Sjuk av radiostrålning

Ursprungligen skriven av sm6bze
Kopierat från FASS.se, om elallergi:

"Mängder med undersökningar har gjorts där man utsatt individer för omväxlande påverkan/icke påverkan av elektromagnetiska fält (utan att individen vetat om elektriciteten varit på eller av). Vid dessa undersökningar har man inte kunnat påvisa något samband mellan påslagen elektricitet och besvär. "


Den undersökningen kan man väl både ha och mista eftersom besvären tydligen uppstår efter en viss tid. "Till & från"-testen verkar amatörmässig enlig min mening. Så det behövs nog forskas ytterligare och med bättre metoder. Tills dess kan vi hålla på och diskutera, och vi som inte är drabbade ska bara vara glada för det, tycker jag...
/Ingvar

Du har ju inte läst hela tråden Ingvar. Varför kasta dig in och skriva utan att läsa först? Så gäller det vid radiokontakter t ex ;) Inte bara att slänga sig in i ett samtal utan att lyssna först..

Då skulle du se att det har utförts tester där personer säger dig märka detta direkt vid "till- och fråntester" så testmetoden för dessa elallergiker är helt utförd enligt deras sätt att märka och upppleva sin allergi. Vid öppen test säger sig de påstådda elallergikerna till 100 % kunna tala om när en apparat är på eller av. När man sen övergick till blindtest då klarade man det inte alls längre.

Det har även här i tråden försökt förklaras skillnad på elallergi och andra saker eftersom många har i debatten svårt att skilja på dessa så ska jag även försöka hjälpa dig:

1: Omedelbar elallergi (mot allt! magnetisk, elektriskt, elektromagnetiskt) där en person påstår sig känna sig dålig direkt om en apparat är påslagen eller ej. Här är det som folk säger sig mest bli påverkade och det är detta vi diskuterar.

2. Långtidseffekter av mycket kraftiga lågfrekventa magnetiska fält misstänks ge leukemi med en knappt märkbar eller inte helt statistiskt bevisad men kan inte motbevisas eller bekräftas utan mer forskning. Här talar vi om lokförare, ställverks personal eller folk som bor invid transformatorstationer vid mycket kraftiga magnetfält och mer forskning måste göras men vi talar ändå om mycket låga risker jämfört med annat som vi utsätter oss för i livet i allmänhet.

3. Elektrostatiska fält från t ex en bildskärm. Omedelbar effekt så att man känner sig trött eller får andra konstiga symtom som inte går att bevisa när man sätter sig vid sin tråkiga stressiga arbetsplats. TCO95-märkningen gjorde så att folk inte kunde ange detta skäl för att inte gå till jobbet och togs förstås emot med öppna armar av köparna (arbetsgivarna) som gärna köpte in dessa skärmar. Därmed fick elallergi omedvetet ett erkännande tyvärr trots att inget kunde bevisas vid blindtester som att TCO95 skärmningen verkligen hjälpte "elallergiska" personer. Men vid öppen test var alla nöjda och så fick det bli...

4. Radioaktiv strålning har någon varit inne på och då har man verkligen inte koll på vad vi diskuterar.

Ja allt detta kanske kan vara svårt att hålla isär om man är mosig i huvudet men då behöver man inte lägga sig i och skriva skit som förvirrar debatten.

FASS.se - Sjukdom - Hudsjukdomar
 
Last edited:
Du har ju inte läst hela tråden Ingvar. Varför kasta dig in och skriva utan att läsa först? Så gäller det vid radiokontakter t ex ;) Inte bara att slänga sig in i ett samtal utan att lyssna först..

Ja allt detta kanske kan vara svårt att hålla isär om man är mosig i huvudet men då behöver man inte lägga sig i och skriva skit som förvirrar debatten.

Jodå, jag har visst läst hela tråden!
Det är du som inte läst att det var ett citat!
Sedan behöver man väl inte vara "mosig" för att man skriver sin egen åsikt?
Du skriver ju själv om dina åsikter!
 
Sedan behöver man väl inte vara "mosig" för att man skriver sin egen åsikt?
Du skriver ju själv om dina åsikter!

Som jag också har skrivit är det synd att man ska tycka så mycket och inte hålla sig till riktiga tester och fakta. Hela el-allergidebatten bygger på hörsägen och påståenden som inte går att bekräfta vetenskapligt. Att tycka och tro på om el-allergi är inte mer fakta än en religion tyvärr.

Vi är i ett fritt land och kan tro vad vi vill men att blanda in sådant i vetenskap är förödande.
 
Som jag också har skrivit är det synd att man ska tycka så mycket och inte hålla sig till riktiga tester och fakta. Hela el-allergidebatten bygger på hörsägen och påståenden som inte går att bekräfta vetenskapligt. Att tycka och tro på om el-allergi är inte mer fakta än en religion tyvärr.
Vi är i ett fritt land och kan tro vad vi vill men att blanda in sådant i vetenskap är förödande.


Nu har jag kompletterat mitt gamla inlägg så att varken "vetenskapsmän" eller "mosiga" kan missförstå det. :D
 
Är då dessa lärare och elever lögnare, ja det verkar helt otroligt:confused:
Tur att man inte är en expert på det hela, men vi får nog reda på sanningen

Jag vet inte vad du vill säga med detta Janne, men om man har minsta lilla intelligens och slutledningsförmåga så kan man (i alla fall som radioamatör?) t ex jämföra med FM/TV-sändare som ofta finns mitt i städer med mycket högre effekter ända sedan 50-talet.

I artikeln hänvisas också till Strålsäkerhetsmyndigheten (Mobilmaster - SSM) och på detta sätt säger journalisten att de kan ha fel. Här hänvisas också till den stora skillnaden i fältstyrkan mellan ens egen telefon och radiomasterna och vi kan nog alla gissa att varenda en av de som klagar på denna skola har egna mobiltelefoner :D

Så varsågod Janne. Bilda dig en egen uppfattning om du klarar det.

Jag är mycket förvånad av att detta diskuteras oss sändareamatörer emellan överhuvudtaget.
 
Last edited:
Varför?

Varför skulle jag inte kunna bilda mig en egen uppfattning, det gör ju du Per. Ingen av oss är experter, vi får allt vänta med att få riktiga testade resultat. Jag skulle aldrig komma på att påstå att jag har rätt i en sak som jag inte kan bevisa.

Nu slutar jag att skriva i denna tråd och hoppas att allt skall lösa sig till det bästa för alla.


Mvh Janne;)
 
Det finns ju redan tester som bevisar att mobiltelefoner inte påverkar påstådda el-allergiker som vid tester när de vet om att en apparat varit påslagen klarat testen men de har direkt gått bet när man inte fått veta om apparaten är påslagen eller inte strax efter. Läs här igen t ex:

http://www.ehponline.org/members/2007/10286/10286.pdf

Så vad menar du med att det inte testat?

Detta är ingen uppfattning av mig utan det är bevisat. Inte i ett enda fall i världen har man kunnat bevisa att elallergi finns men man har upprepat bevisat att flera påstådda el-allergiker i princip bluffar eller har inbillning. Menar du att det betyder att man inte vet då?
 
Last edited:
Hej hopp... ett sent inlägg i denna tråd.

Elallergi existerar inte. Det finns personer som har symptom... ibland mycket svåra sådana. Dessa personer hävdar att det är av elektromagnetiska fälten . Men vad det än är som ger dessa symptom är det inte de EMF i sig... utan något annat. WHO konstaterar att exempelvis rädsla och nervositet inför EMF i sig kan ge sådan stress att det är stressen som utlöser symptomen.

För att testa om elöverkänslighet är orsakas av fält har man gjort så kallade provokationsstudier. Det vill säga att man tar personer som är påstått elöverkänsliga och utsatt dem för EMF av alla de slag. Men man gör det då vetenskapligt, det vill säga dubbelblinda tester och berättade inte för testpersonerna när det var fält påkopplade, utan de fick själva beskriva när de kände symptom och när de inte gjorde det. Om elallergi är verklighet så måste det vara så att personerna kan berätta med någon slags säkerhet när de känner av fälten.

Men så har ännu aldrig skett.

Liza Marklund, skriv medicinhistoria « Nuclear Power? Yes Please

Det som Liza Marklund har skrivit om där hon påstår att "kor sinar" när de utsätts för EMF har vid granskning visat sig vara helt fel. Det som hennes källa refererade till när han lurade henne på pengar var att djurgårdar måste jordas ordentligt därför att annars uppstår ströspänningar, något som kan ger kor stötar när de kommer åt saker, vilket gör dem nervörsa och stressade, och det får dem att mjölka sämre.

Liza Marklund lakterar inte längre… « Tankebrott

Kort och gott: Elallergi existerar inte. Symtomen finns där... men det är den moderna varianten av Onda Ögat, där man skyller allt som fattas en på fel saker.

/Micke
 
Bara synd att det finns Radioamatörer som inte begriper detta. :(

De gör dessutom oss alla en stor otjänst.
 
Jag tror att "elallergi" är som en skrev längre upp i tråden, vissa personer känner rädsla för sändaranläggningar och detta framkallar stress som kan yttra sig i många olika (negativa) former i kroppen.

Men den energin man utsätts av från t.ex en mobiltelefonimast när man befinner sig nere på mark är obefintlig, dessutom är inte den vertikala spridningen 180 grader från sektorantennerna, så alldeles runt om mastfoten är strålningen i stort sett noll. Men vart du än står (på marken) i förhållande till en mobiltelefonimast så kommer du inte ifrån att strålningen du utsätts för ifrån mastens sändarantenner är en fis i rymden jämfört med den strålning som din mobiltelefon utsätter dig för.

För alla som äger en mobiltelefon så är det tvärt om ett stort plus att befinna sig nära en telefonimast då telefonens sändarenhet sänker effekten per automatik för att sänka strömförbrukningen.

Men visst, står du alldeles framför eller bredvid en antenn som utstrålar en väldigt hög effekt så blir man omedelbart påverkad... Det kan jag intyga :(

Men faktum är när det gäller telefonimasterna att dom sändarna offta pytsar ut lika liten eller ännu mindre effekt än vad en mobiltelefon gör. Så rädslan för mobiltelefonibasstationerna är i min värld helt obefogad, men människan är av naturen en synnerligen märklig varelse :D
 
Last edited:
Mein hut

Ha-ha! Den var rolig!
Fast egentligen jämnar den väl ut strålningen runt hela huvudet...
...blir dålig SWR på mobilantennen dessutom...
 
Last edited:
Dålig stil.

Hej.
Tycker det är dags att denna jävla elaka tråd avslutas nu !!

Det är för jävligt hur människor förlöjligar andra människor på detta sätt :confused:

Många har den åsikten att det som inte vetenskapligt bevisats, det finns inte.
Det är tur att de människor som fått fantomsmärtor i lemmar som avlägsnats, fått bevisat att sådant är sant och ej heller inbillning.

Tycker vi skall tänka oss för innan vi går för hårt fram med människor som redan far illa.
Erland SM6KTC
 
Vem vet, jag har som många andra huvudvärk ibland, det kanske har ett samband med all elektronik vi är omgivna av i vårt samhälle.

Jag tror på slagrutan, ett annat icke vetenskapligt bevisat "instrument" som dock fungerar. Så jag ska ge aluminiumfolien en chans också. Nästa gång jag får huvudvärk ska jag vira in huvet i aluminiumfolie... kanske hjälper..

Vem vet..
 
Jag är säker på att huvudvärken försvinner med aluminumplåten SA7ATO, särskilt om du kombinerar med en magnecyl och väntar några timmar, eller sätter dig på hela ryggen och råkar slumra till en timme, men kom ihåg att vira in dig en bit ner på halsen, jordning givetvis med gulgrön, FK1,5 till tummar och stortår,

Jag vet de som blivit friska från förkylning med exvis en magnecyl. Hur det hade gått utan den törs man ju inte spekulea i.

Ja som ni ser är jag ute efter placeboeffekten, dvs något som är helt tvärs emot allt som debatterats i den här tråden. Dvs man tror att ett visst medel tar bort problemen. ofta blir mn ju ändå frisk från huvudvärk elelr förkylning.
Låt oss stanna vid detta som ett skämt och slippa debatt om placeboeffekten, som ändå många många fler lider av.
 
När jag läser denna tråd finns 98 inlägg. De flesta inläggen syftar inte till att lösa problemet, utan mer att raljera över problemet på ett oseriöst sätt.

Jag skulle önska att vi som inte lider av dessa problem, trots allt kunde visa de drabbade respekt, och avsluta denna tråd.

Sven / SM6CDN
 
Back
Top