Skalsnöre eller skalwire

Bernt SM6EVE

Well-Known Member
Hej och god fortsättning alla! På nyårsafton gick skalsnöret på min Drake 2B mottagare av. Det höll i 50 år... Vet någon var man kan få tag på skalsnöre idag? Ingen firma i SM har sådan i sortimentet. Originalet var en tunn "nylon covered glass dial cord" Man kan nog experimentera med persiennsnöre, fiskelina etc. men den får ju inte töja sej . Tacksam för tips 73 Bernt SM6EVE
 
Jag har mjukt icke töjbart 0,7 mm skalsnöre i lager. Genuin äkta vara avsedd som ersättningssnöre till rundradiomottagare på den tiden det begav sig. Hur mycket behöver du?

Jag kan skicka en bit utan kostnad. Skicka ett PM med din adress om du tror att 0,7 mm lina passar.

73
Bengt
 
Hej Bengt - absolut, det passar säkert perfekt. Jag skickar ett mail- tack för din vänlighet!
73 de Bernt SM6EVE
 
Vilken tur att det finns folk som inte kastar allt som inte har använts senaste året.

Det hade aldrig slagit mig att det skulle vara speciellt "skalsnöre", men när jag tänker på det så har jag nog någon gammal radio där man känner att det fjädrar när man rattar VFO'n, där är det säkert bytt till fel sort av någon tidigare ägare.

Det är alltså en bra dag i dag, alla dagar man lär sig något nytt är en bra dag!

73
 
Jag har en rulle på 50 m liggande oanvänd.
0,3 mm skallina. Från JAEGER ELEKTRONIK. Förmodligen en gång i forntiden köpt hos ELFA. Känns helt stum i dragriktningen.
Kommer nog knappast till användning i sin helhet, så jag delar gärna med mig mot returporto.

De
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
När jag för några år sedan behövde en skallina med högre draghållfasthet till bandomkopplaren i SRF SR25
hittades sådan i en fiskeaffär. Det finns en sorts spunnen mjuk stållina som sportfiskare använder till "tafsar".
Sorten som jag använde var 0,7 mm och skulle hålla för minst 50 kg.

Ett råd är även att se upp med skallinor av metall i "ojordade" apparater.
För ett bra tag sedan använde jag en i övrigt snyggt byggd Grid-Dip meter i metallhölje med en lindriven skala och
enligt Edsel Murphys Allmänna Lag gick linan av och änden hamnade på en nätspänningsförande del.
Det blev ett märke i väggen när "dippan" for ur handen...
Min tid för att hamna i "Silent Key" spalten i QTC var uppenbarligen inte inne.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Det hade aldrig slagit mig att det skulle vara speciellt "skalsnöre", men när jag tänker på det så har jag nog någon gammal radio där man känner att det fjädrar när man rattar VFO'n, där är det säkert bytt till fel sort av någon tidigare ägare.
73

Jag kan berätta att jag bytt oräkneliga skallinor i mina dagar som radioserviceman sedan mitten på 50-talet.
Hade det inte funnits en fjäder med i sammanhanget hade inte skallinan funkat som den skulle, det är då säkert.
Något måste ju hålla linan sträckt!
Men själva linan skulle vara "stum".

Vad beträffar s.k. skalwire (av metall) så var det mycket vanligt, särskilt på de större, lite dyrare modellerna av radioapparater.
Dessa kunde ibland vara utrustade med ett svänghjul direkt på axeln till stationsinställingen så att man kunde "sätta fart" på ratten om man skulle långt iväg på skalan :)
 
Last edited:
Träradio hade i allmänhet skalina, vilken även fungerade som utväxling från avstämningratt till vridkondingen, den drev samtidigt skalvisaren.
Mer påkostade, och framförallt plåtradio hade kuggväxel mot vridkondensatorn men en skallina som drev sjäva visaren.
Genom att inte låta skalinan driva vridkondingen slapp man segheten, eller glappet, men fick ändå en snygg skala.
Träradio med sin stor bandbredd dög med all drivning av linan.
I exvis MT-910B, den lilla Luformottagaren, finns en kuggväxel till vridkondingen och en skalina som driver visaren.
Dvs påkostat som en plåtradio trots glasfibelhölje.
Kuggväxeln var för övrigt oftast försedd med förspända kugghjul, så att glapp inte kunde bildas.

Skallinan kapas lämpligen med lödkolv så "rafflar" den inte upp sig. Såvida det inte är en stållina....

Någonstans har jag sett hur man knyter, vilka knopar det skall vara, men det funkar säkert med knopar som används vid fiske.

De
ÄffPeDeh
 
Hej på er.

Skulle det fungera med tandtråd?

Den är stark och flexar inte så mycket.Vissa typer är vaxade så det kanske finns risk för att det glider för mycket men jag har för mig att det även finns ovaxad tandtråd.

Tandtråd är även bra att använda som sytråd till exempelvis campingutrustning som har en förmåga att slitas mycket. Man tar med tandtråd och nål så har man nödreparationsutrustning som funkar.

Som sagt, aldrig provat som skallina men det kanske kan vara nått istället för att tära på EQLs förråd ;)

Petter SM3PXO
 
Last edited:
Jag har använt tandtråd för att skarva skallinan i en gammal Grundig som används som köksradio. Vaxad eller ovaxad minns jag inte, togs rakt av från skåpet i badrummet. Något klantarsel, vi bör inte fördjupa oss i det, råkade bränna av skallinan när diverse underhåll utfördes i gerätet. Har funkat flera år, dock används inte radion speciellt mycket.
Glidande ser jag som en fördel över linhjul och borde väl inte ha betydelse för storahjulet på vridkondingen eftersom tråden ändå är fixerad där.
 
Mer påkostade, och framförallt plåtradio hade kuggväxel mot vridkondensatorn men en skallina som drev sjäva visaren.
Genom att inte låta skalinan driva vridkondingen slapp man segheten, eller glappet, men fick ändå en snygg skala.

Ett mycket bra exempel på detta var den tidigare nämnda SRF SR25.
Även BRT-400, HRO 50 och 60 samt Collins 75A och 51J-serierna hade liknande sådana lösningar.
Det är en milsvid skillnad i "känsla" mellan lindrivna och kuggväxeldrivna skalor.

En variant var de lösningar som användes i Hallicrafters förkrigsplåtradio,
där "main tuning" var lindriven, medan "bandspread" använde friktionsdriven utväxling.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
I exvis MT-910B, den lilla Luformottagaren, finns en kuggväxel till vridkondingen och en skalina som driver visaren.
Dvs påkostat som en plåtradio trots glasfibelhölje.
Kuggväxeln var för övrigt oftast försedd med förspända kugghjul, så att glapp inte kunde bildas.

De
ÄffPeDeh

Intressant, jag grämer mig fortfarande över att jag bommade slutet på den auktionen på tradera, men förr eller senare dyker det väl upp en till.

Den civila varianten av samma radio dyker upp ibland, men jag antar att det är en sämre radio, dessutom skulle det vara fränt att ha en grön :D
 
Jo SM2VJX jag har en snart klart en ytterligare så det lär komma ut en i mina Auktioner som börjar i Mars.
Men det blir den nog den sista till försäljning, en skall jag ha kvar.

Jag har i alla fall servicehandbok till MT-910B, och schemat inskannat ifall någon vill ha en kopia.
Där står bl.a. hur man installerar skallinan.

de
Roy
 
SM2VJX, vad menar du med civil variant av samma radio????
Någon sådan finns väl inte???
Kanske du blandar ihop med en bilradio avsedd för samma användning, dvs LUFOR.
Bilradion är mer civil i sin framtoning men rörbestyckad. MT-920 heter den.

de
FPD
 
SM2VJX, vad menar du med civil variant av samma radio????
Någon sådan finns väl inte???
Kanske du blandar ihop med en bilradio avsedd för samma användning, dvs LUFOR.
Bilradion är mer civil i sin framtoning men rörbestyckad. MT-920 heter den.

de
FPD

Jag ser nu att jag har blandat ihop begreppen, det var en helt annan mottagare jag tänkte på.

En Luxor radio som jag har för mig att jag har sett i både grönt skal och civilt skal.

Jag har ju redan några civila mottagare med Lufor-markering på skalan, varav en förmodligen från MOB förråd då det även har suttit ett LUFOR klistermärke på den (som tyvärr är bortskrapat till största delen)
 
Jag har en rulle på 50 m liggande oanvänd.
0,3 mm skallina. Från JAEGER ELEKTRONIK. Förmodligen en gång i forntiden köpt hos ELFA. Känns helt stum i dragriktningen.
Kommer nog knappast till användning i sin helhet, så jag delar gärna med mig mot returporto.

e


Hej,
Jag behöver 2 meter 0,3 mm skallina till 2 st Sony STR 4800 som jag håller på att renovera. Betalar gärna. Svårt att hitta nu för tiden
 
Back
Top