Signalverfolger sv1

SM0YDO

Well-Known Member
Har hållt på renoverat en Grundig signalverfolger sv1 under en längre tid och lådan till instrumentet
Var rostig så den har varit på blästring och omlacknimg till samma kulör förmodligen så har
Batterierna läckt syra i lådan .

Det sitter i Germanium transistorer och i slutsteget i mätinstrumentet ska det sitta två OC 72 och jag
Har nya som jag har testat med en BK transistorprovare och dom var hela men den röda pricken
På sidan är det emitter eller kollektor OC 72 är en pnp transistor så då brukar man ju koppla emittern till plus ellerFB8D8706-F2D4-4755-B395-C31409173054.png
 
Den röda punkter utmärker kollektorn - det syns nere till vänster på ditt schema, det står "roter Punkt" alldeles intill "Collector" bredvid skissen.
 
Tack för svar jo jag såg det sen när jag hade skrivit men på typ en BC 107 transistor då är taggen
Emitter eller
 
På BC 107 m fl är det emittern som sitter närmast "taggen", därnäst basen och längst bort kollektorn.
 
Jo apparaten är plusjordad, PNP har då E till jord.
Är den röda pricken borta kan det vara så att det är ett lite längre avstånd till C tråden, vilket kan indikera C. Mn det är olika på olika Ge transistorer.
Det talas om Whiskers i gamla Ge transistorer. Dvs små kristallutväxter som kan kortsluta invändigt.
Särsklit de med metallhölje.
Jag ahr varit med om det en gång, när jag renoverade en Philips kassettspelare, sluttransitoerna satt ju med häljet i jord på sin kylare.
Kortis till jord. Men som tur var hde jag en ny sådan transistor.

Kul gammat projekt du har i alla fall.
Bör gå att testa mikrofoner med etc.
 
Lådan ser ut så här efter blästring och ommålning och den är glasblästrad av Järlåsa Teknik för
Några år sedan så den har legat länge på tork lådan var ganska rostig så det behövdesimage.jpg

passade också när jag höll på med pertinax kortet med att byta ut alla axiella och radiella ellyter till nya blåa Philips elektrolyter och någon radiell och satt också dit en ny batterihållare för 4 R20 batterier som man skruvade fast på baksidan av pertinax kortet som var ganska junkigt med ett hörn som var avbrutet där det ska sitta en lång distans till bottenplåten
 
Last edited:
Hitta en bild på nätet på hur man ska vända OC 72 i förstärkaren i mätinstrumentet och man ser den röda pricken
Kollektorn som ska vändas utåt8D69AF6C-ACA0-4E20-A0FD-CAD334F8CB1E.jpeg
 
Transistorerna sitter i små socklar som jag inte gillar tänk om det har blivit korrision
Efter alla år så jag har lött bort några och jag tror att det är en kvar då passar
En avlödningsfläta med att suga bort tennet med hjälp av lödstationen hemma
 
Back
Top