Skänkes; gammal mottagare

SM0UAN

Well-Known Member
En MKL 940 B (obs! B) skänkes. Den var lite omskakad när jag fick tag i den, men efter en hel del handpåläggning funkar den "ibland"; det finns nåt mysko övergripande glapp eller liknande som drar ner känsligheten drastiskt ibland (rätt ofta). Jag har nu inte riktigt lust att fortsätta och dåligt med utrymme att bara ha den stående.

Några reservrör finns, schema och beskrivning (som egentligen avhandlar MKL 940) medföljer. Schemat är för rätt modell.

Den är inte tymplig, kan jag säga, så det är avhämtning/överlämning som gäller (Stockholm eller längs nån väg mot Örebro).

Det förtjänar att nämnas, att apparaten kräver ett yttre nätaggregat för drivspänningarna. Jag har ett hembyggt, som jag kan skiljas från mot 500:-
 
Om känsligheten sjunker på alla våglängdsband kan misstanke riktas mot MF-delen. Ett sådant fel i en Geloso-mottagare berodde på en felaktig kondensator i ett av MF-filtren så att den kretsen hamnade alldeles ur resonans..

Lennart
 
Problemet är tyvärr inte så konsekvent :) men tack ändå. Jag har följt signalen (med oscilloskop) genom mottagaren och ibland funkar det som det ska, men ibland verkar signalen nästan försvinna efter blandaren. Det kan såklart vara i MF-bildningen eller nåt av filtren, men min entusiasm har stegat ner lite, med mycket annat att pyssla med. Det är dock lite svårt att lägga en sån här grej på återvinningen, så jag tänkte att det kanske fanns nån entusiast därute...
 
Jag ger den här bojstenen en chans till innan vårstädningen bryter ut. Om inte annat finns kanske nåt matnyttigt för den som experimenterar med äldre grejer (rör, rörsocklar (brunnsocklar), vridkonding, spolstommar).
 
Back
Top