Signalstyrka blir SI- enhet (Système International d'Unités)

SM4FPD

Well-Known Member
Nu blir signalstyrka en SI enhet (Système International d'Unités)
Det är inte ofta det kommer en ny SI-enhet, men nu händer det.
Alla vet att detta med S-enheter har varit föremål för spekulation, varierande ursprung, olika mått dB dit och dB hit. Rykten har läckt ut, alla vet, men ingen har vågat säga det högt. En standardisering av signalstyrka är en välkommen nyhet. Från och med våren 2011 blir signalstyrka en SI-enhet. Nya S-mätare kommer att se dagens ljus. Den nya SI, S-metern får tio enheter, dvs S1 till S10. För större signalstyrkor blir det som förr dB över S10. Med dB för effekt, (inte spänning). Ja SI systemet har ju grunder i tiotal och decimalsystem oxo. S1 kommer att vara ”brusgolvet”, som referens gäller ett hederligt svenskt stampat jordgolv.
Samma SI, S-enheter på alla frekvenser. En radiomottagare med de nya SI, S-enheterna skall visa samma oavsett om försvagare används, dvs attenuator, eller förstärkare dvs pre-amp. (något som redan ICOM IC-7800 har). Framöver kommer förmodligen S-metern att heta SIS-mätare. Jag kommer att återkomma med en omvandlingstabell så fort jag fått de absoluta värdena. Ehuru man kan modifiera en äldre radiostation är en bra fråga. ICOM har varit förutseende och radiostationer tillverkade under hela 2010 och framöver är förberedda för SI-signalstyrkemätare. Bara att ändra i initial-matrix, så aktiveras den. SI specar toleransen för den nya SIS-mätaren till max +-0,1 S-enhet. Överensstämmelse till absolutvärdet skall vara inom +-1 dBm. Mätarens tidskonstanter är även de väl specificerade i SI systemet.
Många frågar sig förstås om detta kommer att fördyra radiostationerna? En befogad fråga, som kan besvaras med att den kommer att fördyra en radiostation med max 100 kr. Något mer på rena FM stationer. När skall då de nya SIS-enheterna vara helt införda? Som vi vet är SI (Système International d'Unités) lagstadgad i Sverige och de flesta länder sedan 50 till 70 år. I Sverige under 60 talet. Men eftersom man vet att det tar långt tid att genomföra förändringar kommer det att finnas ett intervall på 10 år. Men de som inte bytt S-meter, eller skrotat sin gamla radio med icke SIS-mätare, inom denna tid, kommer att få sin radiostation förverkad.
Givetvis har ARRL protesterat, de amerikanska radioamatörerna vill ju ha det som det alltid har varit, dvs gamla hederliga S-enheter S1 till S9, de är som vanligt livrädda för förändringar, och de har bildat en lobbygrupp, ett sorts företag som endast har till uppgift att hålla kvar vid det gamla. Man räknar med att amerikanska radioamatörer betalar på medlemsavgiften motsvarande 50 kr per år till denna organisation. Det går att köpa andelar, aktier, i detta bolag. Och därmed kan man aktivt driva utvecklingen bakåt, med proffs i ledningen.
De nya SIS-enheterna bygger på insignal i dBm, dvs ineffekten till mottagaren, borta är då de förhistoriska metoderna att lägga spänning i form av mikroVolt på en mottagare. Den uppmärksamme inser att om detta skall fungera så krävs bättre överstämmelse till 50 Ohm ingångsimpedans på alla apparater, detta är dock inga större problem att åstadkomma.
Kraven på SIS-enheter ingår i apparaternas typgodkännande för att få R&TTE märkning.
Här kan man läsa mer om saken: Hur Skriva Enhet
Vi ser att det skall vara möjligt att läsa av tiondels SIS-enher.
En SIS rapport kan lyda: du är R5 S7,8 här.
Varför är läsbarhet fortfarande inte baserat på 10? En bra fråga…...

De
SM4FPD
 
Något så fullständigt meningslöst!

Ett valideringskrav på S-metrarna skulle i och för sig kunna vara vettigt men varför skapa en ny skala!?? Då vore det väl bra mycket bättre om S-mätarna vorde graderade direkt i dbm! Det känns aningen avlägset att alla contesters skulle börja sända 5-10-10 ! :rolleyes:

73/Lasse
 
För större signalstyrkor blir det som förr dB över S10. Med dB för effekt, (inte spänning).

Ett roligt inlägg så här dagen (1:a april) till ära.

Dock sprids den gamla missuppfattningen att det finns "spännings-" och "effekt-" decibel. Enheten "decibel" är definierad i effektmått och inget annat.

Sedan kan vi kanske ta ut 2012 års aprilskämt i förskott och föreskriva att "S-metern" inte bara ska ha en tiogradig skala, utan även att den ska ha en kalibreringsreferens i mottagen effektdensitet, med enheten dB[W/m2].

Då blir det också obligatoriskt att använda antenner med kända antennfaktorer, och transceivern måste dessutom ha en speciell antennkontakt där antennfaktorn blir inprogrammerad. S9 enligt det gamla systemet (S10 enligt det nya) motsvarar då -120 dBW/m2 på 3750 kHz med en G5RV, vilket kan anses vara den "minsta gemensamma nämnaren" i detta sammanhang.

Möjligheten uppstår då att inte bara diskutera "lufttrycket i Ankvattnet" i morgonringarna, utan även effektdensiteterna därstädes.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Oj, detta var allvarligt....

Roy, om en radiomottagare saknar S-meter, tror du att den kan vara rimligt att modifiera sin radio och få den certifierad? Tänker på BC-312 osv...
Kan du ge en kostnadsestimering på en sådan operation?

Samt, skulle det kunna vara möjligt att få dispens för mottagare med äldre gradering, t.ex. de som har gradering i dB över 1 uV. Tänkte att man kan ha en konverteringstabell mellan S-meter och SIS-meter värden?
Vart skall man vända sig, till Système International d'Unités direkt?
Kan man skriva på Svenska till dem?
 
Jo det är allvarligt när det gäller gammal kultur. Dvs äldre mottagare.
Men i likhet med gamla bilar som blir skattebefriade vid 30 års ålder så finns chans att få dispens.
Men den måste sökas, helst på så gammalt papper, och till kontrollmyndigheten.
Lägg märke till brusgolvet, i texten.
Vad som gäller vid signalstyrka och magiska ögon vet i katten. Givetvis kan avklippning av nätsladden hjälpa, na skulle kunna få behålla antikviterna då. Smygkörning av gammal radio lär bli vanlig, dvs att man ansluter till den avklippta nätsladden med testladdar försedda med krokodilklämmor.

de
ÄffPeDe
 
Ja jag misstänkte det, Lasse, efter ditt snabba inlägg, som verkade allvarligt.
Roligt att du bjuder på dig själv och "erkänner" att du gick på det!!!!!!!!
Så skall det vara den här dagen
Kanske du kör stampat jordgolv under S-metens brusnivå?

DE
SM4FPD
 
Visserligen var "stampat jordgolv" vanligen förekommande under min uppväxt och man kanske kan ana att det satt sina spår och visst jag läser snabbt - kanske inte riktigt medveten om hur snabbt! ;-)

Lasse
 
Visserligen var "stampat jordgolv" vanligen förekommande under min uppväxt och man kanske kan ana att det satt sina spår ...
Såvitt jag vet brukade det stampade jordgolvet täckas med vävda eller flätade mattor av halm, ris eller textil, eller av djurhudar med hårsidan uppåt, allt utifrån familjens sociala ställning. Frågan är om det extra termiskt och i viss mån elektriskt isolerande lagret först behöver avlägsnas för att den nya SI-enheten enligt Roy, -FPD, fortfarande skall vara giltig.

/ Göstha
 
Synd att vi inte har någon gilla-knapp ala Facebook här i forumet för då hade jag klickat på den. Mycket roligt Roy!
 
@Roy, jag undrar hur det blir för amerikanerna? De kör ju inte SI.
Jag gissar att det blir 12/32 och liknande... :)

73 och tack Roy
 
Jag har hört att alla mikrofoner skall förses med alkolås from 2013!
Dessutom alla rörslutsteg Ua > 800V ska ha Elslakteriverkets godkännande!
 
Ja det var en bra idee med alkolås för mikrofoner, kanske även för telergafnycklar.
Kanske ide att utveckla sådana. Något SSA kunde bidra med i förkommende fall. För inte köper man väl den själv.

Roligt att så många tyckte mitt skämt var kul, och att så många nya roliga inlägg kom.
Jag hade ett annat skämt.
Som jag nu inser faktiskt är så realistiskt att jag tänkte ventilera vad ni tycker.
Något att införa i verkliga Morselifvet?
Så här lyder min original text som var ett aprilskämt:



Nya Morsetecken och amatörradioförkortningar, NC och OF
Som alla vet har vi ett högnivåspråk vid amatörradio, exvis Q-förkortningarna. QTH, QTC etc. Vid Morse finns andra förkortningar som OM: Old Man, YL: Young Lady, CUAGN: Cee You Again, TNX, UR, 73, TU med flera.
Nu kommer några nya, och ganska intressanta förkortningar som med anledning av trängseln på banden, och nya sätt att köra radio, är mycket aktuella.
NC som betyder No Contest, man sänder helt enkelt CQ NC CQ NC CQ NC de SM4FPD K NC, om man inte vill köra test-QSO:n. Meningen är att man inte skall bli uppropad av de som kör test, utan av andra radioamatörer som vill ha ett vanligt QSO. Vid Morse sammanskrivs NC till dadidadidaditt. Det andra nya är ett tecken för de som vill köra ett vanligt gammalt hederligt QSO, med QTH, namn och stationsbeskrivning, med lagom långa pass. Dvs inte ett snabb-QSO med 59, hej och QRZ? som blivit så vanligt. Man vill träffa någon att prata amatörradio med, ett långt och trevligt QSO som kan ge en ny vän, som det var förr helt enkelt. Då gäller CQ OF CQ OF CQ OF de SM4FPD, där då OF betyder Old Fashion, dvs gammaldags. Vid Morse sammanskrivs OF till dadadadididaditt. Vid skift sänder man lämpligen SM5XYZ de SM4FPD K OF eller K NC. Funkar ungefär som vid QRP där man ju ropar CQ QRP de SM4FPD K QRP.



Why not?
bara att börja köra CQ NC CQ NC och se vad som händer.
CQ OF CQ OF CQ OF är väl något för många av er här, vad säger du Bengt EQL

de
SM4FPD OF K
 
Jag föreslår CQ RC istället för CQ OF. Uttrycker ragchew är ju väl etablerat. Man är väl inte gammaldags bara för att man vill prata en stund, åtminstone inte jag! :cool:

/ Göstha
 
Jag har faktiskt försökt några gånger med "CQ NO MACROS" på PSK31.
Men då verkar det som just den kombinationen av bokstäver gör att hörbarheten blir noll hos samtliga. :) Undrar om det är något fel i varicode som gör att mitt CQ inte syns om det kombineras med "NO MACROS"??

Men jag ska inte sitta på höga hästar då jag använder macros själv, men någon gång vore ju lite ragchew roligt på PSK31.

73 SM0RVV
 
Back
Top