Sinusfilter: kan det hjälpa ?

SA0BUX

Old Member
Jag har problem med störningar från en ridåfläkt i ett garage under min våning.

Fläkten matas via en motorstyrning och fram till idag har dom inte lyckats skärma switchstörningarna tillräckligt utan dom strålar in i värmesystemet som har sina vattenrör alldeles bredvid det här fläktaggregatet.
Sedan strålar det ut i hela huset via värmesystemet.

Fastighetsägaren hade nästan loval att byta ut styrningen till en som jobbar med sinusvåg istället men det var tydligen problem att hitta en sådan med rätt
kapsling.

Nu föreslår man att montera ett sinusfilter istället som skall fixa till så att den fula fyrkantvågen blir mera sinusliknande.

Några erfarenheter av sinusfilter och radiostörningar ?

(Eftersom jag bor i hyreshus så är jag tvungen att ha antenner på balkongen och ingen annan stans.)

/Lars
 
Jag har problem med störningar från en ridåfläkt i ett garage under min våning.

Fläkten matas via en motorstyrning och fram till idag har dom inte lyckats skärma switchstörningarna tillräckligt utan dom strålar in i värmesystemet som har sina vattenrör alldeles bredvid det här fläktaggregatet.
Sedan strålar det ut i hela huset via värmesystemet.

Fastighetsägaren hade nästan loval att byta ut styrningen till en som jobbar med sinusvåg istället men det var tydligen problem att hitta en sådan med rätt
kapsling.

Nu föreslår man att montera ett sinusfilter istället som skall fixa till så att den fula fyrkantvågen blir mera sinusliknande.

Några erfarenheter av sinusfilter och radiostörningar ?

(Eftersom jag bor i hyreshus så är jag tvungen att ha antenner på balkongen och ingen annan stans.)

/Lars

Detta låter lika som mitt problem med hissen och dess styrning.
Skärmning av motorkablarna är ett måste. Det finns bra kabel som har två skärmar. Den inre skärmen ansuts i båda ändar och den yttre endast i en ände. Sen har vi det där med anslutning av PE. Den kabeln går oftast lång väg innan man når fram till elcentralen och på vägen dit strålar det friskt.
Drivdonet måste vara så konstruerat att inga störningar tar sig ut på PE.

Även i mitt fall pratade man om sinusfilter men då skärmningen gav någorlunda bra resultat så avstannade hela optimeringsprocessen.


Har du någon information om motorstyrningen?


/Micke
 
Hej angående sinusfilter? Jag har jobbat med felsökning av olika typer av större

strömriktare typ ABB, Siemens etc i botten av apparatskåpen så sitter det något som

ser ut som en 3 fas transformator men jag tror att det är en 3 fas drossel för höga

strömmar , Är det ett sinusfilter eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej angående sinusfilter? Jag har jobbat med felsökning av olika typer av större

strömriktare typ ABB, Siemens etc i botten av apparatskåpen så sitter det något som

ser ut som en 3 fas transformator men jag tror att det är en 3 fas drossel för höga

strömmar , Är det ett sinusfilter eller?

mvh Lasse sm0ydo

Sinusfiltret monteras mellan motor och drivenhet och kan se ut så som du beskriver men det sitter då alltid kondensatorer på motorsidan.
Drosseln och kondensatorn utgör då ett lågpassfilter och är då anpassat till den switchfrekvens som drivdonet jobbar med.

Den drossel som sitter på elnätsidan är som sagt ett "smutsfilter"

smutsfilter.jpg
En "liten" 3-fasdrossel.
Endast tre kondensatorer skiljer denna från ett sinusfilter.

/Micke
 
Last edited:
Hej Micke och tack för bilden.Jag jobbade som industrielektriker på Asea i Västberga
utanför Stockholm hela fabriken var full med motorstyrningar av olika årgång och
modernitet men Asea hade en egen högspänningsmatning ifrån Bredäng det fanss olika
strömriktare där Asea Ygma Tyrak etc och Siemens fyrkvadrant strömriktare
hela fabriken var nedlusad med sånt men om det fanns några lågpassfilter kommer
jag inte ihåg.

mvh Lasse sm0ydo
 
Omriktaren i vårt garage är en Siemens Micromaster 4 kW.

I samband med att dom nu skall prova med sinusfiltret stängde mannen från fastighetsägaren
av motorbrytaren igen och då minskade min brusnivå på 80m i morse ner till 0

Annars så verkar fläkten ha minst två lägen, ett läge med S9 +40 i störnings nivå
och ett annat med en brus matta runt S3-4.
 
Last edited:
Back
Top