Signalspaning på mobiltelefontrafik, ett växande fenomen?

Läste för en tid sedan att man i USA använde mobiltelefonbasstationer i små flygplan.
Sportplan av Cessna-typ som ändå vanligen brukar flyga omkring.
Med dessa flyg kunde man lokalisera eller avlyssna mobiltelefoner, eller dess ägare på korta avstånd.

Var köper man mobiltelefonbasar tro??

Så visst finns det metoder....

Det är kanske säkrast numera på kortvåg om man vill kommunicera oavlyssnat?
3762 kHz kanske?

de
SM4FPD
 
På den "gamla goda NMT-tiden" var det regel snarare än undantag att kvällstidningsredaktioner i tillägg till polisradioscanners även hade
scanners som lyssnade av NMT450 och 900. Man hoppades på att kunna fånga något intressant i "flykten". GSM gjorde detta opraktiskt.

Min,ehuru begränsade, inblick i INFOSÄK är att ingen som tar bevarande av hemligheter på allvar förlitar sig på kryptering som på något sätt finns inbyggd i olika former av nät. Dessa har ofta ganska "svaga" krypton som dessutom kan kopplas till och från via kommandon till mobilerna från nätet.

I stället används olika former av "end-to-end" krypton där användarna har full kontroll över hur kryptering och dekryptering går till.

Det finns indicier om att det är relativt enkelt och billigt att skaffa utrustning för att lyssna av och dekryptera GSM-trafik, men att 3G/4G trafik är betydligt svårare och dyrare att avlyssna.

Genom att använda riktigt applicerade "end-to-end" metoder är det troligt att även stormakterna har svårigheter att dekryptera skyddad mobiltrafik, i varje fall inte i realtid.

När det gäller oavlyssnad trafik på HF-amatörbanden stämmer det nog.
Ingen är speciellt intresserad av kufars interna radiokommunikation...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
I slutet av av 90-talet jobbade jag på ett multinationellt företag och internt varnades det för att GSM avlyssnades på Arlanda. Enligt införstådda fanns det spioner med atachéväskor som spelade in trafiken för senare studier.
 
AOM;
Kufarna leder om de kör tgf.

Naivt att tro att "vi" inte är avlyssnade.. Var försiktig med vad som sägs via mobiltfn. Vi har, efter att kopparledningarna klippts, begåvats med s.k. "fast mobil telefoni" så vi silar snacket.:)
Ha de /Uffe -CIQ
 
Det är mycket svårare att avlyssna mobiltrafik än den som går i det "fasta nätet".
För att kunna avlyssna samtal i kopparaccessnätet så krävs det bara en stege och en hörlur.

Ville man avlyssna större mängder trafik så gick man bara in i bärfrekvenssystemens överdrag eller lyssnade på länkhopp med FDM.

Åtskillig "glesbygdstelefoni" gick i 4 och 8-kanals Grangerlänkar strax under 1000 MHz, och dessa var en "struntsak" att ta in med vanliga grejor. Minns att jag provade detta när Icom IC-R7000 kom på marknaden 1986. Det fanns ett sådant länkhopp i transmissionen ut till en av kustradions mottagarstationer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag trodde det bara behövdes en rullbandspelare, man får ju se en sådan i bild när nyhetsuppläsaren läser nyheter om avlyssning.
Alternativt att man får se rackmonterade lådor med gröna LED som blinkar.
Så skaffar man en låda med gröna LED så fixar sig allt.

de
FPD
 
Analoga CT1-telefoner på 959 Mhz var ju tacksamma att avlyssna på sin tid.

//QRP
 
Som ansvarig för signalskyddet på jobbet får man förmånen att åka på centrala signalskyddsmötet och en mer eller mindre stående punkt på agendan brukar vara skrämselpropaganda för att undvika ohämmat mobilsnack. Nätens inbyggda kryptering duger inte och som redan nämns kan det slås av i näten ibland. Om jag minns rätt ska telefonen indikera det med någon symbol i displayen. Vid ett tillfälle berättades om möjligheten att sätta upp en egen "piratbas" som agerade mellanhand mellan telefonen och det rätta nätet. Här dök en suspekt person upp med en attachéväska på Arlanda. Rakel ska också ha någon sorts enklare kryptering som inte heller duger för hemligheter.
R&S har provutrustningar för olika mobilnät och det skulle vara intressant att få reda på om något sådant kan användas för att tjyvlyssna, ligger förstås prismässigt utanför vad vanliga dödliga har råd med men hemliga bolaget har säkert råd...

Jag har hört att Inmarsat har (eller har haft) en analog transponder där det är lätt att lyssna på nerlänken.
Minns en avlyssning på NMT450 där en stackare fick en avhyvling av frun efter en blöt kväll på Sandgrund. Som jag minns var det lite varierande hur man hörde de olika parterna som snackade och det kanske berodde på skicket på telefonen. Normalt fick man alternera mellan upp/nerlänken om hela samtalet skulle höras bra men det kunde läcka lite mellan. 99.9 % av samtalen var rent nonsens så det blev inte mycket lyssnat. Nu när så gott som allt är digitalt misstänker jag att scannerlyssnandet är mer eller mindre borta, förut fanns det alltid någon amatör som gick omkring med en handapparat som förutom amatörrepeatrarna scannade av en massa annat och det gav lite kufstatus bland normala människor.
 
Det ursprungliga Inmarsat-systemet "Inmarsat A" använde FM-FM subcarrier modulering som var mycket enkelt att avlyssna.
Moduleringsmetoden liknade mycket den som användes i enklare radiolänksystem.

Ekodämpningen i NMT-nätet var inget vidare, så för det mesta räckte det att lyssna på ena riktningen för att höra båda parter fullt tillräckligt.

Digitaliseringen av både mobilradio och mobiltelefoni har gjort "strölyssnandet" på radiotrafik mycket mindre intressant.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
jag har en heltäckande Kenwood där det fortfarande går att lyssna på en del trafik, framförallt Flygvapnets STRIL-frekvenser.
 
Man tycker ju att åtminstone sådana instanser som regeringar, riksdag och försvar borde ha en framförhållning i sådana här frågor. Men det som framkommer i massmedia då och då gör att jag har mina dubier. Det verkar som att de flesta människor idag är rätt aningslösa i denna fråga.
- Det var jä-...-aste, det hade jag ingen aaning om!
 
Med en imsi catcher kan göra man in the middle attacker och lura en mobil att koppla upp sig via imsi catchern som i sin tur länkar trafiken vidare till en riktig basstation.
3g/4g har säkrare radio protokoll än 2g som inte bryr sig om att autensiera basstationen.
 
SM3GUJ framförhållningen du talar om finns.
STRIL pratas numera på engelska, mellan JAS planen, och det kanske man kan tolka som en smyganpassning till Nato.
Så det går allt framåt.

de
FPD
 
Har vi inte en bestämmelse att vi inte får vidarebefordra meddelanden som inte var avsedda för oss? Minns jag rätt? Hur kunde då förr tidningar publicera vad dom hörde på sina polismannens scanners? Förr var ju detta skrivet på den Radiolicens man fick om jag minns rätt ?

Den stora underhållningen förr, med start strax före WW2 tror jag, var i Stockholm SHD vår första polis radio på AM strax efter 30 MHz. Anledningen att allmänheten kunde göra detta var förmodligen övertonshalten i lokaliscillatorerna i dåtidens rundradiomottagare som ju oftast hade kortvåg. Hördes över större delen avSttockholm ochmed spännandeinslag som Sabbatssabotören och ryssarnas bombning av Södermalm. Jag köpte senare en av derasmobilsstationer som innehöll,förutom Hammarlundskondingar, en riktig samlarraritet: en807:a med 2 volts glödtråd!! Där ju glödtråden klarar bättre vibrationer än den normala glödvarianten.

Jag lyssnade på SHD med min hemmabyggda blåslampa och numera har jag den första 1920-tals artikeln av uppfinnaren av denna superregenerativa detektorn Armstron
 
Aj, som det kan bli. Polisscanner va' ordet! Hur stänger man av sen automatiska stavningsfunktionen i iPhonen?

Kan någon ge tips varför utgående Mailen inte funkar på Mail men väl på denna sajt?
 
Har man inget att dölja får dom, åtminstone i mitt fall, lyssna bäst dom gitter.
Vill dom veta vad gumman vill att jag skall handla för mat på vägen hem, så
föralldel varsågoda :)

Är det känsligare information finns betydligt säkrare kommunikation att tillgå,
även för oss vanliga dödliga. Ett trevligt eye-ball t.ex. ;)

Sen finns det professionella telefoner med extremt avancerad kryptering för
samtal över det vanliga mobiltelenätet, i det närmaste omöjliga att dekryptera
utan nyckel. Kostar naturligtvis därefter men borde vara obligatoriskt för de
politiker och tjänstemän som avhandlar känsliga uppgifter telefonledes.

Personligen kan jag inte riktigt förstå varför det ens är tillåtet för politiker etc.
att prata jobb på öppen linje över det vanliga telefonnätet, men jag kanske
är lätt paranoid ? ;)
 
Last edited:
SM3GUJ framförhållningen du talar om finns.
STRIL pratas numera på engelska, mellan JAS planen, och det kanske man kan tolka som en smyganpassning till Nato.
Så det går allt framåt.

de
FPD
???
Vad har STRIL på engelska att göra med säkerhet mot avlyssning?
Av mobiltelefoner som används av regering, riksdag och försvar?
Det var i alla fall det jag avsåg.
Nu visar ju massmedia att frågan är högaktuell.
 
Nå, jag startade tråden och har läst inläggen med stort intresse. Egentligen är ju inte frågan om det avlyssnas, utan hur det görs.
Att statsförvaltning och andra funktioner avlyssnas är ju självklart. Att inte göra det vore närmast tjänstefel av dem som har speciellt intresse av detta.

Telefoner är ju ett kommunikationsmedel som är avlyssningsbart. Men även annat övervakas, t.ex. datatrafik och samtal mellan personer eller i grupper. För särskilt känsligt informationsutbyte lär finnas särskilda lokaler som är skärmade och regelbundet svepta. Fjärravlyssning lär ju vara mycket effektiv numer där t.ex. en glasruta kan användas som membran för att detektera ljud. Jag undrar hur pass mycket information som läcker ut pga dålig säkerhetsmedvetenhet och i vilken mån fjärravlyssning sker.

Sen att man vet att man avlyssnas, men också att man vet att den som avlyssnar vet att man vet. Så då börjar det bli besvärligt att sålla ut vad som är sant, vad som är falskt och därefter om det som verkar falskt i själva verket är sant? Eller tvärtom? :confused:
 
Back
Top