SK4MPI QRV igen

Dåliga förutsättningar idag med all snö både i luften och på antennerna. Den ligger svagt i bruset men kommer upp lite på flygplansreflektion. Lyssnar med min 2X4EL C

Kul att den är tillbaka!

73 Håkan
 
Lyssnat lite idag vid lunchtid. Antenn är rundstrålande med ~8 dBd, den är placerad i Finnerödja på ca 200m höjd. MPI signalen ligger mellan svagt hörbar i bruset och runt 559 i topparna, jag har ingen egentlig S-meter på panelen till min remotestation så det är skattade värden.
 
Hördes både via tropo (alltid) och aurora idag.

Au221126.jpg

Upplever att fyren är betydligt svagare än tidigare, men det är inga problem.
Det viktiga är att den är en bra varnare för aurora och det är den fortfarande.

Bra jobbat @SM4HFI och ni andra.

73 Kricke
 
Jag lyssnade en timma igår och condsen är väl dåliga men hör/ser bara fyren på flyplan eller likande nu verkar det som. Så sämre än "förr"..Men förmodligen mer störningar nu också. Sen så gick ju fyren bättre när den hade alla antenner mot norr. Inte bara på tropo utan även aurora. Min åsikt i varje fall. Efter flytten så vet jag inte hur antennerna sitter. Men gissar att det kan vara nåt minima häråt. Men det viktiga är ju att det är en bra auroraindikator för de flesta.

Så kul att den är igång igen :)...


1669496287372.png
 
Last edited:
Så här ser antennerna ut nu. Det är samma riktning på huvudlober som tidigare. Monterade sida vid sida och med en mast i storleksordning en halv våglängd bred så blir förstås sidoloberna helt annorlunda. Vi har noterat att callet i PI4 har kvar /4. Det kommer att justeras.
Hälsningar
/Jan
MPI_Antennas.jpg
 
Men var sitter fyren numera?

Hr i Kil 10 km norr Karlstad är den svag, nära på ohörbar, men skall lyssna mer efter hand.
Och det är ju för Aurora jag vill använda fyren.

SM4FPD
 
Toppen att MPI är QRV igen, Den är nog svagare än förut men idag upp mot S9 nästan, tidigare dagar runt S4-S6 i JO69Rk 10 Km norr Karlstad. Ser att Fyrlistan på SSA.se behöver uppdateras också, Senaste uppdateringen från 2013. Vore kull med korrekt data där hi
73 / SM4GGC, Stig
 
Kul att den är igång igen. 529 QSB förstås, i JO97GL ytterst lite inslag av aurora. 9 el LFA.
 
Back
Top