Skannade årgångar av gamla QTC

SSA var inne på att scanna sina QTC man har i arkivet men det föll visst på att firman dom kontaktade var för dyr. Jag tror på samlade ideella krafter. Tack vare det har vi Radio & Television och QTC skannade av Arboga och Allt om Elektronik av folk på Elektronikforumet.
 
Det skänker hopp om mänskligheten att se sådant här. Att man GÖR något i stället
för det ständiga "MAN BORDE..." som sällan eller aldrig leder till något.

Med samlade ideella krafter går det att uträtta stora saker. Danskarna har scannat sina "OZ" och
med tiden blir säkert samlingen av scannade "QTC" också komplett. Ute på nätet finns hur
mycket som helst scannat nu och det är kul att se att även Svenska tidningar mm läggs ut.
Spännande att läsa gamla Populär radio och Radio & Television som finns hos AEF. Jag kan
tänka mig att det var mycket tid som lades ner både på att skaffa fram alla nummer och
sedan att scanna. Hoppas de får tag på resterande QTC och att ork/motivation håller i sig.
Att värna om teknikhistoria är en kulturgärning som uppmärksammas alldeles för lite.

Jag har själv varit sugen på att scanna John Schröders Radiobyggboken 1-3 men inte velat
offra mina ex. Ska man scanna en bok blir det väl bäst om man kan få lösa blad och då
kan man låta jobbets multimaskin med dokumentmatare göra grovjobbet. Sedan vet jag
inte hur man ska göra med copyrightfrågan där. Upphovsmannen är ju SK men böckerna
är väl inte tillräckligt gamla för att man ska få sprida fritt.
 
Jag skannar böcker. I huvudsak för eget bruk. Det går alldeles utmärkt att skanna böcker utan att slakta dem. Tar bara lite mer tid. Men jag tycker jag får bättre kvalitet än de som mass-skannar med arkmatare (men tur att de finns).
 
Jag skannar böcker. I huvudsak för eget bruk. Det går alldeles utmärkt att skanna böcker utan att slakta dem. Tar bara lite mer tid. Men jag tycker jag får bättre kvalitet än de som mass-skannar med arkmatare (men tur att de finns).

Intressant. Hur gör du? Finns allehanda tips från att fotografera varje sida med kamera till att lägga boken som i en kopiator för att
sedan OCR-skanna. Och hur ska man ställa in upplösningen, t ex ifall boken innehåller bilder eller ritningar? Om man scannar som bild blir
varje sida flera MB och filen snart alldeles för stor. Samtidigt kan man hitta gamla (scannade) böcker på 500-800 sidor där PDF-filen bara
väger några MB... men då kanske de har slaktat boken och använder professionell utrustning för både scanningen och efterarbetet.
 
Ger man sig ner i underkatalogerna på Electroarkivet så finns det nästan hur mycket som helst att rota i verkar
Det som

sm0ydo
 
Intressant. Hur gör du? Finns allehanda tips från att fotografera varje sida med kamera till att lägga boken som i en kopiator för att
sedan OCR-skanna. Och hur ska man ställa in upplösningen, t ex ifall boken innehåller bilder eller ritningar? Om man scannar som bild blir
varje sida flera MB och filen snart alldeles för stor. Samtidigt kan man hitta gamla (scannade) böcker på 500-800 sidor där PDF-filen bara
väger några MB... men då kanske de har slaktat boken och använder professionell utrustning för både scanningen och efterarbetet.

Det går att fotografera av sidorna men då behöver man en bra kamera och stativ för ändamålet annars blir det luddiga bokstäver. Jag skannar med en vanlig flatbäddsskanner som kostar en tusenlapp. Det blir knivskarpt.

Många skannar med för låg upplösning tycker jag. Förmodligen för att spara tid och kanske hoppas man på små filer. Jag skannar i så hög upplösning jag står ut med tidsmässigt, ca 900 pixlar/tum. Då får OCRen en chans att göra ett bättre arbete. Jag kör också alla filer i ett par olika script i fotoshop för att göra papperet helt vitt, texten helt svart, inga kanter och enskilda sidor när jag skannat hela uppslag. Redan att ha rena sidor minskar storleken. Sen sätter jag ihop alla sidor till en pdf som jag kör OCR på. Det finns två sätt att köra OCR -osynlig texttolkning under den skannade texten eller tolkning och vektorisering av text som då blir istället för den skannade. All text förvandlas från pixlar till vektoriserad text och tar betydligt mindre storlek. Jag sparar filerna med en upplösning och komprimering som gör bilderna mindre (2-300 pix) i stället för onödigt stora 900. Är det mest text blir filen väldigt liten. Bilder drar upp storleken.

Jag kan tillägga att jag kanske lägger onödigt mycket petarbete ibland. Men om man ändå skannar och lägger ner tid och filen kanske snart är enda exemplaret som går att läsa så kan man förära boken och de som gjort den att filen är så lik originalet som möjligt utan att vara för tung.
Jag kör med Adobe Photoshop och Acrobat eftersom jag ändå använder det dagligen sedan 20 år. (jag gör några steg till som inte är väsentligt för det stora hela men).

Storleksexempel: Jan Soelbergs Tillämpad Elektronik på 520 sidor med en del bilder blev 35,5 MB.
 
Last edited:
Back
Top