1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

SK3VHF

Discussion in 'Allmänt om Amatörradio' started by SA3AZK, Nov 19, 2019.

1. SA3AZK

SA3AZK Well-Known Member

Just nu provkörs SK3VHF hemifrån mig.
    Frekvensen är 144.421 MHz.
    Faller allt väl ut så får den snart dela QTH med SK3SIX.
    https://www.qrz.com/db/SK3SIX

Rapporter mottages gärna här eller på mail sa3azk@gmail.com
    *Edit*
    Antennen som används för närvarande är ganska smal och parkerad söderut från JP73

Last edited: Nov 19, 2019
    SM2OWW, SM3GFN, sm2sxi and 3 others like this.
  2. sm6vtz

sm6vtz Well-Known Member

Kul!

Planerad QTF om den kommer upp på rätt QTH?

73 Kricke

3. SA3AZK

SA3AZK Well-Known Member

Riktningen kommer av rent egoistiska skäl vara söderut. Placeringen ligger söder om Östersund, och vi förlitar oss på F/B förhållande för att kunna höra fyrar i den riktningen i vår tur.
    Öppningsvinkeln kommer dock att vara betydligt större än dom 15-20 grader den körs på nu, naturligtvis med ett visst avkall på gain.

4. SM4HFI

SM4HFI Well-Known Member

Jag har lyssnat. Igår vid 18 på SK4AO var den svag men läsbar. Hemma strax före midnatt var den S2-S4. Idag vid 8.30 var den S3 - S5 och en kort stund upp till S6. Frekvensen verkar vara rätt när jag jämför med MPI. Ska bli spännande att se hur den hörs från ordinarie QTH!
    Kör ni DDS eller tonmodulerar SSB? MPI har DDS och jag hör nyckelknäppar från frekvensskiftsnycklingen ca 10 kHz, men då är det S9+37dB från antennen.
    /Jan

SA3AZK likes this.
  5. SA3AZK

SA3AZK Well-Known Member

IMG_20191119_171733.jpg
    Kul!
    Ja det ska bli spännande att se hur den kommer att gå när den väl kommer upp på ordinarie QTH.
    Även denna är DDS (Si5351) mha en RFzero, vilket innebär att den är GPS disciplinerad och borde vara ganska frekvensstabil.

Antenn(er) på ordinarie QTH är inte spikat ännu, det blir en avvägning mellan bra F/B, skapligt bred lob, robusthet, och gain.

Uteffekten är för närvarande 50W, och det verkar den trivas med.

Den får tuta på några dagar till innan utvärdering, och lite kosmetiskt fix.

6. SM4HFI

SM4HFI Well-Known Member

Den ser fin ut, och hörs bra även idag. Har man lyckats filtrera frekvensskiftet i RFzero eller är det fortfarande momentant skift mellan tonerna i frekvensskiftsnycklingen? Filtrering fordrar ju att man kan ändra frekvensen ofta i mindre steg mellan de nominella frekvenserna, med någon ms mellan ändringarna.
    Antenn kan ju vara några korta antenner staplade på varandra, om det finns plats. Utmaning med fler än 2 blir att de kopplar till varandra och får olika impedans. Och sitter det 6 m antenn mitt i så kopplar de till den också... Men 6 m antennen påverkas inte nämnvärt, det är min erfarenhet från simulering av 2 yagiantenner för 14 och 21 MHz på samma bom, där bara 21 MHz påverkades av 14 MHz-elementen, inget nämnvärt tvärt om.
    4x 3 el ger ca 13 dBd, med 50 W alltså 1 kW ERP med ca 50° mellan -3 dB-punkterna.
    /Jan

7. SA3AZK

SA3AZK Well-Known Member

Jag har inte studerat koden så ingående ännu, men jag har sett diskussioner om hur man kan göra den snällare. Det är ju helt open source, då det finns alla möjligheter till tweakar.
    Antennerna lutar det just nu åt 2*3el, vi får se var det landar.
    6m antennen sitter på en egen liten pinne så det är ingen fara, men det finns mycket annat skrot som eventuellt måste flyttas.
    Kolla in qrz för sk3six för en uppfattning om hur takeoff ser ut

8. SA3AZK

SA3AZK Well-Known Member

Fyren är nedstängd nu.
    Lite kosmetiskt fix är på tapeten, plus att jag hittade en cirkulator som gör bättre nytta i fyren än i min junkbox. Cirkulatorn kommer knycka ett par wattar, men det kan vara en billig försäkring om det händer något annat otrevligt.

sm2sxi, SM0KBW and SM5KYH like this.
  9. SM4HFI

SM4HFI Well-Known Member

Lycka till med fixet och montering av antenner mm på berget. Den var en välkommen signal i fyrbandet.

sm2sxi and SM0KBW like this.

Share This Page