsett
lastens resistans. För att citera en legendarisk föreläsare på Chalmers "Ideala strömgeneratorer måste förvaras med utgången
kortsluten, och kortslutningen bör avlägsnas av 'assistenten' på ett behörigt avstånd till åskådarna
".

Lyckligtvis går sådana inte att åstadkomma i praktiken.
 
Ni bara fortsätter med att insinuera att det finns en psykisk åkomma bakom frågan. Dock, så är inte fallet. Det är en massa information som utelämnats. Jag ville bara veta vad signalerna visar. Jag trodde detta var ett seriöst forum.
 
Om man utelämnar information så får man svar därefter.
Vi försöker med våra erfarenheter och kunnande av "radio" och i min fall även ljud att få ihop dina iakttagelser.

Signalen du ser, kan, egentligen vara precis vad som helst. Din egen TV, LED-drivdon, eller tom den dator du mäter med.

I vilket fall, signalen, vad det nu är för något, du ser på din SDR kan inte påverka en människa.

Vart i Sverige finns du? Vi är ett gäng kunniga med tillhörande utrustning som kanske kan hjälpa till att få klargörande i saken?
Jag har spektrumanalysator och enklare antenner. Det finns säkert fler som skulle kunna hjäpa till :)
 
Last edited:
Back
Top