SK3VHF

Kul!

Planerad QTF om den kommer upp på rätt QTH?

73 Kricke
Riktningen kommer av rent egoistiska skäl vara söderut. Placeringen ligger söder om Östersund, och vi förlitar oss på F/B förhållande för att kunna höra fyrar i den riktningen i vår tur.
Öppningsvinkeln kommer dock att vara betydligt större än dom 15-20 grader den körs på nu, naturligtvis med ett visst avkall på gain.
 
Jag har lyssnat. Igår vid 18 på SK4AO var den svag men läsbar. Hemma strax före midnatt var den S2-S4. Idag vid 8.30 var den S3 - S5 och en kort stund upp till S6. Frekvensen verkar vara rätt när jag jämför med MPI. Ska bli spännande att se hur den hörs från ordinarie QTH!
Kör ni DDS eller tonmodulerar SSB? MPI har DDS och jag hör nyckelknäppar från frekvensskiftsnycklingen ca 10 kHz, men då är det S9+37dB från antennen.
/Jan
 
IMG_20191119_171733.jpg
Jag har lyssnat. Igår vid 18 på SK4AO var den svag men läsbar. Hemma strax före midnatt var den S2-S4. Idag vid 8.30 var den S3 - S5 och en kort stund upp till S6. Frekvensen verkar vara rätt när jag jämför med MPI. Ska bli spännande att se hur den hörs från ordinarie QTH!
Kör ni DDS eller tonmodulerar SSB? MPI har DDS och jag hör nyckelknäppar från frekvensskiftsnycklingen ca 10 kHz, men då är det S9+37dB från antennen.
/Jan

Kul!
Ja det ska bli spännande att se hur den kommer att gå när den väl kommer upp på ordinarie QTH.
Även denna är DDS (Si5351) mha en RFzero, vilket innebär att den är GPS disciplinerad och borde vara ganska frekvensstabil.

Antenn(er) på ordinarie QTH är inte spikat ännu, det blir en avvägning mellan bra F/B, skapligt bred lob, robusthet, och gain.

Uteffekten är för närvarande 50W, och det verkar den trivas med.

Den får tuta på några dagar till innan utvärdering, och lite kosmetiskt fix.
 
Den ser fin ut, och hörs bra även idag. Har man lyckats filtrera frekvensskiftet i RFzero eller är det fortfarande momentant skift mellan tonerna i frekvensskiftsnycklingen? Filtrering fordrar ju att man kan ändra frekvensen ofta i mindre steg mellan de nominella frekvenserna, med någon ms mellan ändringarna.
Antenn kan ju vara några korta antenner staplade på varandra, om det finns plats. Utmaning med fler än 2 blir att de kopplar till varandra och får olika impedans. Och sitter det 6 m antenn mitt i så kopplar de till den också... Men 6 m antennen påverkas inte nämnvärt, det är min erfarenhet från simulering av 2 yagiantenner för 14 och 21 MHz på samma bom, där bara 21 MHz påverkades av 14 MHz-elementen, inget nämnvärt tvärt om.
4x 3 el ger ca 13 dBd, med 50 W alltså 1 kW ERP med ca 50° mellan -3 dB-punkterna.
/Jan
 
Jag har inte studerat koden så ingående ännu, men jag har sett diskussioner om hur man kan göra den snällare. Det är ju helt open source, då det finns alla möjligheter till tweakar.
Antennerna lutar det just nu åt 2*3el, vi får se var det landar.
6m antennen sitter på en egen liten pinne så det är ingen fara, men det finns mycket annat skrot som eventuellt måste flyttas.
Kolla in qrz för sk3six för en uppfattning om hur takeoff ser ut
 
Fyren är nedstängd nu.
Lite kosmetiskt fix är på tapeten, plus att jag hittade en cirkulator som gör bättre nytta i fyren än i min junkbox. Cirkulatorn kommer knycka ett par wattar, men det kan vara en billig försäkring om det händer något annat otrevligt.
 
Så såg det ut när SM3PXO utförde en heroisk klättring med stundtals blötsnön farande på tvären.
Antennerna sitter på ca 12m agl, 485m asl.
view

view


Själva fyren får nu umgås med sin kompis SK3SIX.

view
 
Så såg det ut när SM3PXO utförde en heroisk klättring med stundtals blötsnön farande på tvären.
Antennerna sitter på ca 12m agl, 485m asl.
view

view


Själva fyren får nu umgås med sin kompis SK3SIX.

view
Kan inte se bilderna? Kanske bara jag som ej ser?
 
Javisst hörs den....(548 km)

Lyssnat ett tag med PI-RX och fått -9 dB som bäst och som sämst -16 dB.
Känns som att bandet är ganska dämpat, alltså inga lyft.

Bra jobbat Mikael!

73 Kricke
 
Satte upp en liten sexelementare på fem meter rör vid klubben (SK5EW) för att kunna kolla fyren. Den syns skapligt i vattenfallet (ARGO) och ID'n är läsbar/hörbar lite då o då, kanske var tredje gång den sänds.
Har bekymmer med PiRx så kan ej ge några siffror. Så här ser det ut när det går bra:

SK3VHF_144.421_2020-03-19_10-20-00.png
 
Satte upp en liten sexelementare på fem meter rör vid klubben (SK5EW) för att kunna kolla fyren. Den syns skapligt i vattenfallet (ARGO) och ID'n är läsbar/hörbar lite då o då, kanske var tredje gång den sänds.
Har bekymmer med PiRx så kan ej ge några siffror. Så här ser det ut när det går bra:

View attachment 6209
Kul att se.
Man ser ganska tydligt att det är dopplerskift (flyg) inblandat
 
Back
Top