Sjuk av radiostrålning

SM6BZE skrev : Elallergi är en sjukdom - det kan vi nog vara överens om. Den kan med fördel behandlas på det lokala sjukhusets psykiatriska avdelning.

Detta var nytt för mig??? Berätta mer. Finns det fall där elallergiker kunnat botas överhuvudtaget och i synnerhet av psykologer????

Här har jämförts med radioaktiv strålning dvs joniserande stålning, det är väl fel, trots att sådan strålning inte ar farlig i begynnelsen, Då fanns det till och med de som ansåg det var nyttigt, det fanns till och med stålningskällor att köpa för husbehov förr. Men idag vet man att joniserande strålning är mycket farlig. detta är vetenskap, man har tillåtit sig att lära sig om saken, den hårda vägen dock.
Vetenskap är ju inte att "VETA" utan tvärs emot att inte veta och att försöka med alla till buds stående medel försök skaffa kunskap och veta, göra teorier som ifrågasätts etc och att efterhand få fram teorier som verkar vettiga och som många kan verifiera och hålla med om.

Vetenskap är exvis kunskapen om att jorden är platt, men för några tusen år sedan började man förstå att den var rund. Idag vet man att den är rund och de flesta håller med och det går att bevisa, vi vet oxo att den itne är rund idag, utan ahr avvikelser från rundheten, vi vet måtten på orundhetern och vetenskapen tar fram dessa mått mer och mer noga. Vetenskap är alltså inget stabilt, som religion, utan någont som hela tiden utvecklas. För ett par år sedan höll till och med Påven med om att jorden nog är rund, även religionen utvecklas ibland.

Vetenskap är att inte veta, förr trodde man och menade att det var vetenskap att radiovågorna spred sig i något konstigt som kallades etern, idag "vet" vi och kallar det vetenskap att etern inte finns.

Idag är vetenskap att man tror, eller har teorier om att det finns elementarpartiklar som inte finns eller borde finnas. Förreseten vem lånande min higgspartikel???

Idag finns vetenskap som säger att eleallergi är sjukdomsalstrande för vissa, många sådan undersöknigar är hemligstämplade, inte minns de som dåvarande SJ utförde.

Att förringa saker som i framtiden kan bli bekräftade vetenskapligt är farligt och kan utpeka den eller de som okunninga i framtiden.

Att bara tycka att ellallergi är skit och dumma människor, psyfall, (fult ord) utan att ha någon vetenskap åt endera riktningen bakom sig är farligt.

Vetenskap i frågan är att ta till sig alla fakta och försöka komma med en vetenskaplig teori.

Att förnedra de som blir sjuka är nog mer något som hör okunskap och religinon till. det finns alldeles för många i världen som vill utrota de människor som inte behagar, exvis borde alla ellaergiker utrotas, liksom andra psykfall. Försök har ju gjorts....

Skall man komma någon stans måste man lyssna på fakta.

Nu skall jag villigt hålla med om att ellallergi verkar konstigt särsklit som jag inte verkar påverkas av sådan strålning själv. Men jag kan inte avfärda vänner som drabbats och verkligen far illa. Försök att lyssna på honom har gjorts.

Klart att ellallergiker verkar konstiga för vanliga människor, men hur konstiga tycker inte folk i allmännhet att radioamtörer är, som vill bevara radio på sådana frekvenser som behövs för modern teknik, trådlösa nätverk, nya TV apparater, laddare till mobiler etc. det är ju till sådant man bör använda kortvåg eller hur???? Att det finns konstiga bakåtsträvare som vill använda kortvåg till det man gjorde för 50 år sedan är ju väldigt konstigt och kanske konstigare än ellallergi...

Att en ellallergiker inte vill ställa upp på blindtester är inte så konstigt, det vill inte du heller om du "vet" att du får magsjuka och blir skitsjuk av paprika. Du äter inte en paprika i hela ditt liv för att slippa bli så jävla sjuk en gång till oavsett om det är vetenskapligt bevisat att man blir sjuk eller inte av dem. Jag har försökt få någon att inse att magsjukan kanske inte berodde på paprikan...

Jag tror att vi måste vara ödmjuka och inse att de elsjuka verkligen är sjuka och kanske mer vetenskapligt försöka lösa problemet istället för att piska dem, föreslå psykiatri, förnedra, frysa ut dem, utrota dem som omänniskor etc.
 
Nja då har du väl hört talats om mikrovågssyndromet som beskrevs av forskare redan på 50 talet och en av de första studierna som gjordes var av Roger Santini han fann statistisk säkerställda samband. Har inte studien tillgänglig men i alla fall en grafisk presentation av resultatet.

http://www.kampanjen.de/dokument/Santinis_statistik_presentation.pdf

TNO studien kommer fram till att det kan finnas ett samband med radiosignaler och ohälsa. Jag har inte lusläst studien men diverse tolkningar av den på svenska och de påstår att kontrollgruppen som INTE påstod sig ha problem med strålning var de som påvisade det största sambandet.

Den studien var precis som de övriga där man utsätter försöksobjekten för strålning under en relativt kort period. 15-20minuter. I alla fall enligt den tolkningen jag sett av studien. Varför har ingen genomfört ett 24/7 test utan bara utsatt försökobjekten för normala doser under kort tid?

Om du orkar så kan du ju läsa den på http://www.gr.nl/pdf.php?ID=1042

Här finns en test på de superhöga frekvenserna, något över amatörradiobanden. Typ +30GHz.

http://www.buergerwelle.de/pdf/infl...etic_radiation_at_non_thermal_intensities.pdf

Lite lägre frekvenser

Neurological Effects of Radiofrequency Electromagnetic Radiation Relating to Wireless Communication Technology

Här kommer en förteckning över 6st olika studier som tydligen ska bekräfta ohälsa och symptom för överkänsliga med mobilmaster.

http://savespiritbear.org/documents/Summary-6studiesreMasts.pdf

Jag har INTE lusläst dom själv så ag kan inte säga exakt vad som står i dom utan har bara fått tag på länkarna genom sajter som ger en kortfattad bild av innehållet.

Mikael

Dr Grahame Blackwell som du bland annat hänvisar till tjänar grova pengar på det här genom att ge ut böcker och vara rådgivare åt regeringar. Han stödjer sig inte på dubbelriktade blindtester så man får nog tyvärr försöka inse var hans intresse i detta ligger. Så är det tyvärr med alla andra Doktorer och självutnämnda exterter i denna "religösa" lukrativa rörelse.

Om man är någorlunda klarsynt är det enda som duger blindtester. Som den här t ex.

http://www.ehponline.org/members/2007/10286/10286.pdf
 
Jag tror att vi måste vara ödmjuka och inse att de elsjuka verkligen är sjuka och kanske mer vetenskapligt försöka lösa problemet istället för att piska dem, föreslå psykiatri, förnedra, frysa ut dem, utrota dem som omänniskor etc.
.

Roy. Skulle du kunna svara på följande:

1. Tror du seriöst på att alla personer går att lita på?

2. Borde vi inte förlita oss på blindtester som faktiskt går att genomföra?

3. Ska man kunna få sjukbidrag på något man själv tycker och som läkarna inte får undersöka och bekräfta?

4. Vill du vara med och betala för dem?

Snart har vi sjukskrivit hela landet för divere oförklariga åkommor...
 
SM6BZE skrev : Elallergi är en sjukdom - det kan vi nog vara överens om. Den kan med fördel behandlas på det lokala sjukhusets psykiatriska avdelning.

Detta var nytt för mig??? Berätta mer. Finns det fall där elallergiker kunnat botas överhuvudtaget och i synnerhet av psykologer????

Här har jämförts med radioaktiv strålning dvs joniserande stålning, det är väl fel, trots att sådan strålning inte ar farlig i begynnelsen, Då fanns det till och med de som ansåg det var nyttigt, det fanns till och med stålningskällor att köpa för husbehov förr. Men idag vet man att joniserande strålning är mycket farlig. detta är vetenskap, man har tillåtit sig att lära sig om saken, den hårda vägen dock.
Vetenskap är ju inte att "VETA" utan tvärs emot att inte veta och att försöka med alla till buds stående medel försök skaffa kunskap och veta, göra teorier som ifrågasätts etc och att efterhand få fram teorier som verkar vettiga och som många kan verifiera och hålla med om.

Vetenskap är exvis kunskapen om att jorden är platt, men för några tusen år sedan började man förstå att den var rund. Idag vet man att den är rund och de flesta håller med och det går att bevisa, vi vet oxo att den itne är rund idag, utan ahr avvikelser från rundheten, vi vet måtten på orundhetern och vetenskapen tar fram dessa mått mer och mer noga. Vetenskap är alltså inget stabilt, som religion, utan någont som hela tiden utvecklas. För ett par år sedan höll till och med Påven med om att jorden nog är rund, även religionen utvecklas ibland.

Vetenskap är att inte veta, förr trodde man och menade att det var vetenskap att radiovågorna spred sig i något konstigt som kallades etern, idag "vet" vi och kallar det vetenskap att etern inte finns.

Idag är vetenskap att man tror, eller har teorier om att det finns elementarpartiklar som inte finns eller borde finnas. Förreseten vem lånande min higgspartikel???

Idag finns vetenskap som säger att eleallergi är sjukdomsalstrande för vissa, många sådan undersöknigar är hemligstämplade, inte minns de som dåvarande SJ utförde.

Att förringa saker som i framtiden kan bli bekräftade vetenskapligt är farligt och kan utpeka den eller de som okunninga i framtiden.

Att bara tycka att ellallergi är skit och dumma människor, psyfall, (fult ord) utan att ha någon vetenskap åt endera riktningen bakom sig är farligt.

Vetenskap i frågan är att ta till sig alla fakta och försöka komma med en vetenskaplig teori.

Att förnedra de som blir sjuka är nog mer något som hör okunskap och religinon till. det finns alldeles för många i världen som vill utrota de människor som inte behagar, exvis borde alla ellaergiker utrotas, liksom andra psykfall. Försök har ju gjorts....

Skall man komma någon stans måste man lyssna på fakta.

Nu skall jag villigt hålla med om att ellallergi verkar konstigt särsklit som jag inte verkar påverkas av sådan strålning själv. Men jag kan inte avfärda vänner som drabbats och verkligen far illa. Försök att lyssna på honom har gjorts.

Klart att ellallergiker verkar konstiga för vanliga människor, men hur konstiga tycker inte folk i allmännhet att radioamtörer är, som vill bevara radio på sådana frekvenser som behövs för modern teknik, trådlösa nätverk, nya TV apparater, laddare till mobiler etc. det är ju till sådant man bör använda kortvåg eller hur???? Att det finns konstiga bakåtsträvare som vill använda kortvåg till det man gjorde för 50 år sedan är ju väldigt konstigt och kanske konstigare än ellallergi...

Att en ellallergiker inte vill ställa upp på blindtester är inte så konstigt, det vill inte du heller om du "vet" att du får magsjuka och blir skitsjuk av paprika. Du äter inte en paprika i hela ditt liv för att slippa bli så jävla sjuk en gång till oavsett om det är vetenskapligt bevisat att man blir sjuk eller inte av dem. Jag har försökt få någon att inse att magsjukan kanske inte berodde på paprikan...

Jag tror att vi måste vara ödmjuka och inse att de elsjuka verkligen är sjuka och kanske mer vetenskapligt försöka lösa problemet istället för att piska dem, föreslå psykiatri, förnedra, frysa ut dem, utrota dem som omänniskor etc.

Hela detta inlägg låter som hemma hos några pårökta filosofer. Sorry Roy. Detta dravel duger inte i ett tekniskt forum.
 
Nu var du väl lite väl hård YES.
Men dina frågor skall jag väl besvara.

Roy. Skulle du kunna svara på följande:

1. Tror du seriöst på att alla personer går att lita på?

Nej det är många man inte kan lita på, endast den innesta kretsen av vänner går att lita på. men genom att vara seriös, ödmjuk, och lyssna minst lika mycekt som man öppnar kakhålet kan man lära sig mer och om vilka man kan lita på.
De man inte kan lita på är de som i tidigt skede av någon svår fråga uttalade sig katategoriskt om saker och ting, exvis att Judar, Psykfall och icke trodende måste utrotas, eller de (påven) som hävdade att jorden var platt ända fram till 2000 talet utan att ha några bevis.



2. Borde vi inte förlita oss på blindtester som faktiskt går att genomföra?

Jo visst borde vi och det har jag aldrig ifrågasatt, men jag försöker förstå varför detta inte sker och varför sådana prov hemligstämplats. Med undertryck på "JAG FÖRSÖKER FÖRSTÅ". Och innan det skett så är vi i roten på vetenskapen och försöker ta reda på och lära oss mer.

3. Ska man kunna få sjukbidrag på något man själv tycker och som läkarna inte får undersöka och bekräfta?

Ja är man sjuk måste sammhället hjälpa till, inte minst om man ser framåt i tid, annars har vi en massa sjuka som vill ha hjälp. Dvs vi måste veta vad som håller på att ske, och mota Olle i grind, ta reda på varför folk är sjuka, blir sjuka, och får nya sjukdomar, istället för att förslöka utrota dem med okunskap, förnedran eller folkmord.
Allt deta har redan hänt, ta asbets sjukan, lungsjukdomar i gruvor, det var i början veklingar som blev sjuka och borde lära sig veta hut och jobba. Idag vet vi att dessa sjukdomar finns.
Kunde vi veta att elsjuka inte finns så vor de det ju bra.... Inna vi vet detta bör all kraft läggas på att just få veta. Här duger inte konservativa cemtenterande åsikter.
Däremot borde man inte få sjukpeng om man blivit förkyld och det är självförvållat av att man underlåtit att ha långkalsonger, eller rökt cigaretter.



4. Vill du vara med och betala för dem?

Snart har vi sjukskrivit hela landet för divere oförklariga åkommor...

Jag vill inte betala för att sjukdomar som bortförklaras med förnedran okunskap, tillåts sprida sig. Men betalar gärna skatt för att mina sjukdomar skall botas av vetenskapens framsteg.
Det boprde vara billigare att utreda elsjuka en gång för alla och sedan göra något åt saken. Än att låta allt fler bli sjuka.
Är det ingen sjukdom borde den gå att bota lätt, är det en sjukdom kan det bli väldigt dyrt om fel begås, pga av dumdristighet.


Sen tycker jag nog inte att filosofi är en vetenskap som inte skall kastas i den allmänna lådan för skit. Utan duktiga filosofer, tänkare, i hela den mänskliga historien hade vi nog inte ens haft en radio idag. Tänkande är ju vår arts stora styrka. Även om några tänker bakåt.
Utan kunskp som tänkts fram av duktiga filosofer har vi ju kunnat få botemedel mot det mesta dock ej ännu elsjuka.


Sen vill jag undertrycka att jag är inte troende på elsjuka, eller annan tro, i någon rikting innan jag vet.
Några saker vet jag dock, och en är att det finns de som är sjuka och som verkligen behöver hjälp.
 
2. Borde vi inte förlita oss på blindtester som faktiskt går att genomföra?

Jo visst borde vi och det har jag aldrig ifrågasatt, men jag försöker förstå varför detta inte sker och varför sådana prov hemligstämplats. Med undertryck på "JAG FÖRSÖKER FÖRSTÅ". Och innan det skett så är vi i roten på vetenskapen och försöker ta reda på och lära oss mer.

Det finns sådana tester genomförda. Pratar du med en svensk läkare kan de bekräfta att undersökningar gorts och görs men man hittar alldrig någon som klarar blindtester. Man säger sig också förstå de sjuka och försöker hitta andra orsaker. Det berättades av läkare i radions P1 för någon månad sedan sist jag hörde det t ex.

Jag repeterar länken jag gav på ett exempel där man avslöjade bluffande el-allergiker som vid öppen test klart talade om att de blev sjuka av telefonstrålningen men vid blindtest var de lika friska som den övriga testgruppen:

http://www.ehponline.org/members/2007/10286/10286.pdf
 
Du får alltså en hel bunt med länkar till undersökningar som motbevisar dig men kategoriskt så sopar du någon under mattan med ursäkter som att någon tjänar pengar på det och de andra tiger du ihjäl och sedan säger du att den här testen är den ENDA som duger för att det är en dubbelblindtest.

Vi brukar kalla det för förnekelsestadiet. :D

Nu ska jag göra en jämförelse här. Lite barnsligt naiv men ändå. Finns det någon dubbelblindtest på att man blir sjuk av att äta xxxxx eller utsätta sig för xxxxx. Nä det finns inte dubbelblindtester på allt farligt/olämpligt/cancerogent/allergiframkallande.

Har man gjort några sådana tester för at bevisa att asbets var farligt. Man förnekade dess farlighet från början precis som en del förnekar besvär av ex radiovågor. Men där var det så mycket enklare att komma fram till resultatet eftersom en betydligt större andel människor av de som exponerades blev sjuka.

Är hundra övertygad om att det inte finns några sådana vetenskapliga undersökningar på att ex skärvätska kan ge allergi/eksem/överkänslighet. Läkarvetenskapen nöjer sig med att några tusen personer får besvär vid kontakt med den och att besvären upphör när exponeringen upphör.

Jag skulle kunna rota fram ett gäng till med studier men inser att det inte är lönt eftersom de kommer att sågas i vilket fall som helst.

Testet du länkar till gör exponeringar från 5-50minuter och det lär väl knappast räcka för att studera långtidseffekter. AV-PÅ studien hade 8min exponerings tider. Styrkan var 10uW/m2. Det svenska gränsvärdet är 10W/m2. Dvs 1 miljon gånger högre. Vi har någon förskola som har värden på +1000uW/m2 och ungarna där exponeras 8 timmar dagen.

Vidare så förutsätter det testet du länkar till att besvären kommer omedelbart i samband med exponeringen. Sessionerna tog ca 1.5 timme för att olika exponeringar förutom den första som tog 3 timmar när man samtidigt tog bakgrundshistorik på objekten.

Jag får "ditt" test att vara minst lika galet som de andra. Om en människa säger sig bli dålig när de exponeras för en GSM mast vid sitt hem eller arbetsplats vid 8/5 eller 24/7 exponering så kör man ett test på låg styrka i några minuters intervaller för att bevisa motsatsen.

De styrkor på 10uW/m2 man använde är de gränsvärde som rekomenderas av diverse motståndare till mobilmaster läkare och forskare som stödjer det faktum att man kan bli sjuk av dom. Det är samma gränsvärde som läkargrubben i Bamberg rekomederar. Alltså så har man använt en styrka som alla är överens om är ofarlig.

Leif G. Salford i Lund har gjort tester som påvisar celldöd i hjärnan upp till 50 dagar efter exponering av strålning ifrån mobiler. Men som vanligt så finns det i varenda undersökning alltid någon annan forskare som vill ifrågasätta resultaten. Så fungerar nämligen sandlådan som vi kallar universitet.

Please find below a translation from Swedish to English, of a new Swedish research on the Harmfulness of Mobile phone radiatio

Mikael
 
Last edited:
Intressant Per, samtidigt vet jag att det finns de som klassats och fått sjuersättning och förtida pension, som dock heter något annat numera.

Jag har svart på frågor och väntar på svar på denna, jag är uppriktigt intresserad:

SM6BZE skrev : Elallergi är en sjukdom - det kan vi nog vara överens om. Den kan med fördel behandlas på det lokala sjukhusets psykiatriska avdelning.

Detta var nytt för mig??? Berätta mer. Finns det fall där elallergiker kunnat botas överhuvudtaget och i synnerhet av psykologer????


Jag tror inte vi klarar upp det här propblemet här utan upprinnelsen var mitt förslag att vi skullle samarbeta med elsjuska då vi har samma problem. dett ter sig inte så bra kanske då elallegri kanske ses suspekt, men det gör oxo bruk av kortvågsradio, och det är nog bäst att hålla låg profil och sanera störningar på eget sätt eller börja med frimärken om man inte vill flytta.
Dvs jag tar tillbaka förslaghet att samarbeta med elsjuka och medger att viss argumentation har fått mig att backa där. De kan hålla på med sitt så håller vi på med störningar på vårt sätt.
Däremot avvaktar jag med att backa om själva skjukdomen, den finns.

Dock bör vi som delvis sakunniga avvakta framtiden och sanningen om elallgergi för att i möjlg nivå kunna VETA och inte tro.

Och givetvis en läkare som inte finner en sjukdom i boken han vågar sällan sjukskriva någon, han har ju sitt jobb att tänka på, oxo.
 
Nja då har du väl hört talats om mikrovågssyndromet som beskrevs av forskare redan på 50 talet och en av de första studierna som gjordes var av Roger Santini han fann statistisk säkerställda samband.

Här skräller en varningsklocka. Statistik, som vetenskap, ägnar sig åt att skapa matematiska eller numeriska modeller som beskriver världen omkring oss. Däremot är "statistiskt säkerställd" inget bevis på att det finns något kausalt (orsaks-) samband mellan de observerade variablerna.

Faktum är att världen är full av nonsenssamband som kan säkerställas statistiskt. Ett välkänt exempel brukar nämnas i kurslitteraturen: antalet personer som hade radiolicens i England ökade på 1920- och 30-talen; samtidigt visade det sig att antalet intagna på mentalsjukhus också ökade...

Ett statistiskt säkerställt samband är ett nödvändigt, men inte tillräckligt villkor för att ett kausalt samband ska föreligga. Det innebär alltså att man med statistik kan motbevisa ett påstått samband. Däremot räcker det inte som bevis för att sambandet verkligen existerar. För det måste man ta till andra vetenskapsdicipliner.

Till sist gäller att undersökningar alltid måste vara välgjorda. Dåliga undersökningar kan ge vilka resultat som helst.
 
Ok Roy, kaske jag vinklade det hela för mycket.
Faktum kvarstår, "elallergi" är en sjukdom, om än en inbillad sådan, var den skall behandlas får andra avgöra.
"Förnekelsestadiet" berörde någon ovan. Där har jag alltid varit, är och kommer att förbli när det gäller tro, vare sig på "elallergi" eller gudar av olika modeschanger (möjligt undantag Oden, Tor och grabbarna och tjejerna, dom är coola!).
 
Intressant Per, samtidigt vet jag att det finns de som klassats och fått sjuersättning och förtida pension, som dock heter något annat numera.

Ja och som enda land i världen faktiskt. Tyvärr har vi flata myndigheter här som vi nog alla vet. Vi har världens mest generösa sjukskrivnings- och pensionsmöjligheter. Kanske inte så konstigt vi har världens sjukaste befolkning?

Det är dags att vi sätter ner foten. Är det bara jag som tycker det?
 
Last edited:
Får jag då föreslå ett annat forum Per, som är mer lämpat för politiska diskussioner.
 
Jag bara vädjar till sunt förnuft. Vi måste sätta ner foten när det gäller el-allergi och inte låta oss luras.
 
Jag vet inte om jag törs sticka in huvudet i detta getingbo...

Liza Marklund är ohederlig.

I ladugårdar med bristfälliga elinstallationer, kan korna få elstötar av vattenledningen när de ska dricka vatten.
Detta leder till att korna blir stressade, slutar dricka vatten, med minskad mjölkproduktion som följd.

Marklund väljer att vantolka detta som att korna sinar om de utsätts för elektromagnetiska fält.

Det finns nu regler om att man måste potentialutjämna ladugårdar.
I motsats till vad Marklund hävdar, finns sådana regler inte enbart för ladugårdar, utan även i starkströmsföreskrifterna, som gäller för bostäder.

Själv får jag utslag i ansiktet varje gång jag kör vedklyven i sommarstugan. Jag skulle kunna välja att tolka detta som elallergi eller överkänslighet mot kroppsarbete. Eller kanske är det terpentinet i tallveden, som jag reagerar på...
 
Liza Marklund är ohederlig.
Jag tror inte att det är ohederlighet, i betydelsen att avsiktligt vilseleda, som är problemet. Journalister i allmänhet, och krönikörer i synnerhet, är experter på att berätta en historia för den nyhetskonsumerande allmänheten. Det är vad deras yrke går ut på. Däremot ställs tyvärr inga krav på att krönikören ska besitta någon egentlig sakkunskap i det ämne han/hon berättar om. Att med, i bästa fall, några veckors reseach få grepp om ett ämne som det tar åratals universitetsstudier att förstå är självklart omöjligt. Det är ingen slump att det skämtsamma uttrycket "kolla aldrig en bra story" har uppstått. Ett mer vetenskapligt orienterat arbetssätt skulle definitivt inte resultera i lika många publikfriande krönikor. Däremot skulle de vinna på det med avseende på innehåll och kvalitet.
 
Kortvågsbehandling?

På tal om strålning...
Förr fick ju människor med värkproblem "kortvågsbehandling" på sjukhus.
Tillämpas det fortfarande, eller det anses numera som "ohälsosamt":confused:

Och "magnetröntgen" som jag själv genomgått några gånger. Hur farligt är det då:confused:
/Ingvar


Fast nu är det lite långt ifrån antenner o. master...
 
Last edited:
Kopierat från FASS.se, om elallergi:

"Definition
En framför allt i Sverige beskriven åkomma med symtom särskilt i ansiktet. Besvären uppstår vid arbete nära bildskärm eller annan elanläggning där det uppges finnas elektromagnetiska fält.

Vid varje strömförande ledning uppstår ett magnetiskt fält.

Orsak(-er)
Okänd.

Mängder med undersökningar har gjorts där man utsatt individer för omväxlande påverkan/icke påverkan av elektromagnetiska fält (utan att individen vetat om elektriciteten varit på eller av). Vid dessa undersökningar har man inte kunnat påvisa något samband mellan påslagen elektricitet och besvär. "

Intressant.

Något annat intressant är att trots att "vi" ligger i topp vad gäller medellivslängden, är "vi" sjukare än många andra. Ytterst märkligt måste jag säga.

Tills det är bevisat på vedertaget sätt att "elallergi" existerar kommer jag betrakta det som nonsens.

Jag tror snarare att problemen beror på annat, fysiskt eller psykiskt, men att det blir enklare att skylla på el/radio än att reda ut varför man egentligen mår dåligt.
Man får något konkret (nåja) att skylla sin situation på, mystiska elektromagnetiska fält, radiosignaler och "mobilmaster".
 
Finns det några dokumenterade fall där man verkligen har hittat orsaken till besvären som påstods komma av elallergi? Jag vill minnas att jag läste om ett sådant fall i en av kvällstidningarna på nätet för något år sedan, men lyckas inte hitta artikeln igen.

Fredrik
 
Ursprungligen skriven av sm6bze
Kopierat från FASS.se, om elallergi:
CITAT:
"Mängder med undersökningar har gjorts där man utsatt individer för omväxlande påverkan/icke påverkan av elektromagnetiska fält (utan att individen vetat om elektriciteten varit på eller av). Vid dessa undersökningar har man inte kunnat påvisa något samband mellan påslagen elektricitet och besvär. "
Slut på citat

Egen kommentar:
Den undersökningen kan man väl både ha och mista eftersom besvären tydligen uppstår efter en viss tid. "Till & från"-testen verkar amatörmässig enlig min mening. Så det behövs nog forskas ytterligare och med bättre metoder. Tills dess kan vi hålla på och diskutera, och vi som inte är drabbade ska bara vara glada för det, tycker jag...
/Ingvar
 
Last edited:
Back
Top