SK4MPI flyttar österut

SM4HFI

Well-Known Member
Idag strax efter 9 lokal tid stängde jag av fyren SK4MPI. Orsaken är att nuvarande operatör inte vill ha oss kvar på platsen. Kuren tömdes och antenner plockades ner. Några av dem var ganska tunga och det skvalpade i glasfiberradomerna runt elementen, det kan ha varit lite förluster i dem...
De är med andra ord i behov av underhåll, eller kanske utbyte innan montage på sitt nya QTH i JP70PI ca 130 m lägre. Fyrsändaren ska uppdateras med senare mjukvara som förhoppningsvis ger mindre nyckelknäppar, den kan byta frekvens i flera mindre steg vid frekvensskiftsnycklingen. Det kan hända att fyren provkörs kortare stund från temporärt QTH innan slutlig montering som planeras i augusti.
Hälsningar
Jan
 
Tack för info. Ingen idé att lyssna efter den då på ett tag. Får försöka glömma JP70NJ då som varit inetsat i mitt morse-minne sen 1980-talet...
 
Va!

Ska SM4MPI flytta ifrån HU46d?!

Undrar SM4AOM som bodde i HT56d...

:)
På den tiden minns jag inte att den nycklade ut sin QRA-lokator utan bara SK4MPI var 5:e minut. Hade den på lagom avstånd i GS30h och lyssnade ständigt efter minsta antydan till ”pys”
 
Vad jag minns var det SK4MPI och ingen lokator varje minut.
145,960 låg lite avigt till för konvertertrimning,
så jag trimmade på tredje övertonen av Lockhyttans bildbärvåg 48,25 x 3 = 144,75.
 
Hej på er!
Jag tog fram pärmarna för fyren. På schemat och E-promlista för teckengivaren står det 850403 och JP70NJ, innan dess har ingen lokator sänts. Den teckengivare min E-promlösning ersatte var en komplicerad teckengivare för anropssignal som triggades av ett kvartsur var 5 minut. Jag lyckades aldrig komma underfund med den då det saknads dokumentation och byggde den enkla teckengivaren istället. Innan den var det kamskivegivare, SSA play

Historik finns i QTC #12 2017 s 26 (pdf s 28) QTC #12 2017. Där finns även detaljer om de sändare som använts och bild antenner som de sett ut från 1992-09-06 då de vreds till två lober istället för allt norrut.

Jag saknar datum för när SM4MPI ersattes med SK4MPI, samt när kamskivegivarna ersattes av 5 min period. Är det nån som vet?
/Jan

PS En detalj i E-prom är pausen efter lokatorn. En lokal amatör kunde inte höra SK1VHF på 144950 när MPI sände så därför är det ca 3 s paus.
Teckengivare_SK4MPI.jpgEprom_SK4MPI.jpg
 
Last edited:
Vad jag kommer ihåg så bytte man 1/1 1970 till SK4MPI.

Min första någorlunda fungerande konverter (2N4416) avprovades
bl.a. genom att lyssna efter denna fyr.

1627117679449.png

Apropå teckengivare minns jag fortfarande hur Olle/SM6ECR(SK) satt och programmerade den också 2716-baserade enheten till SK6UHG vid sin arbetsbänk på Inst. för Maskinelement på Chalmers.

A
 
Last edited:
Jag programmerade E-prommet byte för byte på en Eprom-programmerare på instrumentverkstan på Kvarnsvedens pappersbruk där jag jobbade.

Just nu kör jag fyren nån timme hemifrån med 2x 17 element, az 10° el 10°. Borde inte behövas så mycket aurora för att höras.
/Jan
 
AOM är väldigt nära med bytet från SM4MPI till SK4MPI. I frekvensloggen, man kollade ofta mot kontrollstationen i Enköping, hittade jag att det på 9/1 1970 står SK4MPI. Raden innan är 2/1 -70. Båda rader har noteringen +8 Hz. Första bladet börjar 3 okt 1969. Sista avläsning är daterad 4/11 1980, frekvensen justerades då från +21 till -3 Hz. Sen sitter en liten lapp i pärmen där frekvensen justerades 86 02 06 till +-0 Hz och sista notering är 92 05 08 då jag justerat från +41 till -4 Hz.

Mer loggläsning ger 3/1 -74 som datum för byte av teckengivare. 18/6 "klockan går 21 min för sakta" så förmodligen bytet till givaren med 5 min period.
/Jan
 
Jag tror faktiskt att det är så att de Schomandl FD100 och Adret 6100 interpolationsoscillatorer som användes i Enköping för att mäta frekvensen hos SM/SK4MPI med mindre än 1 Hz i sista siffran båda har funnits i mitt "hemmalabb".

1627192702824.png

När PTS utrymde Enköping i mitten av 90-talet, hamnade en stor del av den gamla instrumentparken i containern, men som representant för "hyresvärden" lyckades det mig att plocka upp en del grejor.

Min minnesbild är att denna oscillator ursprungligen satt i "Mätplats 1" på övervåningen tillsammans med en R&S och en WJ VHF/UHF-mottagare och att man jämförde 1 kHz skillnadsfrekvensen mellan oscillatorn och den mottagna signalen med Lissajous-figurer på ett oscilloskop.

"Mätplats 1" på bilden nedan:

1627192373581.png
 

Attachments

  • 1627191117618.png
    1627191117618.png
    385,9 KB · Views: 10
Det stämmer nog. Jag försökte få frekvensen mätt vid ett senare tillfälle men då var signalen för svag. Lisa Johanssons lockande kurvor funkade bättre än frekvensräknare på brusiga signaler.

Jag drar igång SK4MPI/4 en stund ikväll med mina 2x 17 el i ca 20°. Istället för att DDS får ett enda kommando om ny frekvens för FSK-nycklingen stegar den nu i 16 steg, som ger betydligt svagare nyckelknäppar än tidigare. Jag tror inte det ska påverka avkodningen av PI4, de som provat tidigarefår gärna prova!

Jag har annat som behöver antennerna vid 21 lokal tid, så då stänger jag av fyren.
/Jan
 
Last edited:
Hur förväntar du dig att den ska höras från sitt nya QTH sen, jämfört med det gamla?
 
För norrsken kommer det inte vara någon större skillnad. Tidigare QTH har negativ horisont runt om. Det nya har några riktningar där horisonten är positiv, dvs över vinkelrätt mot lodlinjen. Vi får se hur det blir efter montaget. Airscouts horisontanalys för 10 m antennhöjd finns i bilden. Antennen kommer nog lite högre.
/Jan

SK4MPI_new_horizon.jpg
 
I Lindesberg blir det säkert starka signaler som tidigare. Se nedanstående höjdprofiler till SK4EA. Den första från Spånsan och den andra från nya QTH:t.
1630138937821.png
1630139113461.png
 
Efter gårdagens fina Aurora frågar och undrar UK mfl. om statusen på MPI.

73 Kricke
 
Antennerna är på väg men har inte kommit fram ännu. När de är framme ska de monteras ihop, monteras på två maströr och kablar ska monteras. När båda stackarna är klara behöver vi certifierade mastarbetare för att sätta upp matarledning och de båda grupperna i masten, mastägaren tillåter inte att vi gör det själva. Vi försöker samordna det med annat jobb på platsen för mastarbetarna. Inomhus är det sedan max ett par timmars jobb.
/Jan
 
Antennerna är på väg men har inte kommit fram ännu. När de är framme ska de monteras ihop, monteras på två maströr och kablar ska monteras. När båda stackarna är klara behöver vi certifierade mastarbetare för att sätta upp matarledning och de båda grupperna i masten, mastägaren tillåter inte att vi gör det själva. Vi försöker samordna det med annat jobb på platsen för mastarbetarna. Inomhus är det sedan max ett par timmars jobb.
/Jan
Tack för info Jan!
Jag informerar våra vänner i the UK.

73 Kricke
 
Last edited:
Har ni tips på bra sätt att få veta när det är aurora? Jag ligger ju normalt inte och lyssnar på SK4MPI hela tiden...
 
Back
Top