Sitter min vertikalantenn på "fel höjd"?

Hejsan alla på forumet
Jag har sedan en tid tillbaka en multibandsvertikal Diamond CP-6R uppmonterad. Antennen sitter på ett 6 meter långt antennrör som i sin tur sitter fast på min altan. Jag bor i ett 2-våningshus så antennen finns uppskattningsvis på en ca 9 meters höjd ovanför marken vid matarpunkten.

Tyvärr så har jag ingen referensantenn att jämföra med men jag har märkt att jag bara hör europeiska stationer med denna antenn på 10-20 meters bandet. Antingen är det dåliga konditioner på de aktuella banden men ser man på diverse cluster och även hör trafiken från europeiska stationer så finns det uppenbart ett "liv" utanför europa.

Nu är då frågan - har min vertikalantenn hamnat alldeles emellan olika nivåer av ustrålningsgrader - dvs vilken inverkan har höjden på den aktuella antennen eller är antennen rent av så dålig att jag ej kan förvänta mig något annat?

Jag har för mig att man ibland beskriver en optimal vertikal utstrålning för dx ... men hur når man då dit kan man fråga sig?

Har ni idéer?

Sätt upp en referensantenn, till exempel en horisontell dipol med tråd tejpad på två metspön. Om utrymmet för en sådan antenn är begränsat kan du spirallinda tråden så att spölängden reduceras till två tredjedelar. Utan referens kan du inte avgöra en antenns dx-egenskaper, konditioner varierar timme för timme.

Lennart

Tack för ditt snabba svar Lennart (kul med ett levande forum) ... förstår själv att saker måste jämföras (dvs sätta upp en referensantenn) men jag var i och för sig ute efter lite idéer/tankar/egna erfarenheter från andra hur dom fått sina vertikalantenner att fungera för dx ... Kan en vertikalantenn vara så dålig att dess mottagning påverkas så pass mycket så att man ej hör stationer utanför europa? Jag får kanonsignaler vid qso:n med europeiska stationer vid en uteffekt av dryga 50 w så antennen verkar ju trots allt fungera - men som sagt - jag hör aldrig stationer utanför europa och det känns lite märkligt.

Jag läste som sagt som var för många år sedan kring fenomenet för optimal vertikal utstrålning och med denna så har jag för mig att man också menade att om en vertikalantenn placeras på för hög höjd ovan jord så försämrades antennens egenskaper för dx betydligt ... så skulle en exempelvis sänkning av antennen i mitt fall med ca 2 meter göra en skillnad. Nu är antennen så monterad att man inte bara "sänker den 2 meter" utan en massa problem (för annars hade det ju varit enkelt att testa). Så än en gång då ... vad finns det för egna tankar/idéer och erfarenheter kring detta?

Hälsningar
Micke

P.S. Vi får se vad andra kommer med för tips och trixs :)

Tack snälla för era svar ... jag hann posta mitt senaste inlägg innan jag såg ditt meddelande SM1TED .... tack alla för era snabba responser :)

/SM0LPO Micke

Varför går vertikalen bättre vid låg höjd?

När jag simulerar ökar gain med ökad höjd och dessutom blir strålningsvinkeln mindre.
Är inte det precis vad man önskar.
Kan det vara så att vinkel blir så låg att man inte når över omkringliggande terräng?

/Micke

Micke du berättar inte om jordplanet till din CP-6:a?
Det kan ha stor inverkan.
Ett dålgt jordedplan kan göra att matarkabeln blir en del av antennen liksom radions chassi och elnätet. En sådan antenn ger inte bra DX, utan mest störningar.

DX kräver att man är radioaktiv vid vissa tider, vågutbredning är ett samband mellan solen, och dygnstiden samt när vi kan sitta vid radion, jobbar man är det kanske dåligt med DX den tid vi har möjlighet vid radion.

Att verifiera sin antenn och om den funkar eller går bra, eller kanske dåligt är svårt.
Se annan tråd där jag ställde frågan om hur man verifeirar sin antenn, det gav knappast någon lösning i den tråden.
Däremot finns det synpunkter om hur dåliga antenner är. Och att hembyggda antenner skulle vara bättre än fördigköpta materialsatser.

Ett sätt att verifiera är att försöka få en kompis i stan som oxo lyssnar.
Dock är vågutbredningen olika på olika platser.....

DX, dvs utanför Europa kommer säkert att höras med en "dålig" antenn men svagare, knappast någon antenn utestänger totalt. Så kanske tålamod, tider etc är en lösning.

Sen kan man ju fråga sig om det inte är just vad hobbyn går ut på du frågar om.
Nämligen experiment, forskning om antenners egenskaper vågutbredning vid olika dygnstider och årstider.
Dvs klassisk amatörradio.

de
FPD

Micke du berättar inte om jordplanet till din CP-6:a?
Det kan ha stor inverkan.
Ett dålgt jordedplan kan göra att matarkabeln blir en del av antennen liksom radions chassi och elnätet. En sådan antenn ger inte bra DX, utan mest störningar.

Min simulerade CP-6 består av en vertikal ca 5m och ETT kort jordplansspröt försatt i resonans med en spole.

Jag förutsätter en bra choke i matningspunkten på alla antenner.
Men du har rätt, om kabeln strålar så är det ju en helt annan antenn vi pratar om.

/Micke

Back