Skallampa/spollampa 7 volt 0,3A

SA4BUK

Well-Known Member
Söker skallampa till rörradio, lyckas inte hitta nån leverantör.
Tips mottages.
 
Du får helt enkelt öppna och linda om glödtråden.
Med en nya glödtråden på plats suger du ut lusten och vips en ny ljuskälla.
Skojar barm men....
Under SRS tiden ringde ofta ägare till ICOM radio, och var förfärade att S-metern slocknat.
Nån gåmg kunde jag inte hålla mig utan, sade vänligt men bestämt att det med största sannolikhet är glödtråden som gått av inne i lmpn som lyser på glödtraåden.
Men jag skall skicka en lite rulle med ny glödtråd ....... sen suger du ur luften ......
Helt tyst i telefon........
Någon fanns sig snabbt och tyckte att han då borde ha Wolfram B istället för den gammal vanliga Wolframtråden.

Men att ta 6 V och sätta dit ett litet motstånd är väl inte ett så stort helgerån ändå.

SM4FPD
 
Du får helt enkelt öppna och linda om glödtråden.
Med en nya glödtråden på plats suger du ut lusten och vips en ny ljuskälla.
Skojar barm men....
Under SRS tiden ringde ofta ägare till ICOM radio, och var förfärade att S-metern slocknat.
Nån gåmg kunde jag inte hålla mig utan, sade vänligt men bestämt att det med största sannolikhet är glödtråden som gått av inne i lmpn som lyser på glödtraåden.
Men jag skall skicka en lite rulle med ny glödtråd ....... sen suger du ur luften ......
Helt tyst i telefon........
Någon fanns sig snabbt och tyckte att han då borde ha Wolfram B istället för den gammal vanliga Wolframtråden.

Men att ta 6 V och sätta dit ett litet motstånd är väl inte ett så stort helgerån ändå.

SM4FPD
Det blir nog så, ville ge det ett försök innan plan b.
 
Ask Jan First i Tyskland har en hemsida på olika språk med olika komponenter som är till salu han kanske har något som du söker

mvh sm0ydo
 
Back
Top