Sjuk av radiostrålning

Jag skrev till journalisten och här kan korrespondensen ses (läs nerifrån) :

----------------------------------------------------

Hej Per!

Vi har ändrat rubriken för att förtydliga att det rör sig om en anmälan och inte om bekräftade uppgifter.

Tack för dina synpunkter.

Hälsningar /Nora Mlik- Nyheter24



Den den 10 december 2008 17:11 skrev Per Bruhn:
Javisst. Men det är så att det finns hur mycket tester och utredningar som helst och inget bevisar att det är skadligt. Någon gång påstod elallergikerna att de hade en test men det visade sig senare att försökspersonen fick veta om sändning/strålning pågick eller inte. När man senare gjorde om testen kunde ingen av försökspersonerna säga att de blev allergiska. Det finns många som hävdar elallergi men ingen har kunnat få den bevisad i kliniska tester. Vore bra om journalistkåren satte sig in i detta och gav en kritisk granskning av dessa personer som mer verkar tjäna ett syfte likt religiösa församlingar där ledarna kan plocka ut sitt leverbröd osv. Det verkar tyvärr inte vara annat än som med religion med dessa elallergiker. Det är inte bra att dessa ledande personer får hjälp att publicera sina bluffpåståenden utan kritik.

Det andra som är det tråkiga är att det är en skolledning som inte håller sig till fakta men det är typiskt skolan idag där det finns för mycket inkompetent personal både bland lärare och skolledning. Jag har tyvärr sett detta på nära håll så jag förvånas inte.

Tack för svar i alla fall, Nora.

Hälsningar, Per



Hej Per!

Tack för dina synpunkter.

Artikeln syftar inte till att sprida osanningar om strålning och risker. Vi rapporterar om händelsen och anmälningarna i sig. Vi påstår inte att det är masterna som orsakat symptomen, men att skolledningen det här fallet misstänker det. Just därför länkar vi också till Strålsäkerhetsmyndigheten <http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Pressrum/Vad-sager-myndigheten-om/Mobilmaster/> , som anser att riskerna är låga, vilket är i linje med din bedömning. Nyheten kommer ifrån Sveriges Radio och vi uppmärksammade den eftersom det är ett flertal personer som anmält dessa symptom.


Om du har sakkunskap eller upplysningar om strålning, får du gärna återkomma till oss!


Med vänliga hälsningar / Nora Mlik- Nyheter24


Den den 10 december 2008 16:03 skrev Per Bruhn:

Hej.

Angående mobilmasterna så kan vilken sakkunnig som helst berätta att strålningen från ens egen mobiltelefon som man har mot sitt huvud orsakar 1000 ggr högre effekt hos dig än vad en mast på 50 meters avstånd kan åstadkomma. Ni måste bli mer sakliga i ert rapporterande i dessa frågor. Det finns inga medicinska bevis. Så fort man sätter dessa elallergiska personer under prov så man inte vet när sändaren är av eller på så försvinner symptomen. Och detta upprepas gång på gång. Långsiktiga effekter är också bortom all sannolikhet jämfört med allt annat vi utsätter oss för i samhället. Man måste väga in rätt när man gör en riskanalys.

Ni som journalister måste lära er att skilja på saklighet och "tyckande" Det finns vissa principer som vi har för att kunna säga något sakligt om saker och ting och de får man inte frångå.

Tyvärr är det för många självutnämnda experter som får tycka och styra i dagens samhälle. Det har blivit mode att tro att de sakkunniga inte går att lita på.

/Per.
 
Hej Per !
Det var ju inte dåligt att du fick dom att ändra rubriken i alla fall.:)
Det kan ju inte tillhöra vanligheterna.
Jag undrar just hur man skulle bemöta ett eventuellt klagomål på sin egen mast.
Fakta fungerar nog inte på sådana personer, för de är nog helt övertygade om att de har rätt.
Förresten är det någon på forumet som har koll på om och i så fall hur mycket strålningen ökar under ett solfläcksmaximum ?
Kunde vara kul att veta.:rolleyes:

/Emil
 
Hej Per !
Det var ju inte dåligt att du fick dom att ändra rubriken i alla fall.:)
Det kan ju inte tillhöra vanligheterna.
Jag undrar just hur man skulle bemöta ett eventuellt klagomål på sin egen mast.
Fakta fungerar nog inte på sådana personer, för de är nog helt övertygade om att de har rätt.
Förresten är det någon på forumet som har koll på om och i så fall hur mycket strålningen ökar under ett solfläcksmaximum ?
Kunde vara kul att veta.:rolleyes:

/Emil

Nu måste jag vara lite lustig ang din fråga:
Jo Radiostrålningen ökar på grund av att det blir fler amatörer som kör radio just för att condsen blir bättre.

//Lasse SM4IVE
 
En sak som jag som jobbar professionellt med detta reagerar på är att man skyller på masterna, men det är ju inte masten i sig som strålar, utan antennerna och ev radioutrustning som sitter i masten eller tornet om det är en ostagad mast (som egentligen borde kallas antennbärare)! Så vida inte själva masten i sig är en antenn förstås.

Jag har sett insändare i lokaltidningar där det ondgörs om "livsfarlig strålning" från nybyggda master och i själva verket var det så att det inte fanns någon antenn eller radioutrustning i drift - ännu! Och somliga tycks ha uppfattningen att strålningen med full kraft ramlar rätt ned i backen precis framför...

Dock vill jag vill samtidigt påpeka att jag har respekt för de människor som anser sig må dåligt av detta, jag har mött några i mitt arbetsliv och ibland blivit ombedd att stänga av mobilen t ex. Självklart gör man det.
 
Det är en konstig uppfattning folk har om mobilmaster: Ju högre mast, ju högre strålning för närboende, då det i själva verket är tvärtom.
Det farligaste med mobiltelefonerna är egentligen då de sitter och babblar då de kör bil, letar efter nummer, skickar SMS... :eek:
 
Överkänslighet mot elektrisk strålning är nog ett stort problem för många människor men det kanske inte tas på allvar av andra.
Kraftigt handikappande är det i alla fall och kan nog förstöra det sociala nätet för de drabbade.

En person som jag känner till orsakade stora kostnader för ett bredbandsprojekt när kabeln fick göra en omfattande omväg för att personen skulle acceptera kabelns förbifart.
En kabel som för övrigt endast transporterar ljuspulser!

Till saken hör att personens bostad innehåller ett normalt oskärmat 230/380 V kraftnät för belysning och kraft. Tvättmaskin, diskmaskin, cirkpump för den vattenburna värmen - liksom TV och telefon!

Men att parkera bilen framför huset det tillåts inte, det är ju ström i bilen...

Även om man låter bli mobiltelefonen så alstrar den vanliga trådtelefonen (som används mycket av den här isolerade personen) ett visst elektromagnetiskt fält vid användning och bänkar man sig framför en vanlig CRT-TV så sitter man ju rakt i elektronkanonens riktning och solar sig...

Man blir lite fundersam men får väl se det så att deklarerar någon överkänslighet mot elektricitet så får man som –KRI säger ändå respektera detta, ett problem av något slag finns ju då.
 
Är det inte så att de är rädda för att masten skall ramla ner i huvut på dom. Skämt åsido.
Så är min erfarenhet av elallergiker den att de "känner av" mest i de lägre frekvensområdena, som upp till några MHz. Och de känner väl av det vi kallar störningar från elektriska apparater med sw mode nätaggregat.
Så man kan mycket väl tänka sig att grannen, bakom väggen i grannlägenheten skaffat sig en ny dator, en Plasma TV, en laddare till mobiltelefon, en digitalTV box med kraftigt störande nätaggregat.
Och att de samtidigt fått syn på en fackverksmast.

För de mobiltelefonbaser som inte syns, exvis de som sitter utanpå väggen i huset där de bor, ja de är ju inte farliga, de har ju ingen mast....de syns inte.

Att "hjälpa" dem förknippa att sådana apparater som stör våra radioapparater oxo är de grejer som skadar de elallergiska skulle kunna leda någon vart i störningsbekämpandet.

Ursprunget till elallergi var ju ändå de första Amerkanska lång och mellanvågsändarna, det är där saken började. Hur det i dag kan vara UHF och mikrovåg som gör detta är en bra fråga. Nej jag tor mer på 100 kHz från sw nätaggergat.
 
Kopierat från FASS.se, om elallergi:

"Definition
En framför allt i Sverige beskriven åkomma med symtom särskilt i ansiktet. Besvären uppstår vid arbete nära bildskärm eller annan elanläggning där det uppges finnas elektromagnetiska fält.

Vid varje strömförande ledning uppstår ett magnetiskt fält.

Orsak(-er)
Okänd.

Mängder med undersökningar har gjorts där man utsatt individer för omväxlande påverkan/icke påverkan av elektromagnetiska fält (utan att individen vetat om elektriciteten varit på eller av). Vid dessa undersökningar har man inte kunnat påvisa något samband mellan påslagen elektricitet och besvär. "


Betyder det första att vi i Sverige har en särskilt farlig typ av elektricitet?
Elallegi botas nog bäst av psykvården!
 
......................
....................Elallegi botas nog bäst av psykvården!

Personligen är jag böjd att hålla med -BZE efter att ha sett problemet på nära håll, en i lönndom påslagen mobiltelefon i fickan vid ett flertal besök hos elallergikern orsakade inga som helst besvär eller reaktioner varken vid besöket eller efteråt...

Men det behöver kanske inte vara någon allvarlig åkomma, det räcker nog kanske ibland bara med att få bekräftelse på sig själv, att få betyda något eller att kunna något för att få den uppmärksamhet som skulle räta upp skutan.
En frustrerad, komplexfylld individ med ett omättat kontrollbehov kanhända blir lite väl introvert och förstorar mycket små fysiska symptom för att sedan välja att koppla dessa till elektricitet - ingen kan ju motbevisa problemet när det gäller elallergi!
 
Last edited:
En person som jag känner till orsakade stora kostnader för ett bredbandsprojekt när kabeln fick göra en omfattande omväg för att personen skulle acceptera kabelns förbifart.
En kabel som för övrigt endast transporterar ljuspulser!

Är du säker på att det var fiberkabel som skulle passera vederbörande? Här hos mej har vi också fiberkabel som går till våra teknikbodar. Men utkommande bredbandsledningar är vanliga kablar, som antagligen inte ens är skärmade för det är mycket störningar på mellan-och långvågsfrekvenserna efter bredbandsinstallationerna!

/Ingvar
 
Är du säker på att det var fiberkabel.....................
...............................
/Ingvar

Jodå Ingvar, jag är helt säker på att det var fiber, det var en redundanskabel för att mata vårt lokala nät från annat håll om någon elak grävmaskin skulle vara framme på fel ställe.

Fiber in till den egna konvertern på väggen ger många fördelar, förutom förstås hastigheten(!) även en åsksäker förbindelse - om nu inte åskan slår ner i elnätet som förser switchen med ström.
Och inga radiostörningar...
 
Last edited:
Elallegi botas nog bäst av psykvården!

Hur eller hur ska man nog ändå inte avfärda dessa personer lättvindigt.
Det jag menar är att dessa personer verkligen kan vara sjuka men jag tror personligen
att sjukdomen oftast inte beror på radiostrålning.

Jag fick en fråga av en nära bekant för många år sedan som löd ungefär så här.

"Du som håller på mycket med radio kan den nya masten de satt upp här orsaka
de susningar och ljud jag hör ständigt och jämt på sista tiden ?":confused:

Jag trodde först personen ifråga drev med mig men när jag insåg att han menade
allvar så försökte jag förklara att det inte var sannolikt.

Efter många rundor till sjukhuset med klagomål på radiomasten hittade läkarna till slut
en hjärntumör som de fick plocka bort.:(
Efter det så försvann ljuden men masten står kvar.
Han är nu återställd.

/Emil
 
Hej!
När det gäller orsaken till el-allergi vet ingen svaret, men faktum är att det orsakar stora problem hos vissa.

Jag skulle vilja vända på frågeställningen: Kan någon bevisa att radiostrålning är ofarligt?

De gränsvärden som finns, kan man inte bevisa att de med 100 procentig säkerhet är ofarliga eller att strålning under dessa nivåer inte orsakar problem på lång sikt. Dessutom kanske vissa personer är mer känsliga än andra. Vi är alla olika. Vissa kan röka i 100 år utan att få lungcancer.

Jag tycker att man ska vara ödmjuk och erkänna att mänskligheten fortfarande har mycket att lära.
Exempelvis har jag för mig att de som upptäckte röntgenstrålningen, blev idiotförklarade av samtida vetenskapsmän.

73 de Markku
 
Sjukdomen finns oavsett om den skulle kunna botas av en psykiatriker eller ej. Psykiska sjukdomar är trots allt de värsta vi ahr, och leder ofta till dödsfall. Det får inte föringas som "bara spykologiskt".
De flesta andra psykiska sjukdomar kan botas, men inte elalergi. Ingen har hittils kunna bota en sådan person. Så det är inte en religiös fråga om tro eller inte tro.

Historien säger att det började i USA och det står den flesta för är sant.

Jag känner en elallergiker och han har det minsann inte så bra, och skulle det vara inbillning ja då offrar han väldigt mycket, om inte hela sitt liv.

Faktum kvarstår störningar och elallergi är släkt med varandra. Och man skulle som vi radioamatöer som lider av störningar på samma sätt som elaallergiker lider av det fysiskt kunna anvvända argumentet mot störande eleketronik. Dvs samarbeta.
Skall få fram några hemsidor efter hand.

Klart att man kan se ner på de där "konstiga" människorna, det gjorde man förr oxo trots att sjukdomsymptomen kanske syntes. Idag är vi mer upplysta och kräver vetenskap för att veta och inte tro, idag vet vi inte och då får man inte döma efter tro.
 
Hur radiostrålning påverkar människor är väl som tidigare sagts i den här tråden inte helt klart.
Betande boskap under kraftledningar har visat en möjlig fosterpåverkan men det kanske inte går att fullt ut dra paralleller med människor.
Kraftledningarna transporterar nu 50 Hz och går man uppåt i frekvens så förtäljer ryktet att en 2 kg:s liten pekineser inte klarar mera än ett par minuter inuti en mikrougn.

Hur man torkar hundar i en mikro är förhoppningsvis en vandringssägen men drar man en rak linje från den bevisat skadliga mikrostrålningen ned till 50Hz när det gäller skadeverkningar kanske man kan dra vissa slutsatser om mellanliggande frekvensers påverkan om nu förhållandet över huvud taget är linjärt.
Lägger man sedan in strålkällans effekt som en variabel till så får man ett ännu större osäkerhetsområde.
Men eftersom kurvan stensäkert slutar i origo – noll frekvens och noll effekt ger noll skador – så ligger det väldigt nära till hands att göra som en del elallergiker gör, flyttar ut i skogen till en strömlös stuga. Om man nu kan det.

Men tills dess vi får facit om elallergi så kan det inte hjälpas att en viss skepsis omger det här dåligt utredda fenomenet och att gissningar om skadliga effekter ofta förekommer.
 
Överkänslighet mot elektrisk strålning är nog ett stort problem för många människor men det kanske inte tas på allvar av andra.

En person som jag känner till orsakade stora kostnader för ett bredbandsprojekt när kabeln fick göra en omfattande omväg för att personen skulle acceptera kabelns förbifart.
En kabel som för övrigt endast transporterar ljuspulser!

Till saken hör att personens bostad innehåller ett normalt oskärmat 230/380 V kraftnät för belysning och kraft. Tvättmaskin, diskmaskin, cirkpump för den vattenburna värmen - liksom TV och telefon!

Men att parkera bilen framför huset det tillåts inte, det är ju ström i bilen...

Även om man låter bli mobiltelefonen så alstrar den vanliga trådtelefonen (som används mycket av den här isolerade personen) ett visst elektromagnetiskt fält vid användning och bänkar man sig framför en vanlig CRT-TV så sitter man ju rakt i elektronkanonens riktning och solar sig...

Man blir lite fundersam men får väl se det så att deklarerar någon överkänslighet mot elektricitet så får man som –KRI säger ändå respektera detta, ett problem av något slag finns ju då.

Jag tror visst att de som "drabbas" av detta har ett problem. Gissningsvis någon form av psykiskt dito.

Hur en fiberoptisk kabel kan ställa till det för ditt exempel kan man ju verkligen undra, den transporterar ju som du säger bara ljus.
Detta kombinerat med annat irrationellt och ologiskt beteende, samt det faktum att det inte kliniskt kunnat bevisas att elallergi finns gör att jag inte känner att jag kan ta de (flesta) som säger sig vara "drabbade" på allvar, så de snarast uppvisar sympton på psykisk instabilitet.
Jag skulle säga någon form av paranoia.

ingen kan ju motbevisa problemet när det gäller elallergi!
Ingen har heller kunnat bevisa att det finns något problem relaterat till el. Vid alla blindtester som gjorts har de "drabbade" misslyckats med att tala om huruvida tex en sändare är i gång eller inte.
Således kan problemet inte bero på el.
 
Last edited:
Jag såg ett Amerikanskt TV-program för, några veckor sedan, där faran med mobiltelefoner togs upp. Programmet handlade om vår överdrivna skräck för sjukdomar och olyckor. Där konstaterades att det lagts ut hundratals miljoner dollar på forskning och tester, men hittills har man inte kunna finna några bevis på att strålningen skulle utgöra någon risk överhuvudtaget. MEN det är ju samtidigt inte heller bevisat att det inte finns några (hittills okända) risker.
Skall vi alltså gå omkring och vara rädda för något som vi inte vet ifall det finns? Det vi kan konstatera är att det finns många miljoner användare av mobiltelefoner som INTE tagit skada.

Beträffande elallergi så är ju det stora problemet att man låter vandringssägner och fantasier styra agerandet. Det finns helt enkelt ingen som drabbats av elallergi.
Den industrialiserade delen av världen har varit "elektrifierad" i över hundra år och ännu har det inte framkommit några tecken på att någon enda individ skulle vara allergisk mot el.
Hade denna typ av allergi förekommit så hade det säkerligen funnits hundratusentals drabbade.
 
Man kan ju börja undra om dom har gått igenom mer "naturliga" orsaker först när det gäller mögel, damm, ventilation, belysning, kost osv. Finns ju hur mycket som helst som kan orsaka likande syntom.

Problemet med strålning är just begreppet strålning. Radio aktiv strålning låter ju inte så nyttigt så mycket av det är psykologiskt.

Jag var på en föreläsning om 3g master i den värsta hysterin och det var många el överkänsliga där. Det var en dam som berättade att hon inte kunde vara i närheten av någon sändare utan att må dåligt och få huvudvärk. Det bästa var att hon höll i en trådlös mikrofon! Då var det inga problem. Det hon inte visste hade hon inte ont av.

Sedan är det ju ganska lustigt att läsa om folk som tycker att trådlösa bredband och mobiltelefoner har dålig täckning samtidigt som dom inte vill ha radiomaster intill sig. Snacka om att vilja äta kakan och samtidigt ha den kvar...
 
Jag kan bara tala för en mycket liten referensgrupp, nämnligen jag själv. :)
För ett antal år sedan drabbades jag av många av de symptom som också förknippas med s k elallergi.
T ex domningar, stickningar och värmekänsla i ansiktet.

Efter lite utredning fick jag beskedet att symptomen berodde på överspända muskler och klämda nerver i axlar/nacke.
Musklerna i nacken "hänger ihop" med en hel del muskler i just ansiktet.
Klämda nerver och allmänt överansträngda muskler kan lätt ge "fantomsmärtor" och andra symptom. Dessa symptom behöver inte alls vara just i den spända muskeln, de kan dyka upp på andra ställen i kroppen. Nervbanan som blir klämd leder ju någonstans.
I nacken går det ut en hel massa nerver, detta i kombination med väldigt många muskler på samma ställe kan skapa problem. Speciellt eftersom det är här vi brukar spänna oss när vi är stressade. (axlarna uppe vid öronen)

Jag började ta tag i min stress och kunde få mina muskler att slappna av. Symptomen klingade av.

Det lustiga var att mina symptom ökade när jag t ex kom nära datorn. Men det berodde ju inte på något elektriskt fält.
Det berodde ju bara på att jag blev stressad av alla arbetsuppgifter jag hade att göra.

Jag fick oxo symptom av telegrafinyckeln. Ja, eftersom musklerna i axeln inte orkade just då. Men inte av RF-strålningen.
Jag fick symptom av papper och penna, av samma anledning. :)

Jag avfärdar inte elallergikerna som simulanter, nej tvärtom, de behöver god omvårdnad.
Tyvärr tror jag att många av dom gör sig själva en björntjänst genom att låsa in sig i en diagnos.

Det jag beskriver här är ingen "flummig" alternativmedicin, det är vanliga sjukgymnaster och företagshälsovården som hjälpt mig.

73 SM0RVV
 
Back
Top