Signal på fritids-QTH

SM0NOR

Well-Known Member
Hej,
Jag undrar hur ni andra tänker med signal på fritids-QTH som ligger i ett annat disktrikt?
Jag är SM0:a och tänker bygga en remote-station i ett annat distrikt. Kör ni med specialsignal eller kör ni med ordinare signal med tillägget /<0-7>
 
Varken specialsignal eller tillägg. Det är vedertaget att man byter ut distriktssiffran.

73,
Jonas SM5PHU
 
Varken specialsignal eller tillägg. Det är vedertaget att man byter ut distriktssiffran.

73,
Jonas SM5PHU
Ja, det är väl det som gäller om man flyttar permanent. Men det blir ju förvirrat om man är aktiv båda ställena..
 
Du kan använda distriktssiffran för området där stugan ligger. I mitt fall blir det en 4:a. Men jag har märkt att utländska amatörer blir förvirrade av att det finns, som de uppfattar det, två signaler med suffixet kbw. Därför använder jag uteslutande SM0KBW/4 från stugan.
 
Så länge jag kan minnas har man kunnat anmäla fritidsadress till Televerket och få en alternativ distriktssiffra. Det kan man även idag göra till SSA, om man vill ha båda adresserna med respektive distriktssiffra listade i SM callbook. Även på qrz.com kan du registrera dig med två alternativa distriktssiffror.

PTS regler säger uttryckligen att man själv får byta sin distriktssiffra efter behov.

(Mer förvirrande blir det om man - som jag - har samma distriktssiffra i två olika distrikt. Jag borde börja kalla mig SM0PHU till vardags.)

73,
Jonas SM5PHU
 
Du kan använda distriktssiffran för området där stugan ligger. I mitt fall blir det en 4:a. Men jag har märkt att utländska amatörer blir förvirrade av att det finns, som de uppfattar det, två signaler med suffixet kbw. Därför använder jag uteslutande SM0KBW/4 från stugan.

Så jag kan alltså switcha mellan en nolla och en femma som jag vill? Teoretiskt kan jag alltså sitta i hemma-schacket köra ett QSO som SM0:a och direkt efter via remoten köra samma sttaion men som SM5:a? Varför jag nu skulle vilja göra det... Men teoretiskt....
 
Så länge jag kan minnas har man kunnat anmäla fritidsadress till Televerket och få en alternativ distriktssiffra. Det kan man även idag göra till SSA, om man vill ha båda adresserna med respektive distriktssiffra listade i SM callbook. Även på qrz.com kan du registrera dig med två alternativa distriktssiffror.

PTS regler säger uttryckligen att man själv får byta sin distriktssiffra efter behov.

(Mer förvirrande blir det om man - som jag - har samma distriktssiffra i två olika distrikt. Jag borde börja kalla mig SM0PHU till vardags.)

73,
Jonas SM5PHU

Ja, jag har sett kategorin "fritidssignal" i SSA callbook. Men några amatörer har uppgiviet en specialsignal som fritidssignal i callbook. Och det är efter vad jag läst mig till inte riktigt enligt regelverket.
 
Så jag kan alltså switcha mellan en nolla och en femma som jag vill? Teoretiskt kan jag alltså sitta i hemma-schacket köra ett QSO som SM0:a och direkt efter via remoten köra samma sttaion men som SM5:a? Varför jag nu skulle vilja göra det... Men teoretiskt....
Visst, så är det, kan orsaka stor förvirring. I synnerhet när du är remote uppkopplad till ett annat distrikt, själv kör jag som sagt SM0KBW/4 och lägger dessutom till remote på slutet om jag kör mot en svensk station.
 
Så jag kan alltså switcha mellan en nolla och en femma som jag vill? Teoretiskt kan jag alltså sitta i hemma-schacket köra ett QSO som SM0:a och direkt efter via remoten köra samma sttaion men som SM5:a? Varför jag nu skulle vilja göra det... Men teoretiskt....

Ja, visst kan du det. Så här står det i PTS delegationsbeslut Bilaga C under avsnittet "Anropssignaler för enskilda radioamatörer":
"Användning av distriktssiffra enligt tidigare tradition, där innehavaren själv väljer siffra från tid till annan, är tillåten. Distriktssiffran ska i så fall visa sändarens placering."

Det finns inget som hindrar att du använder en specialsignal på ditt fritids-QTH. Det finns faktiskt inget som hindrar att du väljer en specialsignal med distriktssiffran 8 eller 9. Däremot får du inte fritt byta distriktssiffra i en specialsignal, den friheten gäller bara personliga grundsignaler. Specialsignalerna SM0W och SM5W är till exempel tilldelade olika personer, därför får man inte byta siffra.

Praxis, som jag har uppfattat den, är att om man har en permanent installation - hemma eller på sitt fritids-QTH - så byter man ut distriktssiffran. Hemma är du SM0NOR. På landet, oavsett om du fysiskt befinner dig där eller om du fjärrstyr, är du SM5NOR.

SM0NOR/5 använder du om du tillfälligt har din station placerad någonstans i femte distriktet.

Jag ser inte vad förvirringen skulle vara om du är fjärruppkopplad mot ett annat distrikt. Däremot blir det lite luddigt om du fjärrstyr över nationsgränser. CEPT-regelverket har inte riktigt hängt med där.

73,
Jonas SM5PHU
 
"Användning av distriktssiffra enligt tidigare tradition, där innehavaren själv väljer siffra från tid till annan, är tillåten. Distriktssiffran ska i så fall visa sändarens placering."

Det måste väl vara antennens placering som gäller? Inte sändarens.... om man ska vara petig.
 
.... om man ska vara petig.
Över huvud taget är det där regelverket inte hundraprocentigt stringent formulerat. SSA har lämnat ett i mitt eget tycke bättre förslag inför en eventuell revidering.

73,
Jonas SM5PHU
 
Förslag på ny formulering;
"Distriktssiffran ska i så fall visa sändarens placering, så länge som sändaren och antennen är i samma distrikt, skulle dom vara i olika distrikt så är det antennens placering som gäller."
;)
 
Back
Top