Sk6sj Simply The Best

THOMAS ØWQT

Well-Known Member
SK6SJ är en mycket bra amatöradio förening som arbetar för att medlemarna i föreningen ska trivas på banden och att alla är välkommna att köra radio,Sk6sj tar i mot nya cept-2or med öppna armar på kortvåggen Novisringen 80.m 3.747 Khz.


Vi hörs på banden...

73 de Thomas / ØWQT Medlem i sk6sj
 
sm0wqt said:
SK6SJ är en mycket bra amatöradio förening som arbetar för att medlemarna i föreningen ska trivas på banden och att alla är välkommna att köra radio,Sk6sj tar i mot nya cept-2or med öppna armar på kortvåggen Novisringen 80.m 3.747 Khz.


Vi hörs på banden...

73 de Thomas / ØWQT Medlem i sk6sj

Snälla Thomas!!!

Förstår du inte att det är precis den här sortens inlägg som förstör HAM.SE?? försök tänk hur det skulle vara om alla radioklubbar i SM skrev något sådant här om sin klubb på HAM.SE.

Om du tänker efter riktigt ordentligt så förstår du nog vad jag menar och det här är inte riktat mot er klubb utan en åsikt överlag.

Var nu snäll och ta bort det här och låt oss även slippa sådana kommentarer som vad tycker ni om novisringen? visst är den jättebra!!

Låt oss hålla oss till själva amatörradion med all dess teknik i stället för att blanda in olika ringar och klubbar.

Tack för ordet!!
 
Ja, man börjar nästan undra vad det är för fel på den där klubben som måste tjata om att man finns och att man är bäst? Prata inte om det ... gör det!
 
sm0wqt said:
SK6SJ är en mycket bra amatöradio förening som arbetar för att medlemarna i föreningen ska trivas på banden och att alla är välkommna att köra radio,Sk6sj tar i mot nya cept-2or med öppna armar på kortvåggen Novisringen 80.m 3.747 Khz.

SK6SJ, Störst bäst och vackrast?

Gör inte alla klubbar det?? :confused:

Uppenbart så är SK6SJ en aktiv klubb, jag säger inget annat. Tyvärr så är det vissa medlemar som i mina ögon beter illa och det gör att SK6SJ alltid kommer ha en dålig klang mina och andras ögon och öron. Nog för att man kan ha olika åsikter men det finns gränser.

Novisringen har jag inte vart med på men det är ju bra med ringar där man kan få nya kontakter. Det är faktiskt lite svårt som "nybligen" :p amatör att komma igång på kortvågen och få nya kontakter....

73 de Fredrik SM6VTT
 
Fredrik! Det är inte alls svårt att komma igång. Gör ett allmänt anrop eller ropa upp någon som Du tycker låter trevlig. Det kan vara svårt att hitta någon som ropar CQ på 80 meter eftersom detta band mer och mer liknar ett kanalindelat 2-meter med fasta frekvenser. Det var bättre förr. Då var inte bandet indelat i kanaler utan man var lika nyfiken varje dag på vilka som var igång.

En ring för nybörjare? Jag har hittills inte hittat något nytt och speciellt med novice-ringen. Den låter precis som vilken annan ring som helst. Denna ring har sina fasta incheckare som återkommer dag för dag. Dessutom är det ofta så att där finns fler etablerade amatörer än "nya".

Vår hobby har klarat sig och utbildat duktiga amatörer alltsedan 1920-talet utan att några novice-ringar varit inblandade. Jag håller med WQT om att anledningen till att novice-ringen startades var att den skulle hjälpa SK6SJ att få fler medlemmar. Då, men först då, kan jag förstå att novice-ringen behövs. Någon annan funktion kan jag inte se.

Det är löjeväckande med all reklam för novice-ringen och SK6SJ här på HAM.se. Novice-ringen får inte fler incheckare och SK6SJ uppger att man har ca. 50 medlemmar, vilket man sagt så länge jag kan minnas. Trots denna intensiva reklam för en ring som inte bidrar i någon större omfattning till att göra nybörjare till vana amatörer samt en ökänd klubb SK6SJ som tappar fler medlemmar allteftersom så tror man sig kunna räta upp situationen genom att lusa ner detta forum med sina hurtfriska tillrop.

Det skulle verkligen vara en lisa att slippa se dessa posters i framtiden, men det är väl att begära för mycket

Hasse DLZ

Hasse DLZ
 
concorde.

Jag skriver vad jag vill så länge det inte är personliga påhopp sen att jag skriver lite lovord om sk6sj är ju för att det finns vissa på ham.se som bara skriver en massa skit om klubben, jag med 50 andra medlemar tycker att sk6sj är en bra förening sedan vad enkilda medlemar sysslar med utanför klubben det ska inte sk6sj drabbas för har jag fel så får ni tycka det men ni kan inte dra alla medlemar över samma kant som ni vill dra vissa medlemar.

Thomas / WQT
 
WQT om "vissa" medlemmar som du skriver missköter sig på så vis att klubben får ett mycket dåligt rykte och många undviker att ens ha med SK6SJ att göra vad drar du för slutsatser av det? Dessa "vissa" medlemmar är orsaken till att klubben nu är ökänd och i stora kretsar skrattar man när SK6SJ kommer på tal. Styrelsen har befogenhet att åtgärda sådana här problem. Som jag ser det borde man gjort det för länge sedan.

Sen detta med "Simply the best". Denna slogan retar bara upp omgivningen. Klubben får inga medlemmar genom att peka ut alla andra föreningar som sämre än SK6SJ. Ska det vara så svårt att fatta.

Ta bort denna löjliga slogan och se till att de "vissa" slutar upp med att i alla sammanhang aktivera sig i för klubben destruktiv verksamhet. Då tror jag att respekten för SK6SJ återvänder.

Hasse DLZ
 
sm0wqt said:
concorde.

Jag skriver vad jag vill så länge det inte är personliga påhopp sen att jag skriver lite lovord om sk6sj är ju för att det finns vissa på ham.se som bara skriver en massa skit om klubben, jag med 50 andra medlemar tycker att sk6sj är en bra förening sedan vad enkilda medlemar sysslar med utanför klubben det ska inte sk6sj drabbas för har jag fel så får ni tycka det men ni kan inte dra alla medlemar över samma kant som ni vill dra vissa medlemar.

Thomas / WQT

Hej!

Jag sitter just nu på jobbet och tittar över det hela.

Jag förstår att du inte är mottaglig för vad jag menar och jag har alls inget emot SK6SJ.

Det jag menar är det som Didrik skrev här nyss och om inte det görs tydligare regler på forumet om att man inte får göra reklam för olika klubbar och ringar så är enda utvägen ur det här att alla börjar skriva om sina favoritklubbar och ringar.

En eventuell utväg är att spärra alla som envisas med att hela tiden starta upp nya trådar för att göra reklam för SK6SJ samt novisringen, för det är där alla bråk har startat.

Det är med andra ord bara 3 användarkonton som behöver spärras.

Snälla moderatorn! rädda HAM.SE och låt det bli en inspirationskälla för tekniken inom hobbyn istället för en reklampelare för enskilda klubbar och klagomur.
 
Jag försökte en gång föra en diskussion om "Bästa radioklubben" men det spårade ur rätt snabbt.
Jag tycker att den bästa radioklubben är mångfacetterad men viktiga faktorer är:
Utbildning av nya (och gamla ) amatörer i teknik (och cw)
Ordnar sociala aktiviteter, typ fielddays. studiebesök, byggkvällar, SSA Årsmöten mm.
Loppis och auktioner för att bla ge nya amatörer en chans att köpa billiga grejer.
Klubbtidning, hemsida för information, repeatrar mm.
Deltagande i tävlingar, typ månadstester, tisdagstester, portabel-tester, SAC, ARRL mfl...
Samarbete med räddningstjänsten och organisationer som behöver samband.

Om man kunde vikta dessa och ev. några till så kan man utse "Bästa klubb"

Min klubb har tex de sista 10 åren:
Vunnit klubbtävlingen i aktivitetstesterna en gång.
Ordnat 2 loppis/auktioner per år.
Kört WPX med 10 operatörer och special-call och SAC en gång.
Kört EME, MS förutom de vanliga moderna
Ordnat ett Nordiskt radiomöte.
Utbildat nya amatörer i storleksordning 7-8% av medlemsantalet per år.
Drivit Paket-BBS, DX-cluster, fyrar och repeatrar i regel med klubbcall.
Medlemmar har haft eller har funktioner i SSA.

Vi kanske inte är bäst men Jättebra !

/ 73 Tommy SM6NZB.
 
Det är inget fel. Men att tjata om och om igen om en klubb som ingenting gör mer än att kalla sig SIMPLY THE BEST blir så in i norden tröttsamt! Berätta istället vad ni gör förutom att åka på andras amatörradioträffar. Har föreningen verkligen 50 medlemmar? Det är svårt att tro eftersom det bara är 4-5 stycken som märks. Var är alla de andra?

Samma sak med den så kallade novice-ringen. Det har gödslats i alla upptänkliga forum om denna ring men få tycker att det är något speciellt med "novice-ringen". Den är lika vanlig som vilken annan ring som helst, med ett undantag. Ingen annan ring skriver om sig själv i något av de forum som finns. Novice-ringen däremot den hittar man i snart sagt varje gästbok på Internet. Trots detta gödslande så har ringen nästan inga medlemmar förutom en liten trogen skara.

Hasse DLZ
 
"Vad är som är så fel med att skriva om ringar eller om klubbar, vad och hur skulle det skada HAM.SE???"
Det finns ju olika nivåer på hur man berättar om en klubb:
Nivå 1. Man skriver att klubben är bra eller bäst. Man skriver att klubben har trevliga medlemmar som har trevligt. Man tycker själv att man har humor osv.
Nivå 2. Man skriver och berättar VARFÖR man är bra, bäst, trevligast, och vad som är roligt osv.
Nivå 3. Man har bra aktiviterer och visar i praktisk handling att man är en bra klubb.

Det vore intressantast om klubben satsar på nivå 3, alltså försöker visa i praktiken att man gör bra saker som gör det angeläget att söka sig till klubben. Eventuellt skulle man också kunna lyfta till nivå 2, alltså skriva om vad man gör och gjort samt bjuda in till aktiviteter som är på gång.

Som det är nu får man lite motstridiga signaler ... å ena sidan läser man de upprepade inläggen om att klubben är bra, har trevliga träffar och en humoristisk slogan ... å andra sidan gör samma personer som brukar skriva dessa inlägg, mycket omdömeslösa och otrevliga inlägg på detta forum. Trots den påstådda humorn är det ganska lätt att hålla sig för skratt. För mig resulterar detta i en stor tveksamhet .... och ett stort frågetecken?

i all välmening
SM5DXV Sture
 
SM6WXA/Janne said:
Vad är som är så fel med att skriva om ringar eller om klubbar, vad och hur skulle det skada HAM.SE???


Kanske inget fel men på det viset som ni håller på så börjar folk få agg till novisringen och SK6SJ pga det ständiga tjatandet på HAM.SE om dessa 2 punkter.

Tråkigt att något ni gör i all välmening slår tillbaka, och jag har hört flera som slutat skriva här samt tagit bort sidan ur favoriter pga era ständiga inlägg om ingenting.

Med andra ord! ni förstör för andra genom att upphöja er själva.

Jag upprepar låt oss hålla oss till tekniken och låt bli denna ständiga reklam för klubbar och ringar så kan det bli riktigt trevligt.

73 Concorde

PS: om du inte förstår vad jag menar så kolla vilka ämnen som hela tiden poppar upp överst!
 
SM6WXA/Janne said:
Jag förstår dig Concorde, men förstår ej varför du ej skriver om vem du är? Är du rädd för något? Jag har startat en del trådar, men som du märkt finns det alltid en viss amatör som alltid skall in och jävlas med mina trådar och föra över det till sitt eget forum. Det är ingen som har bett honom att lägga sin näsa i blöt, varför slutar han inte med det? Det är ej rätt att förfölja en klubb eller ring och göra narr av det hela. Sanningen är att det är inte jag (vi) som krånglar till det, men du får det till att det är vårat fel. Varför hela tiden låta denna amatör förstöra allt som vi skriver om, denna amatör får ju svara på ett mycket otrevligt sätt, utan att någon av er tänker efter. Låter han bli våra trådar, så blir allt lugnt, vi (jag) skriver ej på amatörens eget forum. Tänk nu efter noga, så förstår nog många att det inte är vi som börjar bråka med amatören, men jävlas han med oss får han leken tåla. Han har ju själv valt att strida mot oss, vi förstår ej varför. Vi (jag) vill bara ha lugn och ro och kunna skriva på HAM.SE utan att amatören lägger över det till sitt forum. Men som vanligt kommer detta på hans forum och han skall ha sista ordet. Läs gärna på hans forum, tror ej jag behöver skriva vilket forum det gäller. Gå sedan tillbaka till HAM.SE och skriv vad ni tycker.

73 de Janne


Hej igen!

Jo hela SM är nog medvetna vad ni håller på med och om du tittar på hur många som läst era dispyter så förstår du nog.

Jag förstår å min sida att ni tänker fortsätta i samma anda här och gör som flera av mina andra kamrater och tar bort HAM.SE ur mina favoriter och önskar er lycka till med er PR för klubb och ring samt fortsatta dispyter.

73 Concorde
 
Att det ska bli sånt liv för att man skriver att man trivs att vara med en seriös klubb som sk6sj.om man slutar att vara så negativa mot oss som är medlemar och som skriver här på ham.se så tror jag att det blir slut på allt bråk mellan vissa här bland sm5,sm6,sm7 måste mötas på halva vägen var och komma överens.

Thomas / WQT ps glöm nu inte att kopiera detta inlägg.....
 
Åter igen så var Janne tvungen att skriva om någon vis amatör som tydligen jävlas med er(dig).
Ett litet tipps kanske vore på plats,om du slutar att bry dig så skall du se att det upphör med det.
Och eran klubb är säkert väldigt trivsam,och hoppas att ni kan ha det så även i forsättningen.För det är ju det som allt går ut på.Ha det nu så bra,bästa 73 från mig.
Anders
 
Back
Top