Skador i orkanen?

SM6VTT

Well-Known Member
Hej,

Hur har det gått med era antenner / master i orkanen?

Jag hade själv en otrolig tur när jag (ovetandes av orkanen) vevade ner och fällde mina 2 master i Fredags.

Allt har klarat sig förutom lite tegelpannor och att el och telefon försvann...
 
Jag har haft tur i oturen.
Kunde varit katastrof ,runt 5-6 träd runt om mina antenner ligger ner.
Det enda som har hänt här är att en av mina fästpunkter till trådantennen inte finns mer..
Tur det finns några stadiga granar kvar att fästa i ;-)

Har dock hört en hel del som har råkat illa ut.

Bästa 73's
 
Min vertikal för 20 meter uppe på taket av mitt hyreshus rasade. Röret knäcktes rätt av nere vid fästet.

Ja, ja... en ny HF6V är på gång så det är inte hela världen och min windom (eller OCF-dipol som viktigpettrarna säger) klarade sig och hänger kvar i all sin glans.
 
Min roterbara WARCdipol bröts av på mitten så nu har jag 2 vertikaler *s* Eller så får jag ta bort isolatorerna föränga med lite aluminium, skaffa en dipol till å en bom så har jag en 2el yagi för 12-17-30.

Det värsta var att mitt 5mm gods 6m aluminiumrör kröktes ca 10°.
Det blir dyrt att byta. hua. men men, det är som man säger, ramlar antennerna inte ned så är dom antingen för små eller så sitter de för lågt.

73 Magnus
 
Min beam vred sig 90 grader i mastfästena på skorstenen, vilka oxo vreds sönder. Dock sitter arrangemanget kvar uppe, men jag får hoppas att DXen kommer från det håll antennen pekar, vågar nog inte rotera den. Så VTT, någon gång till våren blir det dax att hjälpa gamla BZE med nya fästen!
73 Kurt
 
Jag har också hört en del som har råkat riktigt illa ut. Maströr som har gått av, fackverk som har vält mot hus. Det är inte kul.

BZE: Vi får ta ett torsdagsmöte hos dig Kurt så fixar vi väl det. Tror att HNS kanske behöver en hjälpande hand också. Glöm inte mötet på Torsdag!
 
Orkanens härjningar

Hej!
Det har hänt en del med min antennpark, 2m och 70cm antennerna hänger neråt i stället för att stå glatt uppåt i min mast. Den 2m rundstrålande jag hade högst upp gick sönder, de andra tror jag har klarat sig.

Det största problemet just nu är dock inte antennerna utan att vi varken har el eller telefon. Vi har varit utan i tre dygn nu.

BZE, vi kommer och stöttar Dina antenner.

Dicken/SM6HNS
 
Efter en del diskussioner på klubben i går undrar jag följande:
Hur skall man ställa in sin antenn för att få minst vindbelastning på den, bommen i vindriktningen eller tvärs med den. Väderprognoserna kan ju förvarna varifrån det kommer att blåsa.
73
Kurt / SM6BZE
 
TSA's tråd? ;-)

Mina antenner klarade sig fint. De få som sitter uppe i stugan sitter lågt och resten sitter eller ligger inomhus (iofs bor man i ett otroligt dragit hus, men det drabbade inte antennerna).

Ang riktining när det blåser borde det väl vara bommen som har högsta luftmotståndet => bommen längs med vinden. Det är klart att antal element påverkar, ju fler dessto högre luftmotstånd. Sedan kan man ju se en beam som en vinge, om nu elementen är olika tjocka, ex reflektorn är kanske tjockare än resten av elementen => ställa beamen mot vinden ?

73 de Björn
 
Hallå alla!

Ja det verkar som jag har haft tur? Kanske ska köpa en lott? :)
Allt har iallafall klarat sig & jag försöker alltid att rikta antennerna mot/med vinden.
Tror att min 1,2m nätparabol som sitter i mellan 144/432 paketet "slaktar" mycket av vinden?
Sen är nog vinden ganska "rak" här eftersom det är helt öppet ut mot S/SW/W.

73 de SM6VTZ/Christian
 
Back
Top