Signalering genom koax?

SM5OCI

Well-Known Member
Hej!

En fundering som dök upp i mitt huvud:

Det finns några vanliga metoder att föra över annat än RF genom koaxen från schacket till antennen, så att man slipper dra en extra kabel till t.ex. en antennväxel.

Vanligt är ett "Bais-T" i schacket för strömförsörjning av en förstärkare vid antennen.

För t.ex. en K9AY-antenn kan man föra över styrning av reläer. Om man utgår från en växelspänning i schacket kan man skicka ut bara positiva halvvågor, eller negativa halvvågor, eller både och. Man kan då föra över 4 bitars information (0V, positiva halvvågor, negativa halvvågor, växelspänning).

Men om man vill t.ex. föra över ännu mera? T.ex. RF samt 12V samt styrning av slutmotståndet i en Beverage? Till en större antennväxel? Kanske signalera till en mikroprocessor? En del använder WiFi över luften, men om inte det går?

Någon som har provat? DTMF-toner? FSK-modulera typ RS-422?

Alla idéer och spekulationer intressanta!

SM5OCI Per
 
För en mobiltelefon basstation är det relativt lätt att genomföra denna kommunikation.
Man behöver ett lågpassfilter in och ut från sina "bias-T" och hålla styrkommunikationen till en låg frekvens.
Med tillräckligt stort frekvensavstånd mellan styrkommunikationen och "amatörradiokommunikationen" kan dessa fungera simultant utan att störa varandra.
Jag har varit inblandad i ett RET-projekt när jag jobbade på Allgon vilket resulterade i ett patent för denna typ av kommunikation.
En radioamatör behöver sällan köra simultant utan kan säkert "hålla tyst" den stund det tar att överföra data.
All typ av seriell dataöverföring som endast kräver en ledare + retur kan användas.
 
Last edited:
Lite festligt att det @SM3GSK och @SM0GLD beskriver liknar det jag arbetat med i yrkeslivet, fast jag är på en betydligt mer absrtakt nivå - jag arbetar med standardisering av drift- och underhåll for mobiltelefoni!

Nu tänkte jag mig något mera konkret - någon som verkligen hade gjort detta i praktiken.

Fler idéer och tankar välkomna!

SM5OCI Per
 
Jag har inte provat i praktiken (mer än också i yrkeslivet :)) men ett antal problem uppstår. Man behöver som nämnts ett filter (diplexer) i var enda. Är det bara DC så är det ganska lätt men är det data så är det ju antingen basband, lågfrekvens eller modulerad basband, RF. Kör man kortvåg så måste man ju ligga under lägsta frekvens eller över högsta frekvens. Vill man dessutom sända på koaxen så måste filtret klara 1kW. Vilket man vill köra nuförtiden då ingen hör nåt så då behöver ju filtret klara detta. Är det bara lyssning så blir det ju enklare. Utan att ha koll på alla standarder så är ju många uppbyggda på differentiella ledare vilket koax är långt ifrån, typ RS-485 som jag själv använt och funkar hundratals meter om man har partvinnad kabel och rätt drivers. Att få det att funka på en obalanserad koax vet jag inte om det är så lätt görligt. Det finns ju ASK eller FSK kretsar för diverse frekvenser typ 433 MHz som borde funka men nån form av diplexer behövs fortfarande. Om det inte är 100-tals meter koax så skulle jag nog ändå föredra att dra med en CAT5 eller CAT6 kablel med tvinnade par. Då kan du köra vad du vill, slipper krångliga filter mm. Koaxen kan du möjligtvis köra DC i om så behövs…Sen vad man skall köra för protokoll och hårdvara mm är ju en annan femma. Här kan man säkert köra nåt enkelt med arduino eller liknande. Jag byggde ett eget system för några år sen med Atmels CPU:er och det fantastiska protokollet S.N.A.P som funkade alldeles utmärkt…(http://www.hth.com/snap/).
 
Går det att sända växelström halvvågslikriktat till reläer med bara ett Bias-T, dvs 50 Hz, så går det ju att sända 50 Baud data oxo...
Utan några avancerade filter.
Men det kanske är för långsam dataöverföring???

Men dessa sytem kräver ju att man har eleketronik i båda ändar och likströmsmatning behövs till fjärrändan.


SM4FPD
 
Jag ser två "enkla" sätt att lösa det hela med bias-T,
till exempel genom stegad spänning och några diskreta fönsterkomparatorer i mottagaränden,
men det blir ännu simplare med en LM3914 som via en näve PNP driver reläerna om det är en antennväxel du vill ha.
 
Hm. Vad har du där för matningsspänning till komparatorn i antennväxeln då?
 
Ptja, börjar man på 24V så kan man troligen få det stabilt med 18V, 15V och sedan 12V, tillsammans med spänningslöst blir det 5 lägen på en antennväxel, reläerna försörjs förstås efter en 12V regulator.
hmmm nu blev jag byggsugen ;)

edit: googlade fram en lösning med LM3914, https://pa3csg.nl/?page_id=47
 
Överför man 12V till sin remote tuner via koaxen så blir det svårt att manipulera denna spänning.
Bättre är då att pulsmodulera en bärvåg på låg frekvens som kan tas emot av en enkel AM-detektor.
Man överför ett bestämt antal bitar till en seriell-till-parallell-omvandlare.
 
Ptja, börjar man på 24V så kan man troligen få det stabilt med 18V, 15V och sedan 12V, tillsammans med spänningslöst blir det 5 lägen på en antennväxel, reläerna försörjs förstås efter en 12V regulator.
hmmm nu blev jag byggsugen ;)

edit: googlade fram en lösning med LM3914, https://pa3csg.nl/?page_id=47
Jamenvisst!
Så funkar det ju att lösa det :)
 
Överför man 12V till sin remote tuner via koaxen så blir det svårt att manipulera denna spänning.
Bättre är då att pulsmodulera en bärvåg på låg frekvens som kan tas emot av en enkel AM-detektor.
Man överför ett bestämt antal bitar till en seriell-till-parallell-omvandlare.

För låååångsam dataöverföring eller antennväxling kan man förmodligen lösa det genom spänningsskift, det kräver dock en PIC eller Arduino i var ände.
Uppnåbar datatakt med tillräckligt mjuka flanker borde kunna räcka till att överföra temperatur, luftfuktighet eller kanske fältstyrka? fatasin sätter gränserna :)
 

Attachments

  • antrelskiss.jpg
    antrelskiss.jpg
    33 KB · Views: 12
För låååångsam dataöverföring eller antennväxling kan man förmodligen lösa det genom spänningsskift
Jo på det viset funkar det.
Detta har jag provat genom att "modulera" utspänningen med seriedata på en switchad omvandlare med en ganska liten konding på utgången.
 
Som gammal VHF/UHF fantast oroar jag mig främst för att köra ström genom koaxkablar. Även om det är små strömmar så är det risk för att man får extra brus genererat i kontaktresistanserna.
 
Back
Top