Simpel uteffektmätare, semesterpyssel.

SA2CLC

Well-Known Member
Smiter ned i källaren utemellan.
Bygger mig en simpel uteffektmätare att integrera i kontrollpanelen i min gammelradiobänk. Tänkt mig 5,50 och 500w mätområden. Eventuellt också integrera någon sorts hf aktiverad S/M omkopplare.

Hade sedan tidigare en rysstillverkad riktkopplare med dioddetektor, perfekt, bara att göra ny mätartavla till en gammal ericssonmätare.
Gick sådär. Den ryska tandem-matchen var väldigt olinjär i sin kopplingsgrad, så jag byggde jag mig en egen, lite grovhuggen variant i en större låda.
Faller av en aning på 28mhz, men det kan jag gott leva med. Däremot måste jag kalibrera om mätartavlan. Använder gratisversionen av tonnes meter, vilket funkar fint till enkla skalor.
Vad gör ni andra, förutom att njuta av solen?

20220721_214226.jpg
20220721_214234.jpg
20220721_220059.jpg
 
Håller på med annat ljust nu i elektronik väg men brukar spara på ritningar för kommande bruk och
har du någon länk eller vad du har hittat ritningen till riktkopplaren så kanske man skulle kunna få ihop
en sån Mvh sm0ydo
 
Vad gör ni andra, förutom att njuta av solen?
Idag regnar det i Lund så blir inomhusjobb.

En annan sak som kan integreras i din "radiobänk" är en RF-styrd medhörningsoscillator. Vi som pysslar med WWII surplus och div hembyggda sändare som temporärt kopplas upp och provas med olika mottagare etc har väl alla saknat en vacker medhörning för telegrafi. Används t ex en BC348 så blir denne ofta svårt överstyrd och för att överhuvudtaget få nån användbar medhörning så får RF/LF-kontrollen skruvas ner osv.

SPbox.jpg

För många år sedan byggde jag ihop en RF-styrd LF-oscillator som monterades i en standard LS-166/U högtalare. Som pick up antenn används en kort trådstump som för det mesta räcker för att fånga upp tillräckligt mycket av den utsända signalen från sändaren.

Tonoscillator.jpg

Diod-detektorn nere till vänster i schemat nycklar en T-näts oscillator och LF-tonen förstärks sedan till god högtalarstyrka. Bias på basen i T-nätsoscillatorn justeras till minimum distortion och vacker mjuk ton. Matningsspänningen är inte direkt kritisk så 7808 kan utelämnas om man kör direkt på 12 V.

En variant av medhörningsoscillatorn byggdes för en månad sedan och monterades i batteriboxen till min Paraset replika. På så sätt behövdes inte Paraset modifieras och en vacker medhörningston erhölls. I det fallet räckte det med en 50 cm lång tråd som pick up antenn.

De två BAW62 dioderna på ingången är bara till för att skydda RF-detektorn i det fall man ansluter en större utomhusantenn och använder hög uteffekt från sändaren eller om pick up tråden råkar trilla ner i sändarens utgångsspole...

När det gäller S/M-omkoppling mellan antenn för RX och TX så använder jag en mycket enkel sak bestående av två motriktade dioder och en liten glödlampa. Insertion loss i mottagarporten är ca 3-4 dB vilket inte har den minsta betydelse för frekvenser under 10 MHz. Loss i sändarporten knappt mätbart. En sådan anordning är bekväm att använda och passar perfekt för sändare med låg effekt upp till några hundra watt eller så. Också en användbar sak som kan integreras i radiobänken kanske.
 
En kombination av uteffektmätare, T/R-switch och RF-driven nycklingsmonitor är ett lämpligt projekt för hembyggaren.

Som Bengt är inne på är kombinationen lampa + motriktade dioder en enkel och effektiv lösning.

1658572618035.png

Dock behöver man ofta dämpa mottagaren lite ytterligare så att den inte överstyrs alltför svårt.

Ett mycket listigt sätt att göra detta på en QRP-sändare är att göra som min mentor SM4COK(SK) gjorde
på sin "sommarstugesändare".

Han använde i princip samma lösning som SM6UG, men ersatte dioderna med
arbetskontakten på telegrafnyckeln, som kortslöt mottagaringången. Sedan kan även vilokontakten på nyckeln användas för
att styra RF-nivån hos mottagaren så att medhörning åstadkoms i blockerat läge.

Man kan förstås även kombinera metoderna.

1658573470311.png

Har själv använt lösningen i en ganska improviserad QRP-station
för ett 20-tal år sedan. Med lite omsorg fungerade det alldeles utmärkt.

Tänk vad man kan hitta i gamla QTC...
 

Attachments

  • 1658573304776.png
    1658573304776.png
    233,4 KB · Views: 14
Jag gjorde också en variant av S/M-omkopplaren med glödlampa där RF från sändaren detekterades och som fick styra Gate på en Power Fet med låg on-resistans som jordade utgången där koaxen till mottagaren anslöts. Genom att klippa av benen ända in till transistorns kapsling och i övrigt hålla alla ledningar så korta som möjligt erhölls mycket hög dämpning. Minns inte exakta siffror nu men tror att det var i häradet 40-50 dB på 3,5 MHz och avtagande på högre frekvenser. Med en lämplig RC-krets på Gaten så slapp man också ifrån de besvärande klickarna som uppstod alldeles i början av varje teckendel. Med lagom kapacitans blev det nästan perfekt. En tydlig klick i allra första teckendelen i första tecknet men sen toppenbra.

Man kan förfina en sådan lösning genom att använda flera RF-styrda fetar i kombination med små motstånd eller små serieinduktanser som då ger betydligt högre dämpning och därmed en behagligare medhörning. Finessen med en sådan här superenkel anordning med dioder och glödlampa och ev med extra fetar är att den är helt stand alone, totalt idiotsäker och inte kräver några andra anslutningar till S/M-omkopplingslogik eller extern spänning så som t ex ett antennrelä behöver.
 
En kombination av uteffektmätare, T/R-switch och RF-driven nycklingsmonitor är ett lämpligt projekt för hembyggaren.
Ja det var en bra idé! Jag skissade ihop en sådan lösning som hastigast. Allt byggs in i en liten plåtlåda med, koaxialkontakter, instrument och några rattar för SVF-meterns känslighet och volymen på medhörningen. Vill man skippa 12 V matningen till medhörningsoscillatorn så går det att stjäla litet av sändarens RF, likrikta och stabilisera.

SM-SVF-MONv1.jpg

Lagom byggprojekt en annan regnig dag....
 
Last edited:
Tack för tipsen om riktkopplaren men finns det ingen komplett byggsats att köpa så man får tag i rätt komponenter på en gång så man kommer i mål med projektet mvh sm0ydo
 
Den här riktkopplaren finns så gott som på alla Kina sajter.
I detta fall E-bay: https://www.ebay.com/itm/403791244591?hash=item5e03d56d2f:g:yXQAAOSwypBhp0Wi
Ett fint litet kort 95 sek fraktfritt knappst ide att ens påbörja bygge.
Här kan vi se att man ahr rationaliserat bort koaxbitarna genom kärnorna. En blanktråd bara.
Skall se om vi kan få in en bild:

Skärmavbild 2022-07-23 kl. 20.55.11.png


Jo det belv en bild.
Bara att googla SWR bridge så finnsden överallt.

Bör duga till mdet mesta.

SM4FPD
 
Den här riktkopplaren finns så gott som på alla Kina sajter.
Ser ut att vara samma grundkoppling som jag använder med BN-2402 tvåhålskärnorna i min design i schemat ovan. En genomgående tråd resp x antal varv i transformatorn. Hur som helst, det är en enkel och bra lösning med tillräckligt hög direktivitet och som täcker hela KV-området upp till >30 MHz.
 
Här är ett annat färdigt PCB som jag har köpt på EBay som bara är tråkigt att bygga på ett veroboard
 

Attachments

  • B4EF7935-F809-458F-99D0-C6CD6D710576.jpeg
    B4EF7935-F809-458F-99D0-C6CD6D710576.jpeg
    1,1 MB · Views: 16
Ang den SWR bro jag hade bild på.
Ja den ser OK ut.
Men som alltid kan inte Kineserna speca produkten de säljer.
Jag tänker på effektåligheten då. Kortet finns på många ställen, men ingen har den data.
Men jag vet att för en tid sedan å framgick det 100 W. Vilket oxo låter rimligt.
Utspänningen för tillförd, eller genommata effekt går heller inte att läsa, men den är ju trimmbar förstås.
Skärmningen med koaxbitar anslutna i ena änden, ja kanske om den byggs i en stor låda, men så här kompakt lär inte 15 mm kan ha någon verkan för något.

SM4FPD
 
Ang den SWR bro jag hade bild på.
Ja den ser OK ut.
Men som alltid kan inte Kineserna speca produkten de säljer.
Jag tänker på effektåligheten då. Kortet finns på många ställen, men ingen har den data.
Men jag vet att för en tid sedan å framgick det 100 W. Vilket oxo låter rimligt.
Utspänningen för tillförd, eller genommata effekt går heller inte att läsa, men den är ju trimmbar förstås.
Skärmningen med koaxbitar anslutna i ena änden, ja kanske om den byggs i en stor låda, men så här kompakt lär inte 15 mm kan ha någon verkan för något.

SM4FPD
Det har betydelse på högre frekvenser, eftersom strökapacitanserna mellan mittledaren och lindningarna kommer in i balansvillkoret för bryggan. Redan första gången som det skrevs om Sontheimers riktkopplare (som sedan Stockton gjorde populär lite senare) i RSGB-bulletinen i mitten av 60-talet så påpekade G3PDM vikten av att få ner dessa kapacitanser.

Effekttåligheten hos en sådan brygga vid anpassning styrs i första hand av omsättningsförhållandet i transformatorerna och avslutningsmotståndens effekt. Om det är 10 varv i den ena lindningen så kommer 1/(10^2) = 1/100 av effekten att utvecklas i motståndet. Så när motstånden tål 1 W ska man inte köra mer än 100 W medeleffekt igenom.

Sedan finns det högre ordningens effekter som har att göra med vilken magnetisering som kärnorna utsätts för. Denna blir högre med färre varv, medan få varv också ger lägre primärinduktans så att sändaren börjar se en reaktiv last på de lägsta frekvenserna.

Det blir alltså motstridiga krav; antingen få varv och sämre effekttålighet eller många varv och ett mindre frekvensområde.
 
Svårigheten jag har noterat i mina byggen är att få till en mekanisk konstruktion som i sig är någorlunda impedansriktig sett som en kort transmissionsledning. Om antennporten termineras i 50 ohm skall ju SVF gärna vara 1:1 vilket är svårt. Varianten med koaxkablarna i den jättestora al-boxen är trickig på höga frekvenser då transmissionsledningen mellan in- och utgång inte är i närheten av 50 ohm.

Det går att förbättra anpassningen genom att skärmen i ena kontakten ansluts till en skärmkåpa och avståndet mellan koaxialkabelns skärm och kapslingens väggar runt om minskas samt att alla ledningar hålls så korta som möjligt. Dock är ju ferriten i vägen rent fysiskt så det får bli en kompromiss där.

Prestanda kan ofta förbättras en aning på det högre frekvensområdet om man lägger till en liten kapacitans på några få picofarad på antennporten till jord som kompensation för serieinduktansen som de tunna blanktrådarna utgör.

Men för allt praktiskt bruk fungerar dessa bryggor tillräckligt bra ändå.
 
Då vi ändå håller på med ämnet.
De här SWR bryggorna med bara motstånd, vad de nu heter?
Som förbikopplas när avstämning och mätning är klar, och full effekt kan läggas på.
Hur är de? Lämpliga förståss i första vid lågeffektanläggningar.

Minns att jag gjorde en för LF (ljudfrekvenser) en gång, anpassningen till 600 Ohm telefontrådar var ju aktuellt en tid för hundra år sen.
Idag finns väl knappast någon anledning att mäta anpsassning i LF (ljud) området.

Dock hör man faktikst radioamatörer som ifrågasätter anpassningnen mellan mikrofoningång och mikrofonen, "där får det ju inte finnas SWR"....... "kan bli dålig modulation och splatter annars"
Det är kanske aktuellt om ledningen är många km....

SM4FPD
 
Det som du tänker på är den resistiva impedansbryggan, "antennascopet" eller "rhotectorn" (kärt barn har många namn...)

1658647903038.png

Den kan kalibreras direkt i reflektionsfaktor ("rho", därav namnet) eller SWR

1658648038542.png
och rätt gjorda kan man mäta mycket noga i stora frekvensområden.
En av mina bryggor från Anritsu-Wiltron utlovar en direktivitet på över 40 dB
och en noggrannhet hos uppmätt rho av +/- 0,01 mellan 10 MHz och minst 10 GHz.
Har dock inte haft anledning att varken betvivla eller försöka verifiera detta.

1658648363062.png
Sådana här bryggor kan bara användas för små effekter, Wiltron anger 500 mW som absolut maximum, eftersom minst halva den inmatade
effekten förbrukas i bryggan. Den som kör in en sändare i en sådan får sannolikt löneavdrag, eftersom återanskaffningsvärdet är dryga 30000 kr.
Sedan behöver man ett kalibreringskit för ungefär lika mycket för att mäta riktigt noga.

Sedan finns en variant, den ursprungliga Jones Micromatch, som är en impedansbrygga med
en brygg-gren som består av ett motstånd på 1 ohm. Den kan man använda vid högre effektnivåer.


1658650213876.png

Ibland så mätte man komplexa impedanser och reflektionsfaktorer i audiosammanhang, eftersom de har ett visst intresse när man bygger i synnerhet långa pupiniserade ledningar. Men sådant tillhör numera rena kuriosa.

I min egen praktik råkade jag aldrig på sådant, eftersom de lokalkablar som förekom vanligtvis var kortare än 5 km. Äldre kollegor som mindes pupiniserade mellanortskablar kunde ibland nämna saken. Det fanns en tillsats, "Scheinwiderstandszusatz", till Siemens "Pegelkoffer" för att göra detta.

1658652132110.png
 

Attachments

  • 1658651742421.png
    1658651742421.png
    2,6 MB · Views: 9
Last edited:
Njuter mest av sol nu. På semester söderut.
Hann att påbörja ett 8W 3cm PA innan planet gick.
 

Attachments

  • 85CEFE49-0F0A-4026-8143-743A8189B36B.jpeg
    85CEFE49-0F0A-4026-8143-743A8189B36B.jpeg
    1,4 MB · Views: 16
Jag byggde en uteffektmätare till ett 432 MHz PA. Inte simpel kanske men kul. Kopplare fanns redan i PA:t så hängde på en MAX2014. Sen ville jag ha log visning vilken man får ut från den kretsen. För att göra det lite "roligare" hängde jag på en ATmel MCU för lite "processing" så man kan "klippa" det området man är mest intresserad av. Sen kan man ju enkelt i mjukvaran lägga in om man vill ha olika tidskonstanter mm. Olika kompenseringstabeller för typ olika frekvenser kan man ju också enkelt lägga in om man har olika kopplare eller om de varierar. Har man en dubbel-kopplare kan man enkelt räkna fram VSWR eller RL som jag föredrar och även visa på ett instrument...

Skalan till visarinstrumentet gjordes i PowerPoint. Inte det bästa verktyget men det funkar...


1658684993935.png

1658684561523.png

 
Back
Top