Ska man vara med i SSA?

SA6APZ

Well-Known Member
Jag tog mitt cert för ca 6 år sedan och var varit med i SSA sedan dess. Det är ingen stor utgift men nu dök årets inbetalningskort upp och jag ställde mig frågan om jag ska fortsätta vara medlem eller ej. Mitt radiointresse går just nu på lite sparlåga och jag har inte kört några QSO på evigheter. Tycker ni att man ska vara med av någon slags solidaritet eller kan man lika gärna strunta i det som inaktiv radioamatör?
Visst är det upp till mig själv att avgöra men hur hade NI gjort?

SA6APZ
 
SSA är den organisation som tar tillvara våra intressen. Kan det tänkas att du vill bli aktiv igen i någon framtid? I så fall är det ganska smart att låta någon annan bevaka dina intressen under tiden du är inaktiv. Med lite tur har du på så sätt samma privilegier när du återkommer till hobbyn.

SSA är en förening. Det är alltså inte en tjänst vi köper. Föreningen är vad vi medlemmar gör den till. Att stå utanför och klaga är bara nonsens.

QTC är likaså medlemsdriven. Det är fritt att skicka in artiklar. Av egen erfarenhet är det dessutom inte svårt att bli publicerad. Om man tycker innehållet är fel, ja då kanske man ska skriva lite mer själv om det man brinner för.

För mig är det självklart att vara med, men som de säger på engelska "your milage may vary".

73 de SM0RVV
 
Last edited:
Jag blev radioamatör 1973, och har varit med i SSA hela tiden. Under vissa perioder, ibland flera år, har jag inte varit aktiv på banden. Däremot har intresset funnits kvar hela tiden. Ibland mer, ibland mindre. Därför har det ändå varit kul att få QTC, och jag har läst artiklar om t.ex. antenner och byggprojekt med stort intresse. Det har också blivit ett sätt att följa utvecklingen inom hobbyn, och "hänga med", även under de perioder jag inte varit aktiv på banden. Sedan ett par år är jag lite mer aktiv, har skaffat en 5 el yagi för 6 metersbandet, och tycker det är ett spännande band att utforska. mvh SM5DXV Sture
 
Jag fick mitt cert 1989 och var med i SSA en kort tid.Efter att ha konstaterat att föreningen inte gynnade mig någonting så upphörde mitt medlemskap.
Med facit i hand tycker jag att jag gjorde rätt.
Förutsättningarna för hobbyn har försämrats drastiskt de senaste åren och SSA verkar inte ha lyft ett finger för att förhindra detta. Framför allt gäller det avregleringen där sändartillstånden försvann. Numera är vi lämnade vind för våg och störningar, inkräktare och svartfötter finns ingen bot emot. Hur hårt kämpade egentligen SSA för att förhindra att vi blev fråntagna myndighetens beskydd?

Som det ser ut nu så agerar SSA som någon slags marionettmyndighet som bara administrerar men helt saknar möjligheter att agera. Våra grannländer får nya frekvensband medans vi får minskade.
Nej, jag finner ingen anledning att stödja en förening som inte arbetar för sina medlemmar.
 
Jag har varit med i SSA sedan 1969 med ett kort uppehåll några år på 80-talet. Suttit med i SSA:s styrelse och varit funktionär på olika poster i 12 år under hela den tidsperioden amatörradion avreglerades och SSA lobbade hårt hos PTS för lättnader i kompetenskraven, förespråkade enklare och lättare utbildning, välkomnade borttagandet av morsetelegrafin samt jublade över att tillståndsavgiften togs bort så att vi kunde få en hedersplats i undantagsföreskrifterna tillsammans med privatradio, jaktradio och trådlösa babysitters. På just de punkterna har SSA verkligen inte tillvaratagit mitt intresse, men om jag inte engagerat mig och varit motsträvig på styrelsemötena så kanske det blivit ännu värre, vem vet.

Det kan finnas många anledningar till att vara med i en klubb eller förening. Som medlem har man "rätt" att ha synpunkter på föreningen och dess verksamhet och därmed en teoretisk möjlighet att påverka. I praktiken existerar inget medlemsinflytande värt namnet i SSA. Avståndet mellan styrelse och medlem har i alla tider varit stort vilket jag upplevt från både insidan som medlem i styrelsen och från utsidan som vanlig medlem som helst skall hålla käften och betala sin medlemsavgift i tid.

En stor del av medlemmarna är med i föreningen för att få utnyttja det dom tydligt betraktar som tjänster det går att ställa höga krav på, QSL-förmedling samt att prenumeration på tidningen QTC. De vanligaste klagomålen från SSA-medlemmar är vikta hörn på tidningen, att den är försenad eller blivit vattenskadad i brevlådan.

Som RVV mycket riktigt skriver så blir föreningen -vilken förening som helst - det medlemmarna gör den till. Redaktionen för QTC har ett konstant behov av bidrag och dessa bidrag kan bara komma från medlemmarna själva.

Så rådet till Fredrik måste bli att tänka efter på vilket sätt föreningen tillvaratar hans egna personliga intressen och om de tjänster föreningen erbjuder i form av QSL-förmedling, QTC och annat är värt medlemsavgiften. Finns det intresse av att själv bidra på något sätt?

Nämnas bör att det finns ett stort antal funktionärer inom SSA som gör ett enastående fint jobb, exempelvis redaktören för contests- och DX-spalten och andra spaltredaktörer som plikttroget månad efter månad producerar innehåll till tidningen och dessutom uppdaterar sina webbsidor med mer information. Jag läser allt från pärm till pärm, även det som inte faller inom mina primära intresseområden. Så allt är inte mörkt.

/Bengt
 
En intressant fråga om än med ett självklart svar till Fredrik, var med i vår förening även om Du inte alltid är aktiv eller inte gillar vissa avsnitt i QTC, som t.ex. Contest spalterna!!
Jag är idag 78 år och blev medlem i unga tonåren, så det är några år nu.
Mina föräldrar hade ett litet torp i Roslagen, det var svårt med ekonomin men jag fick ändå vara medlem i SSA trots att jag inte hade egna pengar.
För mig har denna hobby givit mig allt, vänner, språk och inte minst viktigt ett arbete som har rullat på hela livet tills idag då jag lagt antenner åt sidan utan bara diskuterar antenner och antennteknik i samband med min hobby.
Jag vill inte vara elak men det kan knappast vara rätt att alla vi som betalar den ringa medlemsavgiften skall bevaka icke medlemmars intressen. SSA gör ett bra jobb!!
Håller därför med RVV och EQL till fullo.
Ha en fortsatt trevlig sommar! // Thord
 
men hur hade NI gjort?

I samband med att jag började studera för ett antal år sedan så hamnade jag i en liknande situation. Jag var då med i SSA och även några andra liknande organisationer inom olika intresseområden. Jag var även medlem i den lokala klubben för varje hobby. Inom amatörradion, i varje fall då, så ansågs det som lite fult att inte vara med i grannklubbarna, framför allt de som hade en repeter. När alla dessa räkningar damp in så slutade totalsumman på en bit över 2000kr. Det var mycket pengar då och det var ännu mera pengar för en blivande student.

Jag tänkte först prioritera, men kände att jag inte kunde vara aktiv inom nån gren som student. Att välja en grannklubb före en annan skulle kunna ses med onda ögon. Att välja en förening före en annan när man inte var aktiv i nån, lika så.

Jag valde att vara "rättvis" och gå ur överallt och lägga pengarna på det nya studentlivet. Jag tycker i efterhand att jag gjorde rätt. Livet är så dynamiskt att man måste kunna byta spår helt ett tag. Jag tror det är en fördel och jag tror man har mer att ge när man e.v. byter tillbaka igen.

de Anders SM4RNA
 
Anders.
Jag antar att Du fortfarande använder banden och Din sändare, eller har Du gott QRT
och avsagt Dig Din licens och signal.
Om inte så gäller i "rättvisans" namn fortfarande innehållet i mitt och några andras inlägg.
73! // Thord
 
Anders.
Jag antar att Du fortfarande använder banden och Din sändare, eller har Du gott QRT
och avsagt Dig Din licens och signal.
Om inte så gäller i "rättvisans" namn fortfarande innehållet i mitt och några andras inlägg.
73! // Thord

Nej. Jag är inte QRV p.g.a. saker jag inte kan rå över. Har tvingats sälja master, antenner m.m.. Men jag hoppas fortfarande på en come-back inom överskådlig framtid. Avsägande av min signal är inte aktuell och jag tror inte ens det går nu när man inte har en avgift man kan låta bli att betala.

Minns våra kontakter på låga delen på 2 och 70. Förhoppningsvis hörs vi igen..

73 de Anders SM4RNA
 
Har man många intressen finns det ju naturligtvis en hel del organisationer som man skall vara medlem i om orsaken skall vara som skribenterna ovan anger och då kan det ju bli dyrt.

Själv är jag medlem för att jag tycker de gör ett bra jobb med att marknadsföra hobbyn och vara lobbyister för vår hobby.

I QTC tycker jag alltid man hittar något intressant att läsa om även om det kanske är lite väl långa listor ibland på vissa contest.
 
Själv är jag medlem för att jag tycker de gör ett bra jobb med att marknadsföra hobbyn och vara lobbyister för vår hobby.

Fast det här är ingen "SSA eller inte fråga". Fredrik har varit medlem när han varit aktiv och därmed gjort sitt val på det vi får anta han tror på. Det här är en personlig situation och fråga.
 
Fast det här är ingen "SSA eller inte fråga". Fredrik har varit medlem när han varit aktiv och därmed gjort sitt val på det vi får anta han tror på. Det här är en personlig situation och fråga.

Precis! Jag menade inte i mitt inlägg att det skulla vara en "SSA eller inte" heller.

Jag svarade personligt utifrån mitt perspektiv där jag inte har så många hobbies där det finns medlemsföreningar jag är med i...
 
OK Anders.
Vet inte om jag förstår riktigt hur Du tänker.
Självklart ser jag fram emot fler kontakter med Dig på låga delen/ 144 och 432 MHz.
Lycka till// Thord
 
Bäste Fredrik.
Nu får jag så dåligt samvete när Du betalat in medlemsavgiften till SSA.
Frågan var "Skall man vara medlem i SSA?" och då är min ståndpunkt tillsammans med flera andra helt klar, JA.
Ingen skall dock ruinera sig så att man får problem med ekonomin.
Eftersom jag varit så bestämd så önskar jag att jag inte yttrat mig, orsaken till det är
att jag så glad åt min hobby så jag önskar att vår förening kan fortsätta att bevaka våra intressen så vi kan använda våra band utan större begränsningar trots att det sker påtryckningar att sälja ut frekvenser. Där kommer SSA in i bilden som en förhandlare för oss, det kostar både tid och pengar.
Önskar att Du skall känna glädje i Ditt beslut, välkommen i SSA gänget!
Fredrik, önskar Dig en fortsatt trevlig sommar // Thord
 
Tycker det är upp till var och en att välja om man vilja stödja antingen det ena eller andra. Jag gjorde mitt val att gå ur SSA när jag under ett samtal med en av styrelsemedlemmarna fick ett mycket rakt besked om att deras mål var att förenkla det att bli radioamatör så att det kunde bli fler medlemmar i föreningen. Detta var i mina ögon ett sätt att hjälpa till med att degredera vår hobby till en nivå där många av de nya amatörerna har en mycket låg teknisk kompetens vars intresse i hobbyn är att kunna nyttja repeatrarna för då når man längre än på 11m. Mycket bra skrivs i QTC , men den har blivit ganska urlakad om man jämför den med hur den såg ut för 20 år sedan. För att inte prata om ännu längre tillbaka i tiden. Men det dyker upp en del guldkorn fortfarande och de som skriver gör ett bra arbete. Alla gör säkert sitt bästa ..

// Freddy / SM7WDG
 
Hade det varit möjligt att tvingas vara medlem med automatik hade jag röstat för det!!!
Åka snålskjuts på andras bekostnat smakar i varje fall illa i min mun, thats it!!
 
Men Thord, tänk om du själv blivit tvångsansluten till ett politiskt parti vars partiprogram du inte ställer upp på. Det är ju exakt samma sak som WDG anger som skäl för att inte vara medlem.

Var och en måste ha sin fulla rätt att välja den klubb eller förening som tillvaratar ens intressen på bästa sätt - utan att behöva känna någon sorts skuld och skam och bli anklagad för att åka snåskjuts. Det är gammalt tänkade från 1920-talet då fackföreningarna var starka.

Så tycker jag och jag är bestämd på den punkten. Helt orubblig faktiskt. Kan ej övertalas med några argument. :rolleyes:

/Bengt
 
Hade det varit möjligt att tvingas vara medlem med automatik hade jag röstat för det!!!
Åka snålskjuts på andras bekostnat smakar i varje fall illa i min mun, thats it!!

Såhär ser jag på det.

Varför skall SSA vara föreningen som skall tillvarata just mina intressen ?
Jag vill ju inte bidra och stödja någon som jobbar emot mina intressen.
Som Bengt säger det är som att dra paralleller till politisk parti. Jag hade gladeligen lagt 500 kr om året till PTS för att de skall intressera sig för hobbyn. Men den möjligheten tog de bort. Ett problem är att många ser SSA som en myndighet som tagit över den delen som PTS puttade ifrån sig för en del år sedan, så är inte fallet. SSA är inte mer värd än ESR eller FRO. MEN den stora skillnaden är att de har betydligt fler medlemmar bakom sig. Varför skall jag bidraga till att de blir ännu fler när de agerar precis tvärtemot min ståndpunkt i många av kärnfrågorna.

Ett sen du sitter får illa smak i munnen får vara upp till dig. Men om jag inte delar SSA åsikt och idéer så är det falsk anklagelse att säga att jag åker snålskjuts. Jag betalar inte in till SSA , JUST för att jag inte vill åka på deras tåg !


// Freddy / SM7WDG
 
Back
Top