Ska man vara med i SSA?

Nu när det ändå blivit en SSA eller inte fråga, så,,,

Gick in på SSA:s hemsida för att se om jag delar deras mål eller inte el. förslag.

Konstaterar att det inte är lätt att veta. Det står att SSA sköter myndighetskontakter men inte hur eller vilka mål de har. Den sida som ska beskriva det aktuella arbetet är tom "Sidan är under uppbyggnad (start 2009-08-11)". Går man in på funktionärer så är platsen för myndighetskontakter tom.

Vidare så är SSA:s forum stänkt för icke medlemmar. Man kan inte ens läsa där i syfte att få en inblick i arbetet och uppställda mål.

Jag tror kommentarer över det här är överflödiga...
 
Jag tror kommentarer över det här är överflödiga...
Ja, håller med. Enda raka är är väl att hjälpa till att ställa tillrätta de fel man ser?
För det var väl så du menade? :rolleyes: :)

73 de SM0RVV

Edit: Under "Dokumentarkiv" "Övrigt" hittar du f ö stadgarna.
Samtliga mötesprotokoll för denna "slutna" förening finns på samma ställe under "Styrelseprotokoll". Bara att läsa!
 
Last edited:
RVV skrev; "Samtliga mötesprotokoll för denna "slutna" förening finns på samma ställe under "Styrelseprotokoll". Bara att läsa!"
-----

Det kan du tacka mig för! Det arbete att öppna upp för medlemmarna att få tillgång till styrelseprotokollen tog nästan två års hårt arbete och var ett av mina första stora uppröjningsprojekt inom SSA. :D

/Bengt
 
Lite intressant det du skriver..

HUR kan en INVALD person inte platsa i en styrelse ?? Om man lyckas få så pass många röster att man bli VALD då borde man ju platsa oxså ???.

Nää det handlar om det jag har hört från flera olika personer att om man inte håller med majoriteten i styrelsen så är man obekväm o då platsar man inte.
Jag har som sagt hört detta från flera olika håll så det kommer inte från någon enstaka person.

Sedan är vi faktiskt ett antal som inte delar uppfattningen att sänka kompetensen inom amatörradion är att jobba för "Alla radioamatörers bästa".

Starta din radio och lyssna på banden så förstår du vad vi menar .

73 de Freddy / SM7WDG

Hej Freddy,

När personen valdes in i SSAs styrelse visades inte tendenser till det som gjorde det ohållbart för honom att sitta kvar i SSAs styrelse. Han blev sedemera utröstad ur styrelsen, av medlemmarna! Det var i början en trevlig person som var villig och jobba för föreningen och sina medamatörer. Det visade sig sedan att det hela spårade ur. Bengt EQL kan säkert redogöra för vad som skedde, EQL var ju en av dem som drev hård debatt mot denna person på SSAs forum.

Det har sådeles inte nåt att göra att man är obekväm i styrelsen. Personen i fråga betedde sig anmärkningsvärt dåligt mot medlemmar i forumet och per telefon. Sitter man i styrelsen måste man vara lyhörd.

Jag lyssnar oerhört mycket på radion och jag måste nästan säga att många äldre "erfarna" radioamatörer som tagit cert på "gamla goda tiden" när man fick förhöras av polisen för att få godkännande för att vara "lämplig" för ett certifikat, och när provkraven var hårdare än idag, att de har sämre radiodiciplin än många som tagit cert nu. Obs, jag vill inte generalisera, inte alls, men det finns många exempel på detta!

Sen vill jag slutligen fråga dig var du har hört att någon vill sänka kompetensen inom amatörradio som du skriver? Vem jobbar för det?

73 de Teemu SM0W
 
Min erfarenhet från ca 30 år som VD respektive styrelseledamot i näringslivet är:
- Om man inte håller med om ett beslut taget i styrelsen reserverar man sig.
- Om beslutet är av så stor vikt att man inte kan acceptera det avgår man på egen begäran.
Benny
 
För mig räcker följande citat som hämtats från SSA:s hemsida, "Dockumentarkivet" och vidare till "Övrigt" samt föreskrifter i första raden.

"Föreningen Sveriges Sändareamatörer (SSA), bildad år 1925, är utsedd av den Internationella Amatörradiounionen (IARU) att representera de svenska radioamatörerna internationellt. SSA ingår i den Nordiska Amatörradiounionen (NRAU)."

Hälsningar // Thord
 
BYS skrev; "Min erfarenhet från ca 30 år som VD respektive styrelseledamot i näringslivet är:
- Om man inte håller med om ett beslut taget i styrelsen reserverar man sig.
- Om beslutet är av så stor vikt att man inte kan acceptera det avgår man på egen begäran."
-----

Bra sammanfattning Benny. Jag har bara 23 års erfarenhet från ledningsgrupper och som företagare i näringslivet. Men avgick var precis vad som hände 2002 då samtliga funktionärer i Sektion Utbildning (EQL, WKA, CZL, DQW sk) insett att det inte längre var möjligt att arbeta vidare med de utbildningsfrågor sektionen ansvarade för inom SSA. Finns redovisat i QTC nr 4/2002 sid 32-33.

Ang reservation så fanns det vid tiden ganska udda regler i styrelsen. Vid flera tillfällen frågade dåvarande ordf styrelsen om undertecknad skulle ha rätt att reservera sig. Men det blev bättre rutiner med tiden och sådant förekommer nog inte idag. Teemu kan säkert bekräfta detta om minnet inte sviker. :)

Men arbetet fortsatte i annan regi och sett i backspegeln så var det enda möjligheten och resultatet har blivit över all förväntan.

/Bengt
 
I praktiken innebar förändringen att PTS avdelning för handläggning av amatörradioärenden flyttades till SSA Kansli och PTS passade på att dra ner på resurserna för oss.

Personligen hade jag dock sett en återgång till ett system där det enbart är PTS som ansvarar för amatörradio och är den myndighet som med egen anställd personal förrättar prov och utfärdar certifikat samt tilldelar anropssignaler. Även tillsyn och ev återtagande av tillstånd skulle PTS ha befogenheter till.
/Bengt

Det här kanske skulle vara i en egen tråd men jag tar det här när frågan ända tagits upp här.

SSA har fått en del av PTS uppgifter som man inte har möjligheter att fullfölja på ett bra sätt då man inte är en myndighet. Några exempel. SSA har ansvar för att föra ett register över Sveriges amatörer men då man ej erhåller automatiska uppgifter från folkbokföringen så har detta lett till ett register med många felaktiga adresser och det innhåller även en hel del bortgångna personer.

SSA har ansvar för att dela ut signaler men kan inget göra om någon helt regelvidrigt skaffar sig en signal på egen hand. Ett exempel är SK7RPQ som repeaterklubben konsturerade på egen hand för att det skulle passa in bland deras övriga signaler. SSA är medvetet om detta men har inte kunnat agera.
Ett annat exempel är segelflygarnas signaler på våra amatörband.

Den som vill ha en bra fåfängesignal kan tydligen konsturera en på egen hand utan att SSA har möjlighet att ingripa. PTS borde snarast återta sina upgifter
 
IHY skrev; "PTS borde snarast återta sina upgifter"
----

Helt överens i allt du skriver.

Även om ESR nu har blivit en av tre organisationer som fått rätt att arbeta med dessa saker, och har sju man sysselsatta med att ta fram konkreta förslag till PTS samverkansgrupp, hur vi anser att den nya provfrågebanken skall utformas samt rutiner se ut, så skulle ESR välkomna att PTS återtog sitt fulla ansvar för amatörradiotjänsten och därmed frikopplade SSA, FRO och ESR från dessa arbetsuppgifter.

Det lär inte ske.

Den näst bästa lösningen sett ur vårt perspektiv är därför att få till en så stark koppling som möjligt mellan provkrav på HAREC-nivå och det internationella regelverket ITU-RR. Detta med avsikt att säkerställa att vi på lång sikt får behålla vårt unika undantag i EMC-direktivet etc. Det finns fler "hot" vi vill arbeta för att undanröja.

/Bengt
 
Last edited:
SSA har fått en del av PTS uppgifter som man inte har möjligheter att fullfölja på ett bra sätt då man inte är en myndighet. Några exempel. SSA har ansvar för att föra ett register över Sveriges amatörer men då man ej erhåller automatiska uppgifter från folkbokföringen så har detta lett till ett register med många felaktiga adresser och det innhåller även en hel del bortgångna personer.

Saken har påpekats för PTS i samband med ett remissförfarande.

I remissen stod det:

"Något register finns inte över radioamatörer men uppskattningsvis finns det idag cirka tiotusen bosatta
radioamatörer i Sverige."


ESR skrev i sitt remissvar:

"Däremot finner ESR det anmärkningsvärt att det anses saknas ett register över radioamatörer i Sverige.
Avsaknaden av ett register torde i varje fall påtagligt försvåra den tillsyn över amatörradion som
myndigheten har som en av sina uppgifter att utföra."


PTS gjorde denna kommentar:

"ESR anser (sic!) att det saknas ett register över radioamatörer i Sverige. Avsaknaden av ett sådant register torde påtagligt försvåra den tillsyn över amatörradion som myndigheten har som en av sina uppgifter.

PTS svar avseende synpunkterna

Syftet med undantag från tillståndsplikt är bl.a. att minska de administrativa bördorna och kostnaderna för radioanvändare och PTS. Införandet av ett register över radioamatörer skulle motverka detta syfte. Dessutom bedömer PTS att tillsynen när det gäller undantagsföreskrifterna i sin helhet fungerar väl"


Vad PTS egentligen menar är höjt i dunkel, antagligen tycker man att inget register behövs, men det passar bra in i de ståndpunkter som förs fram inom CEPT/ECC där PTS anser att för mycket tid avsätts i organisationen för amatörradio och att tillsynen ska nedprioriteras.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Hej Freddy,

När personen valdes in i SSAs styrelse visades inte tendenser till det som gjorde det ohållbart för honom att sitta kvar i SSAs styrelse. Han blev sedemera utröstad ur styrelsen, av medlemmarna! Det var i början en trevlig person som var villig och jobba för föreningen och sina medamatörer. Det visade sig sedan att det hela spårade ur. Bengt EQL kan säkert redogöra för vad som skedde, EQL var ju en av dem som drev hård debatt mot denna person på SSAs forum.

Det har sådeles inte nåt att göra att man är obekväm i styrelsen. Personen i fråga betedde sig anmärkningsvärt dåligt mot medlemmar i forumet och per telefon. Sitter man i styrelsen måste man vara lyhörd.

Jag lyssnar oerhört mycket på radion och jag måste nästan säga att många äldre "erfarna" radioamatörer som tagit cert på "gamla goda tiden" när man fick förhöras av polisen för att få godkännande för att vara "lämplig" för ett certifikat, och när provkraven var hårdare än idag, att de har sämre radiodiciplin än många som tagit cert nu. Obs, jag vill inte generalisera, inte alls, men det finns många exempel på detta!

Sen vill jag slutligen fråga dig var du har hört att någon vill sänka kompetensen inom amatörradio som du skriver? Vem jobbar för det?

73 de Teemu SM0W

Ok din förklaring om att inte platsa i en styrelse låter ju vettig , men man kan ju fråga sig hur en sådan person kan bli invald från början. Troligtvis beror det på bristande intresse från medlemmar så ingen orkar säga emot.

Du missförstod nog lite grann vad jag skrivit gällande kompetensen.
Jag menade den TEKNISKA kompetensen. Exempel man hör hur ofta som helst är följande ..

1. Amatörer som sitter och höjer sin effekt och undrar om det är fel på radio för att det inte händer något på S-metern hos motstationen.
Detta beror oftast på att de kör via repeatern , i början ganska underhållande men rätt tragiskt i längden.

2. Amatörer som inte kan förstå att deras radio brummar när de kör på högeffektsläge.. Deras nätdel är då typ 100 % för klent.

3. De mer avancerade som skall testa att koppla in sin gamla Peiker mic på sin nya Yaesu.. det låter skumt och volymkontrollen funkar inte trots att de koppla den till UP & DOWN stiften i mic pluggen..finns många varianter på detta

Listan kan göra lång på dumheter som uppenbart visar att intresset inte varit så högt när certet skulle pluggas in. Detta tycker jag är skittråkigt.




När det gäller vem jag pratat om sänkning av kompetensen , så skall jag vara 100% ärlig o säga att jag inte minns vem det var på kansliet som jag pratade med som sa något i stil med att "Vi jobbar för att provfrågorna skall bli så pass enkla att man skall kunna plugga in certet på en helg." , och när man ser exempel på frågor där man har som alternativ "se till att inga fåglar sitter på antennen" så förstår man att man jobbat ganska hårt för detta. Enligt PTS så har INGA förändringar skett på kraven på utformningen av proven under en massa år.
Men eftersom jag vet att du har teknisk kompetens och har haft cert ungefär lika lång (kort ? ) tid som jag själv,vågar jag ställa frågan. Tycker du att svårighetsgraden i SSA provfrågor på något sätt är likvärdiga eller matchar de frågorna som du och jag fick när vi skrev prov ?.

Jag tycker i alla fall inte det , och det är tillräckligt för att jag skall inse att de sänkt svårighetsgraden. Visst kraven är de samma men utformningen av frågorna gör ju att det blir betydligt lättare. Genom att göra proven lättare så sänker du kompetensen inom hobbyn.

// Freddy / SM7WDG
 
IHY, mycket proffsigt inlägg i debatten, det visar at det inte är helt enkelt.
Är det möjligt att vi enas om en positiv attityd till SSA i framtiden och jobbar åt samma håll som i ett fotbollslag t.ex.? Då tror jag att vi kan urtveckla vår verksamhet i positiv riktning. I kväll har jag kör NAC 432, en vänlig tillställning i jakten på poäng.
Det kommer säkert en rapport i QTC så småningom, till allas glädje.
Hälsningar // Thord
 
Angående SSA.
Jag undrar varför (ständig medlem) skall ha en massa förmåner,
när inte jag får det som har varit medlem sen 60 talet?

SM7DYZ Stig
 
Aj då. Detta brukar vara ett känsligt ämne. Jag vet inte hur SSA fungerar idag. Jag kommer nog att bli medlem igen snart. Jag har inte tid just nu att sätta mig in i vad som pågår.

SSA är lite av ett nödvändigt ont. Vi behöver någon organisation som sitter med i IARU och fattar dåliga (eller bra) beslut/rekommendationer. Dom kan behöva vara med och försöka påverka myndighet.

Vill man vara med och försöka påverka vart vi vill vara på väg så måste man nästan vara med. Om man inte håller med om vad SSA vill så behöver man vara med och påverka.

Det är alltid frivillig att påverka. Tyvärr så kan jag inte säker på att SSA jobbar för alla radioamatörers bästa. Inte utan att ha tagit reda på mer om hur förening funkar idag i alla fall. Det brukar sällan vara så i en så pass stor förening. Som vanligt får man rösta på den som vill samma som man själv vill till så stor del som möjligt.
 
Last edited:
En läsare här undrar via e-post "varför i hela friden vill ni i ESR ta på er allt detta jättejobb och ansvar med provförrättning m m."

Nej, det var inte helt självklart att ESR ville involvera sig i detta jättejobb men i samband med att Lagen om elektronisk kommunikation (LEK) ändrades den 1 juli 2011 fick PTS ett utpekat ansvar för amatörradio och med möjlighet att delegera ansvaret öppnades en möjlighet.

ESR har allt sedan tiden före föreningens formella tillkomst 2003 haft ett tydligt fokus på att arbeta för att upprätthålla amatörradions status som en erkänd radiotjänst enligt ITU-RR samt även verka för att såväl utbildning som provförrättning möter den nivå som CEPT rekommenderar genom CEPT T/R 61-02. Mer om detta på webbplatsen.

Ändringen i LEK öppnade möjligheten för ESR att medverka på ett mer direkt och aktivt sätt än tidigare. ESR begärde i en skrivelse den 1 juli 2011 tilldelning av rätt att anordna prov och utfärda bevis om att föreskrivna kompetenskrav för användning av amatörradiosändare har uppfyllts samt att tilldela anropssignaler för sådan användning.

ESR angav som skäl i sin begäran bl a att föreningen har ett uttalat syfte att värna om amatörradions kompetensnivå samt att innehållet i de examinationer som föreningen avser att hålla kommer att härledas ur relevanta nationella och internationella bestämmelser och direktiv; PTSFS 2010:8, ITU-RR, ITU-R rekommendationen M.1544 samt CEPT-rekommendationen T/R 61-02.

Det är på den grund ESR:s engagemang vilar och som föreningens vidare arbete kommer att utgå ifrån. Att värna om att våra unika privilegier som tillgång till frekvensspektrum och möjlighet att experimentera med egenbyggd radioutrustning kan ske med tydligt stöd i såväl nationella som internationell regelverk. För att klara detta krävs att vi kan visa att vi har tillräckliga kunskaper inom relevanta områden som t ex EMC m m.

Om PTS fortsatt att handlägga och administrera amatörradioärenden i egen regi så skulle denna situation med överföring av ansvar och arbetsuppgifter på ideella föreningar inte uppstått.

Men nu är läget som det är och så länge LEK ger PTS möjligheten att låta andra göra "sitt jobb" så kommer det alltid att finnas någon som nappar på erbjudandet. ESR har här redovisat sitt syfte och såväl SSA som FRO har kanske också ett tydligt uttalat mål som redovisas i respektive medlemsorgan/tidningar/webbplatser och som motiverar varför man är beredd att ta på sig detta stora ansvar och lägga tid och resurser på arbetet.

Vem skulle ta över om SSA, FRO och ESR kommit till slutsatsen och gemensamt deklarerat, nej tack vi är inte intresserade att göra PTS jobb utan ekonomisk ersättning eller på dessa grunder som erbjuds. Skulle PTS då tvingas återta sitt forna jobb och anställa ny personal, skulle PTS passa på att avreglera amatörradion ytterligare i linje med de direktiv myndigheten fått av Regeringen, skulle någon annan intressent dyka upp i stället för SSA, FRO och ESR. Ingen vet.

/Bengt
 
Last edited:
Bengt, ditt inlägg tydliggör ju på ett bra sätt skillnaden mellan SSA och ESR.
ESR är - om jag får vrida på en politisk term - en enfråge-förening. ESR är fokuserade på, och mycket duktiga på radioteknik.

SSA har mycket bredare spektrum (pun not intended :) ) SSA försöker täcka hela amatörradiohobbyn, där tekniken är en av delarna. Men det finns så mycket mer. Jag är säker på att SSA gör bra jobb på många bitar och kanske sämre på andra.

Drar vi den slitna parallellen till sporten så ser jag ESR som ett gren-förbund, t ex fotbollförbundet och SSA som riksidrottsförbundet.

Jag håller helt med om den knepiga situation vi har i sverige efter avregleringen. Men hur länge ska vi lasta SSA för det? Hur mycket folk i styrelsen är nya sedan dess? Eller ska vi lasta även framtida styrelser för historiska beslut?

BTW, var hittar jag styrelseprotokollen för ESR?

73 de SM0RVV
 
RVV skrev; "SSA har mycket bredare spektrum (pun not intended ) SSA försöker täcka hela amatörradiohobbyn, där tekniken är en av delarna. Men det finns så mycket mer. Jag är säker på att SSA gör bra jobb på många bitar och kanske sämre på andra."
-------

ESR fokuserar på den gemensamma kärnverksamhet (grundläggande tekniska kunskaper) som hela det bredare spektrumet av amatörradiohobbyn omfattar.

Målet måste vara att Sverige och PTS på sikt skall närma sig den samsyn som råder inom CEPT-samarbetsgruppen där PTS är medlem och som gemensamt kommit fram till att den kunskapsnorm som framgår av CEPT T/R 61-02 är en lämplig nivå för att uppfylla HAREC.

IARU driver en linje där flera licensnivåer är nödvändiga för att göra det möjligt för yngre personer, äldre personer m fl att komma in i hobbyn via instegslicenser och succesivt förkovra sig där slutmålet skall vara nivån enligt T/R 61-02.

SSA är medlem i IARU och borde rimligtvis arbeta i exakt samma riktning mot samma mål som ESR f n arbetar. Om både ESR och SSA haft samma uppfattning så skulle det gått snabbare att få PTS att styra in på CEPT:s linje.

/Bengt
 
"Om tillräckligt många tror, blir alltihop verklighet"

Det upplägg för "reciproka licenser" och harmonisering som finns inom CEPT är i stor utsträckning IARU-R1:s skapelse. Inom CEPT/ECC WGRA har denna fråga drivits sedan 70-talet med stora ansträngningar från många individer inom IARU, bl.a. tidigare direktören för ERO, Thormod Böe LA7OF (SK).

Principerna bakom de harmoniserade certifikaten (T/R 61-02, ECC Rec (05)(06) och ECC Report 89, grovt motsvarande respektive de brittiska Advanced, Intermediate och Foundation) är att varje harmoniserad nivå förväntas motsvara minst ett givet kunskapsmått och därmed kopplade privilegier. Genom detta kan privilegier för användning av amatörradio lämnas i andra länder utan särskild prövning.

Det är uppenbart att en lägre kunskapsnivå också ska motsvaras av motsvarande mindre privilegier, en princip som även till alldeles nyligen fanns intagen i Radioreglementet.

Om man tänker sig extremfall, att amatörradiocertifikat skulle utfärdas utan någon som helst prövning, eller med provnivåer som uppenbart underskrider praxis, så undermineras hela denna ordning.

Det kan i värsta fall på sikt riskera att bli omöjligt att använda amatörradio på t.ex. semesterresor utan att söka ett nationellt tillstånd, och kanske även göra ett nytt prov.

Inte bara "reciproka licenser" utan hela amatörradions internationella status ligger i vågskålen därför att vi är kritiskt beroende av stöd från de nationella delegationerna inom ITU och CEPT. Amatörradion ensam, via IARU, har bara observatörsstatus utan rösträtt i dessa organisationer.

För att få igenom nya frekvenser eller kunna avvärja hot mot existerande band måste vi ha ett mycket gott förhållande till de som fattar besluten i de nationella organen. Tidigare var dessa ofta radioingenjörer eller signalofficerare, vilka redan hade en positiv inställning till amatörradion, men morgondagens makthavare har sällan eller aldrig sådana bakgrunder.
Får man internationellt uppfattningen att amatörbanden i praktiken blivit utökade privatradioband är det svårt att motivera frekvenserna fortsättningsvis. Ett minimikrav blir därför att amatörradio utövas enligt definitionerna i Art. 1.56 och 1.57.

Vi måste därför stämma i bäcken så att utfästelser från amatörradion också går att lita på.

Den linje som Sverige drivit hittills innebär alltså risker, eftersom internationellt samarbete bygger på ömsesidigt förtroende.

Bara för att någon eller några har sagt eller intygat att ett förhållande råder, är det inte säkert att det objektivt är så.

Jag tror mig om att med lite lirkande kunna få en myndighetsperson att intyga att jorden är platt, eller att pi kan avrundas uppåt till 4.

Ett sådant intyg påverkar dock inte verkligheten alls.

Hela resonemanget liknar betänkligt ett av dem som gjorde Refaat El-Sayed herostratiskt ryktbar i mitten av 80-talet.

"Om tillräckligt många tror, blir alltihop verklighet"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top