Simpel uteffektmätare, semesterpyssel.

En äldre HP VNA främst avsedd för LF-bruk införskaffades vid tillfälle. Dock saknades själva S-parameter-test-settet. I stället för att försöka köpa ett på begmarknaden provade jag att bygga en resistiv aktiv reflektometerbrygga.
TestsetSch.jpg
I mitt fall med det hemmaslabbade kortet nedan till > 60 MHz
LF-Brygga.JPG

Konstruktionen på bilden hängde med till ca 60 MHz innan precisionen började bli tveksam. Ändå helt OK med tanke på att användningsområdet endast var tänkt till någon MHz...
 
Kan inte direkt placera denna nätverkare.
Det fanns en HP3040 för länge sedan som förekom i bärfrekvenstelefonisammanhang, är det den?
 
3577A (Det fanns en modernare -B också). Apparaten klarar 5 Hz-200 MHz
men mitt intresseområde var endast de lägsta frekvenserna...
 
Kan ha sett en 3577 på Ericsson "i forntiden", men inget som fastnat i minnet.
Så i princip en HP35676A "signal divider" har åstadkommits.
Den måste vara DC-kopplad hela vägen eftersom 3577 går ända ner till 5 Hz.
Sen är det "bara" att göra t.ex. en 1/4-vågs vertikal för denna frekvens. :)
 
Till mitt hembyggda 1 kW PA med GS35B för 144 MHz använder jag en PEP-meter baserat på en riktkopplare, RF-detektorer för FWD och REF och några OP som driver två stycken seriekopplade korsvisande instrument av fabrikat Telefunken.

Det ena instrumentet sitter i operatörsbordet tillsammans med rotorkontroll och transceiver. Det andra instrumentet sitter på PA-steget vid avstämningskontrollerna. Detta för att PA-steget med sina brusande fläktar skall kunna placeras i ett annat rum men kunna stämmas av därifrån om det behövs.

Riktkopplare2m.jpg
Riktkopplaren är inbyggd i en kort bit 80 mm kopparrör med flänsövergångar till 7/16-kontakter. En bit 50 ohm koaxiell transmissionsledning från Hörby Rundradiostation som modifierats för att passa till mitt projekt. Utkopplingen är - 30 dB dvs +30 dBm vid 1 kW från PA-steget.

3.jpgRF-detektorerna för FWD och REF är uppbyggda i två 50 ohm konstbelastningar med mätuttag som försetts med BAT54 dioder plus några småkomponenter för att få god anpassning mot 50 ohm vilket underlättar vid all kalibrering och justering med nätverksanalysatorn..

PEPsch2m.jpgRF-detektorerna, längst till vänster, driver sedan två OP som är kopplade som Peak-detektorer med tre valbara tidskonstanter. I det långsamma omkopplarläget står visarinstrumentet blixtstilla på peak-effekten när man sänder CW eller SSB.

Schemat visar D-sub kontakter för anslutning av de båda visarinstrumenten samt en kortslutningsplugg som kan användas om det ena instrumentets behöver kopplas bort t ex vid service etc.

Meter1.jpgVisarinstrumenten räddades från Sölvesborgs 600 kW mellanvågssändare och jag har behållit effektgraderingen på skalan. Den högra nålen visar uteffekten, i detta fallet visas 1 kW från PA steget som 600 kW på den vertikala axeln mitt på skalan.
Den vänstra nålen visar reflekted och SVF avläses i skärningspunkten mellan de två visarna. I exemplet ovan är SVF 1,25:1 och uteffekten som sagt 1 kW.

Meter2.jpg

När effekten sänks så sjunker de båda nålarna men skärningspunkten ligger kvar och följer SVF-linjerna. I exemplet ovan är uteffekten ca 500 W (300 kW på skalan) och SVF fortfarande 1,25:1.

Spårningen längs SVF-linjerna är närmast perfekt i effektområdet 500 W till ca 1,3 kW. Under 500 W ökar den visade SVF en aning så att verklig SVF 1,25 visas som 1,3 och vid mycket låg uteffekt som ca 1,5. Det beror på att RF-detektorn för REF får för lite för signal och dioden då hamnar i sitt olinjära område. Skulle gå att fixa till men saknar helt praktisk betydelse. Jag valde därför att göra RF-detektorerna helt identiska och de visar också exakt samma utspänning när de kontrollmäts på labbänken.
 
Last edited:
Nu är bygget klart, blev en "stationskontroll" för de gamla apparaterna, med möjlighet att välja 6 olika mottagare, 6 olika sändare. manuell eller automatisk S/M omkoppling, samt en relativ uteffektmeter. Nedan ser ni detektorkretsen för S/M omkoppling.
Mer bilder kommer sen RF switch.jpg
 
Som det är ritat nu kan det vara upplagt för problem.

Det finns ingen definierad omslagsnivå hos ingången av den första LM358, så det är skrivet i stjärnorna ifall reläet är aktiverat eller inte när ingångsspänningen är = 0. Detta beror på att det finns skillnad i offset-spänning mellan ingångarna

Skulle rekommendera att i stället göra ingången som en icke-inverterande DC-förstärkare med 20 eller så gångers förstärkning, och sedan använda den andra LM358 som en komparator med en omslagsnivå vilken ligger något 100-tal mV över 0 V samt en smula hysteres, kanske 5 %.

Risken är annars att temperaturdrift och komponentspridning kan ge svårförutsägbara resultat.

Dessutom, som Micke påpekade, kommer offsetjusteringsspänningen från TM2 att kortslutas genom den mycket låga utgångsimpedansen, några 10-tal ohm, hos LM358 som det är ritat nu.
 
Hur funkar TM2?
Man kan väl inte driva in en offsetspänning baklänges in på en utgång, U1.1 pin 1.
Kanske fattas det ett seriemotstånd.
Nä, fel i schemat. Sitter på första halvan av LM358. Ibland saknar jag möjligheten att redigera inlägg här på forumet efter ett par timmar. Saknas även en diod ser jag.
 
På plats i bänken.
IMG_20220918_212504_HDR.jpg
IMG_20220918_212528_HDR.jpg
IMG_20220918_212538.jpg

Mätarskalan uppritad i gratisversionen av Tonne softwares Meter basic. I programmet kan man ändra skalans linjäritet. I detta fall är skalan kvadratisk.

Kvar att märka upp allt och sen inte göra något mer. I vinter ska jag bara köra radio och inte greja på med något annat. Hade jag tänkt iallafall....
 
Back
Top