"Single, green top-firing LED"

SM2DLA

Well-Known Member
Hej!

Jag har jobbat med elektronik i många år, men aldrig tidigare stött på uttrycket "top-firing LED"!

Uttrycket används i texten om Telias nya Turbo 3G+-modem från Option.com, det är av typen Icon 505. http://www.option.com/en/products/products/usb-modems/icon505/

Jag har googlat runt en hel del men inte fått något riktigt grepp på vad det betyder.

Uttrycket "side-firing LEDs" finns också och används bl a här: Keyboard Backlight employs side-firing LEDs., Global Lighting Technologies Inc..

Kan det vara så att det gäller ytmonterade lysdioder som antingen lyser rakt upp från kretskortet eller i sidled?

I s f kan man ju undra varför denna upplysning är viktig för en användare av bredbandsmodem...

/Sören
 
Marknadsförings- och försäljartrix...

Det är nog som du antyder Sören, lysdioder som sitter under det svarta plastskalet och lyser rakt upp igenom skalet när den är aktiv, när den är släckt ser man knappt att det sitter en lysmask där under..

Nu har jag inte sådan från Telia, men från Tre och man ser alltså inte lysdioden (blå) förrän den tänds.
 
Last edited:
Back
Top