En lite udda men kul sak är att lyssna efter fjärrtemometrar och annat småkrafs som är trådlöst i område hemikring.
433,825 MHz finns en fjärrtermometer som jag arh, när jag skulle försöka hitta den fann jag att det sändes rätt mycekt i detta band.
Dvs grannarna har sådana, skanna 430 - 435 MHz. Dessa små sändare är fota bredbandiga, de kan sända AM, eller ren pulsmodulation.
Man finner olika signalstyrkor och därmed kan man bedöma avståndet.
Räckvidden med en rejäl UHF utomhusantenn, ex en för amatörbandet, ger säkert fler km räckvidd.
De ligger ofta lite udda i frekvens, det som gör att man upplever dem som trasiga är att de driver iväg i frekvens och mottagaren, dvs väderstationen inomhus hittar dem inte mer efter en tid.
Ja man får givetvis ingen användbar eller avkodningsbar information, det är just bara att det går att höra dem.
I ett villaområde i stans lär det finnas många.
Jag hörde i alla fall en tre fyra olika och då bor jag på landet, med tre hus inom 200 m och fler inom km.
Andra saker är trådlöst installerade tjuvlarm. de flesta saker i detta band sänder med någon minuts intervall.
Kul med ballongerna, och tydligen ligger de i bandet 403 - 406 MHz ännu. Förr var de analoga sändare, idag en massa telemetri som tydligen kan avkodas. KUL!
Räckvidden blir ju stor och man kunde förr hör dem kanske en halvtimme eller mer beroden på hur fort de blåste förbi.
PÅ flygplatserna kan man lyssna på radiofyrarna och inflygningssystelemn.
108 - 118 MHz. VOR ligger ofta i övre deln va det bandet.
Karlstad flygplats VOR sänder på 117,8 MHz AM. den sänder Morse svagt modulerad.
Samt information som gör att en mobil mottagare kan se bäringen till Flygfältet.
VOR sändare har en AM ton på ??? var det 80 Hz??? Och en FM ton på 9,6 kHz som i sin tur har två sidband vardera oxo modulerad med 80 Hz. Man kan då höra sidbanden +-9,6 kHz. Förr modulerades dessa sändare med en stor fläkt framför sändarslutsteget....
På 75 MHz jämnt finns någon infylgningsfyr.
SM4FPD