Skalsnöre till gammal BC-radio

SM4CTI

Well-Known Member
Tror mig minnas att någon för länge sedan efterlyste skalsnöre/skallina för renovering av en gammal BC-radio.
Om det finns någon som sitter på några meter av den gamla typen snöre är jag mycket intresserad att om möjligt få göra affär.
73 och tacksam för tips
Sten /4CTI
 
Jag har med gott resultat använt grövre fiskelina, Det är lätt att få tag på och rätt kvalitet håller bra över tid.
 
Det finns spunnen fiskelina på rulle jag har sådan som är orange som man kan köpa på välsorterade
fiskeri butiker den har man inte av i första taget tror jag .

sm0ydo
 
Tack för förslagen. Har prövat ett par olika fisklinor som inte fungerar, ska titta på den oranga. Behövs en som är mjuk och följsam.
73/sten
 
Hej. Fisklina är inget bra alternativ. Sök på ebay och ’dial cord’ så finns där en del att välja bland.
/Lars
 
Ja, 0.6 och 1mm verkar vara vanligast.
Jag har använt 0.6mm och det som man kanske ska tänka på är axeldiametern för ’drivningen/avstämningsratten- ’matningen’. Jag använde först en grövre skallina och då klättrade linan över varven och ’låste’ matningen. Ifall du vet vilken den gamla linans diameter är så satsa på en med samma diameter.
/Lars
 
Någon här på forumet hade tidigare löst samma problem med vanlig tandtråd.
Finns i längder om 10 meter och kostar ca 80 kr.
Räcker till många reparationer
//QRP
 
Nja, tandtråd fungerade inte perfekt. Väntar nu på en härva från USA. Behöver inte fler tips för närvarande utan tråden kan vila.
Tack och 73
Sten
 
Har nu fått hem en härva skaltråd från Vintage Radio i England, egentiligen avsedd för en Eddystone men fungerar suveränt för mig.
 
Back
Top