SK6YW Packet Radio BBS QRT

sm6gqw

Member
Hej, den 30:de septenber gick SK6YW BBS i graven. Detta efter 20 års kontinuerlig drift utan att ha ett enda längre avbrott. Längsta var nog c:a 4 timmar september 1997 då jag flyttade.

Mest fanns många hundra användare och de senaste åren sjönk det till några få sporadiskt inloggade. Så nu efter dessa år tackar jag för mig i dessa sammanhang. Kanske att något annat kul kan komma i stället, det får framtiden utvisa.
 
sm6gqw said:
Hej, den 30:de septenber gick SK6YW BBS i graven. Detta efter 20 års kontinuerlig drift utan att ha ett enda längre avbrott. Längsta var nog c:a 4 timmar september 1997 då jag flyttade.

Mest fanns många hundra användare och de senaste åren sjönk det till några få sporadiskt inloggade. Så nu efter dessa år tackar jag för mig i dessa sammanhang. Kanske att något annat kul kan komma i stället, det får framtiden utvisa.

En otrolig bedrift att hålla igång så länge.

Tyvärr så är det nästan lika tyst på repeatrarna och man börjar fundera på om vi kanske måste länka ihop några för att få tillbaks lite mer trafik. ( i mitt område är det bara 2 aktiva mobilstationer)

Kanske kan en del qth som använts till packet komma till nytta på så vis?

73 Håkan SM7WSJ
 
Det är bara att hålla med. Imponerande att hålla liv i grejorna så länge.
En bedrift i det tysta.

Jag var själv ganska aktiv på packet för 10-15 år sedan.
Det var verkligen fart på aktiviteten då.
Det blev mycket modembyggande och man fick lära sig en hel del om digital
kommunikation.

Speciellt väl kommer jag ihåg hur "pojkarna" från västkusten lade ner en enorm energi
på att hålla igång nätet. Jag blev själv indragen när noder skulle sättas upp utanför Gnosjö.

Det är bara att bocka, buga och tacka för denna service som levererats genom åren.
 
Tack för orden. Vore kul att få reda på vilka som fortfarande håller igång. SM6JZZ ger nog inte upp i första taget men vilka fler finns kvar?
 
Ja det var tider det. Jag var sysop på SK7CA BBS under de första åren men lämnade vidare vid 92-93 nån gång. Vi byggde noder korsan och tvärsan till både Vetlanda och Gotland. Noden i Glömminge plockades ner för ett par år sedan, den hade tre frekvenser. Kalmar LAN, länk till Gotland och länk till Abodaklint noden som i sin tur länkade mot Ekekull (Vetlanda/Eksjö/Huskvarna). Noden på Abodaklint gick QRT för några år sedan men det var först för ett par veckor sedan som Ingemar SM7XWI förbarmade sig över prylarna och hämtade hem dom tilll klubbstugan.

Men paketradio historien slutar inte där. Vi har för avsikt att köra igång en del av de gamla prylarna på APRS. Tyvärr är det inget högprioriterat men första QTHt är utsett och det blir ovanför Färjestaden på Öland. Där har vi redan våra fyrar och tillgång till internet.

73
Uffe SM7SEK
 
Back
Top