Signalspaning på mobiltelefontrafik, ett växande fenomen?

Har vi inte en bestämmelse att vi inte får vidarebefordra meddelanden som inte var avsedda för oss? Minns jag rätt? Hur kunde då förr tidningar publicera vad dom hörde på sina polismannens scanners? Förr var ju detta skrivet på den Radiolicens man fick om jag minns rätt ?

Det var ingen licens på att inneha polisscanners, således kunde herr redaktör förneka att dom kände till att man inte fick vidarebefodra det man hörde.

Sen skrevs det nog "enligt en annonym källa med insikt i polisarbetet" efter dom allt för dåligt maskerade citaten från polisradiotrafiken :D
 
God morgon,

Grundproblemet är förmodligen att s k vanliga människor ofta har en mycket grumlig uppfattning om vad Internet, mobiltelefoni m m egentligen är, även om många rimligt tänkande personer nog kan gissa att någon form av trådlös kommunikation kan vara inblandad, åtminstone när det gäller mobiltelefoner.

I ett föredrag jag lyssnade på nyligen citerades ett företag, som på tal om säkerhet förklarade att "vi har övergett radio för länge sedan och helt gått över till mobiltelefoner". Säkert en förbättring, men helt säkert är det nog inte.

För en tid sedan uppmärksammades det i DN att två av Marinens fartyg utväxlat meddelanden med smått pikant innehåll, som uppfångats av ryska amatörspanare och spritts via ett forum i Ryssland. Då blir det aningen mer oroväckande att (enligt DN) informationschefen Jimmie Adamsson vid Sjöstridsflottan i Karlskrona säger: "Men den här typen av trafik ska inte gå via vår militära utrustning över huvud taget. Det finns vanlig internetuppkoppling för den typen av kommunikation på fartygen."

Frågan som inställer sig är naturligtvis hur man får till Internet på fartyg som ibland befinner sig ute till havs. Antingen är informationschefen ute och cyklar eller också lägger han ut en alldeles egen dimbank. En titt på inläggen i det ryska forumet ger i a f rätt sannolika svar på hur det i själva verket gick till.

De inblandade fartygen var HMS Vinga och HMS Carlskrona. Man hade inte direkt förbindelse mellan fartygen utan meddelandena gick via "Marinens Radio", som jag antar ligger på torra land. De frekvenser som användes var 10742, 10592 och 10543 kHz enligt den ryska spaningen. Den trafik som syns är meddelandena mellan HMS Vinga och Marinens Radio, alltså inte Carlskronas - men det räckte gott och väl s a s.

Av en bifogad bild från Live fartygskarta - Fartygstrafik och positioner - AIS Marine Traffic framgår att HMS Carlskrona befann sig ungefär mellan Visby och Västervik, där de kanske hade tillgång till "vanlig Internetuppkoppling" som Marinens Jimmie A talar om och kanske betraktar som avlyssningssäker. I varje fall har ryssarna inte uppfångat Carlscronas meddelanden - men de avslöjas ju ändå i transitotrafiken till HMS Vinga på frekvenserna strax ovanför 10 MHz.

Kanske ett scoop: den ovan angivna trafiken ägde rum i början av november och uppmärksammades alltså ungefär då. Den 12 december har den ryske spanaren drhell_78 uppfångat följande medelande från HMS Carlskrona, citat:

Hej, alla glada Gnistar!
D testar jag en omgng fr att se vad som hnder.
Hoppas allt r bra med er och att inte Ryssen tagit er!!
******** ***, ************** ******* *******
73 og 88 de Jonas

slut citat

Följetongen om det säkra Internet på Marinens fartyg fortsätter alltså. Som patriot hoppas jag att det rör sig om medvetet vilseledande trafik. :)

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Oavsett om man har erövrat ett certifikat, innehar en licens eller inte måste man känna till lagen. En privatperson och en juridisk person går att lagföra om man inte följer lagen, oavsett om vederbörande känner till lagtexten.

En tidnings källor är däremot grundlagsskyddade och får inte efterforskas. Således måste det bli ett brott att försöka lagföra en tidning som vidarebefordrat information avlyssnad från en polisradio därför att man då samtidigt röjer källan. Undantag finns om det berör rikets säkerhet eller om landet är i krig.
 
Rolf skrev;
Följetongen om det säkra Internet på Marinens fartyg fortsätter alltså. Som patriot hoppas jag att det rör sig om medvetet vilseledande trafik. :)

Det var snällt sagt Rolf :D

Uffe - CIQ
 
Back
Top