Signalspaning.

tryggve

New Member
Lyssnar en del från tid till annan. men allt eftersom saker och ting blir mer digatalt så skulle det vara intressant att få lite tips på var, eller rättare sagt hur man kan decoda digitala signaler, med hjälp av PC. Har inte fått någon bra koll på detta.

  • Vilka program är aktuella att titta närmare på?
  • vad kan man snappa upp när det gäller digitala signaler?
 
Last edited:
Lyssnar en del från tid till annan. men allt eftersom saker och ting blir mer digatalt så skulle det vara intressant att få lite tips på var, eller rättare sagt hur man kan decoda digitala signaler, med hjälp av PC. Har inte fått någon bra koll på detta.

  • Vilka program är aktuella att titta närmare på?
  • vad kan man snappa upp när det gäller digitala signaler?



Spännande!
Vilka frekvenser finns det något att lyssna på?
 
Hej

jag jagar amatörer så långt jag kan höra, satelliter som sänder väder data, CW sändningar, åkare, flyg. mm. Är lite som att fiska i mörka vatten vilket gör det lite spännande. Försöker också fiska efter militära sändningar. typ vid hemvärnsövningar eller likande.

Runt 3 - 7 MHz cw - LSB tal.
Runt 6 - 8 MHz AM sändningar.
runt 14 MHz USB tal
Runt 28 MHz USB tal
Runt 130 MHz Flyg, Acars , tal. + sat
Runt 145 MHz Amatör data, tal,
Runt 446 MHz tal


scannar och letar från 3 KHz till 3,5 GHz, i mobil anläggning.
 
Hej

jag jagar amatörer så långt jag kan höra, satelliter som sänder väder data, CW sändningar, åkare, flyg. mm. Är lite som att fiska i mörka vatten vilket gör det lite spännande. Försöker också fiska efter militära sändningar. typ vid hemvärnsövningar eller likande.

Runt 3 - 7 MHz cw - LSB tal.
Runt 6 - 8 MHz AM sändningar.
runt 14 MHz USB tal
Runt 28 MHz USB tal
Runt 130 MHz Flyg, Acars , tal. + sat
Runt 145 MHz Amatör data, tal,
Runt 446 MHz tal


scannar och letar från 3 KHz till 3,5 GHz, i mobil anläggning.

Tack för svaret! :)
 
Back
Top