Sjunkande effekt vid värme. Collins ART-13

SA2CLC

Well-Known Member
Kopplade upp min ART-13 på 80m igår kväll, med sedvanlig 100w bärvåg.
Tyckte den var lite kinkig att stämma av, brukar aldrig vara några problem alls i vanliga fall, och plötsligt
började uteffekten dala under 50w. Motionerade alla omkopplare i tankkretsen i hopp om att det skulle kunna vara dålig kontakt någonstans, utan skillnad Provade ett annat friskt 813 ur mitt slutsteg, men felet kvarstår.
Har kontrollerat schemat ifall det kanske är någon paddingkondensator i tankkretsen som gett upp, men såsom jag alltid stämt av, så är ingen ikopplad. (Ratt C i läge 4, E 197, D 87)
Låter jag den stå en stund, så kanske jag får ut kring 40w, i ungefär 10-15 sek, varvid effekten snabbt sjunker till ca 10w.
Mätinstrumentets utslag i läge "PA PLATE" faller i samma takt som uteffekten, medans visaren står stilla i läge "PA GRID", vilket visar att driveffekten är konstant.
Bör inte ha stämt av på någon överton, låter absolut "rätt" i separat mottagare, samt att inställningarna på VFO och "bandväljare" är exakt som tidigare.
Hur beter sig en fallerande blockeringskondensator?

collins.jpgCollins2.jpg
 
Kom just på att det kanske är skärmgallerspänningen som spökar. Får ta och mäta vid modulationstransformatorn.
 
Om det är samma fel med två olika rör, känns det väl som det är nåt i kretsarna. Om möjligt mät Ug2 på rörhållaren för att få koll på även R112.
 
Här får man tillämpa "uteslutningsmetoden".

Eftersom gallerströmmen är konstant, verkar det finnas drivning.
813 arbetar med "bias" enbart via gallerlikriktning så om drivningen skulle fallera stiger
anodströmmen.

Detta medger en indirekt metod att kolla att 813 och dess strömförsörjning är
OK, stäng av drivningen kortvarigt och då ska anodströmmen öka till c:a 250 mA.

Gör den inte det, finns ett antal möjliga orsaker:

- Dåligt rör (kollat genom utbyte)
- Låg glödspänning eller glapp i sockeln
- Låg skärmgallerspänning

Man får prova dessa tills orsaken har hittats.

Kan annars rekommendera ett studium av detta kursmaterial:

 
Hej!
Tommy, är det bara på 80 m som din ART-13 dummar sig?

Har du någon extra konding för att fixa anpassning på 80 M eller?
 
Jo, sprang o kollade...
Den som är inställd på 3660 kHz har följande inställningar.
E:173
C:6
D:17
+ 1000 pF "COND"

Brukar ge 115-120 W carrier med original roterande omformare.

Jo, detta har du säker kollat, men, du är +1150 och +400 OK?
 
Lagt den på sidan nu och mätt spänningarna, glöd ok med 10.4v. Däremot var skärmspänningen låg, bara 325v. Får kolla inkommande spänning i sändaren och sen kolla nätaggregatet. Kom ju inte ihåg vad jag använt för prylar för att generera 400v :D
Utan drivning(lös toppkontakt på 837) så indikerar instrumentet ca 90mA.
 
Utan drivning(lös toppkontakt på 837) så indikerar instrumentet ca 90mA.
Jag vill utfärda en VARNING för att göra så här. När anodkretsen bryts till en tetrod eller pentod så
går hela elektronströmmen till skärmgallret i stället, och då överskrids tillåten skärmgallerförlust.
Det är en överhängande risk att förstöra röret.

Utan förspänning ska ett "just" 813 med 300 V på g2 dra runt 90-100 mA, så röret verkar OK.
Ta och kolla efter spänningsfall "nedströms" från 400 V likriktaren ända fram till skärmgallret.
 
När anodkretsen bryts till en tetrod eller pentod så
går hela elektronströmmen till skärmgallret i stället, och då överskrids tillåten skärmgallerförlust.

Just ja.. glömde nog bort mig när det inte handlade om stora slutrör.. åja, det överlevde denna gången..

Spänningsfallet blev iallafall åtgärdat. Nycklingsreläet fick rengjorda kontakter, samt joneskontakten på reläet blev lite motionerat varvid jag återfick 390v på skärmgallret, och uteffekten blev återställd.

Vilken skillnad 65 volt gör :)
 
Hej!
Gott att höra!
Har du antenn så vi kan prova QSO ART-13/BC-348 i båda ändar?
 
Back
Top