SK4MPI flyttar österut

Har ni tips på bra sätt att få veta när det är aurora? Jag ligger ju normalt inte och lyssnar på SK4MPI hela tiden...
Ja brukar snegla på de olika magnetometrarna på Kjells fina sida.

Fyrar som brukar höras i tidigt skede är LA2VHF/B (.463) och SK2VHF/B (.457)

73 Kricke
 
Magnetometrar, Space Weather Prediction Center, Solar Terrestial Activity Report, mm
www2.irf.se/mag
swpc.noaa.gov

Sen finns ju SK6VHF SK2VHF och SK1VHF att lyssna efter. SK2-fyren kanske är lite för långt norr ut, men är det kraftigt så hör jag både SK6 och SK1-fyrarna i Falun. LA2VHF är inte hörd på ett tag, den verkar vara nere.
/Jan
 
Förr var ju LA1K en bra "indikator". De var jämt igång på 2m och hördes långt innan fyrarna. Vet inte om de kör nåt nuförtiden. Vi som varit med ett tag minns fortfarande auroran 13 mars 1989. Tror nästan den höll på ett dygn och antennen pekade tidvis 120 grader när HG osv kördes :p ...

 
Förr var ju LA1K en bra "indikator". De var jämt igång på 2m och hördes långt innan fyrarna. Vet inte om de kör nåt nuförtiden. Vi som varit med ett tag minns fortfarande auroran 13 mars 1989. Tror nästan den höll på ett dygn och antennen pekade tidvis 120 grader när HG osv kördes :p ...

Frågan är om vi i ungdomssektionen får uppleva en sådan storm?!

73 Kricke
 
Ja LA1K var flitiga från Akademisk RadioKlubb ARK. Jag tittade in hos dem en gång där de höll hus i nåt slags altivitetshus för studenter. De initierade avslutade inte med det vanliga +k utan med ark. Förvillande lika ...
/Jan
 
Sitter i Finnerödja och lyssnar efter SK4MPI och hör nada, har lyssnat från och till under en vecka snart. Är den igång?
 
Nej. Den har varit tyst över 13 månader nu.
Jag kan bara beklaga...
SK1VHF på 144.447 och SK6VHF på 144.406 borde du höra.
/Jan
 
Min tanke på datum när den skulle vara igång har för längesen passerat. Det rör sig nu sedan några veckor i bakgrunden men vis av erfarenhet så vågar jag inget lova.
/Jan
 
Back
Top