Skannerforum (starten till forumet Scanning / Mottagning) låst tråd

Status
Not open for further replies.

SM4FPD

Well-Known Member
Här finns ett nytt skannerforum, där man kan diskutera antenner, kablar, mottagning, byta "hemliga frekvenser" etc.
http://27mhz.datav.se Att det står 27 MHz i adressen verkar inte vara ändamålet.
Ersätter ett liknande tidigae forum, men verkar vara få som vågar börja.
Några fasta punkter med frekvenser för jakt, 69 MHz etc finns. Men kanske reklamen gör att mpnga skippar ett sådant forum.

SM4FPD
 
Jag har inget problem med att sätta upp threads för 27, 69Mhz eller scanners/scanning eller annat radio/elektronik relaterat här. Vore kul att få in lite önskemål i så fall.
 
Last edited:
Ja det finns ju en kategori med DX och SWL .
Kunde kanske vara en rubrik med kommunikatiosradio.
Men jag tycker ändå att intresset för lyssning är lågt.

Att byta hemliga frekvenser är kul.
Jag har exvis en 50 frekvenser som stridsflyget använder.
Så radiolyssning är inte bara HF utan VHF och UHF.
Men inte polisens radiokommunikation numera......
det finns oändligt med intrressanta saker att lyssna på.

SM4FPD
 
Ja det finns ju en kategori med DX och SWL .
Kunde kanske vara en rubrik med kommunikatiosradio.
Men jag tycker ändå att intresset för lyssning är lågt.

Att byta hemliga frekvenser är kul.
Jag har exvis en 50 frekvenser som stridsflyget använder.
Så radiolyssning är inte bara HF utan VHF och UHF.
Men inte polisens radiokommunikation numera......
det finns oändligt med intrressanta saker att lyssna på.

SM4FPD
Dom där 50 frekvenserna som du nämner skulle vara intressant att få! Annars har väl jag bara flygfrekvenser för kortvåg och dom har du säkert redan?
 
Jag har minst 50 frekvenser, men många är inte aktiva och just nu håller jag på att renodla mina listor.
Tre nya frekvenser hittade senaste veckan i alla fall.
Inför kommande julgransflygningar kan de vara ide att försöka lyssna.
Men vilken frekvens de kommer att bruka är en bra fråga.


De senaste tre aktiva: 257,325 257,575 258,575 MHz
Andra som senaste månaderna varit rätt aktiva: 240,150 240,700 240,800 241,700 241,900 248,550 258,150 266,000 267,000 269,500 283,125 284,625 AM 291,750 307,000 340,950 MHz
Alla FM utan de märkta AM.

Man hör på ljudkvaliteten att de talar i syrgasmask, dvs det låter buskigt, men de har väldigt jämn devaitaion till skillnad mot radioamatörer och jaktgrupper som använder komradio, (nu fick jag klaga på detta igen...,. )

Just nu skannar jag 250 - 260 MHz med 25 kHz steg, och auto memory på IC-R7000. Flera ggr per dag vittjar jag då mottagaren. Man får hålla på kanske minst en månda på varje sådant band. Efter nyår kör vi 260 - 270 MHz. Genom att ställa bruspären på en vis signalstyrka kan man utelsuta satelliters, men condsen varierar och då får man dem ändå.

Om någon hör mer, eller kan verifiera desa frekvenser är det kul.
Annan trafik i dessa fekvensområden verkar vara någon form av satelliter (stationära) med FM relä, som folk i olika länder verkar använda, alla språk förekommer. de är rätt svaga, medan flyget kan vara S9 på 500 km avstånd.
 
Hej
Detta är mycket intressant! Jag har ju lyssnat på flygradio sedan jag var 14 år men jag har aldrig haft en mottagare för 200 - 400 MHz. Jag har faktiskt en Collins 618 UHF station som jag inte har provat ännu då jag saknar kablage. Men jag tänkte skaffa någon slags scanner för detta frekvensområdet. Intressant att höra att dom fortfarande kör FM/AM. Jag trodde att dom bara använder digital radio med krypto. Kul att du scannar frekvenserna också och att du gör en utredning om detta. Kanske jag kan kontakta dig igen när jag har en lämplig mottagare?
MVH
Tomas Rinman
SM0DRY
 
Snappade en frekvens ytterligare idag, 259,125 MHz.
Vissa dagar händer inget andra är det full fart.
Ja ang AM eller FM, de modulationstyperna är det inget fel på.
Framför allt då det krävs snabba korta, dvs radion måste reagera supersnabbt,
Det fixar nog inte digital eller digitalt krypterad komradio. den måste ju synka, kolla checksumma etc. för varje sändning och mottagning.
Att det sen skulle finnas något krypto som inte går att lyssna är knappst troligt.
Förmodligen sänder man data på andra frekvenser som är krypterat. Data som är mer väsentligt strategiskt.

Vore kul om det finns fler som intresserar sig för radiolyssning?

Jag anänder en justerbar dipol, byggd av två telekopiska bilantenner, vertikal, jag kan gå upp på taket och dra ut dem till önskad våglängd.
I matningspunken sitter en bredbandsförsärkare.
Här innen börjar jag med ett högpassfilter 30 MHz.
Sen en tredubbel notch för FM -bandet.
Siste en ytterligare brebandsstärkare, och delas upp till 5 mottagare.

I sig är tekniken att bygga det som mest intresserar mig.
Att man sen kan hitta spännande radiotrafik är kul.


SM4FPD
 
Intressant om satelliter! Kanske du -FPD hörde Nato-flygen som var här i Sverige för några veckor sedan?
 
VAd är danmarks 40 MHz band?
DK 70 MHz ???

Har förundrats en tid över att komrradio körs på 143,900 MHz, några pratar där, vet ej vad deet är för folk eller företag.
Har nu sett att det är en av de Norska jaktfrekvenserna, finns 6 st i frekvensområdet.
Frekvenserna finns inte på listan från PTS över komradio elelr de som ej har tillsåndsplikt.

Frekvenserna finns i BILTEMA:s jaktradio, tillsamman med våra svenk jaktkanaler.
I bruxen står det att man inte får använda dessa i Sverige. Men få läser ju bruden....
Låter lite konstigt att man får sälja komradio med otillåtna frekvenser inlagda.

SM4FPD
 
Det säljs ju amatör-, marina VHF radio, och utan tillstånd så är ju dessa otillåtna.
Kravet på tillstånd uppstår ju först när du skall sända på en frekvens.
 
Tror att Danmark och en del andra euländer exv italien, har ett 40 mhz band. Bor så till att jag inte kan höra ev trafik i dk. Undrar därför om någon i exvis skåne eller södra hallan hört tått?
 
Vi är några som har tillstånd på 70.1375, 25W ERP.
Mitt går ut i dagarna och tänker kanske söka om det framåt våren då det är bättre konditioner.
Jag fick tipset av SM4KYN som var aktiv på några OZ-tester.
/ Tommy
 
SM4KYN och SM7CAD är väl de som är mest aktiva på 4m. Har inget tillstånd själv men det är ju lite joxit med att man bara får sända på en enda frekvens och då alla moder just där. Så nån form av split måste till och då funkar inte random QSO:n. Sen är väl 25 W ERP lite klent för typ ms. Vet inte om det ens går i teorin. Jag har ca 150-200 W ERP på 2m och det är sällan nån hör mig på ms. På ett bra Es så funkar nog 25 W om inte motstationen har för mycket störningar...
 
Såg längre upp att 40MHz nämdes. Jag minns nån gång på 90-talet när det var solfläcksmaximum och vi körde med trådlösa mikrofoner på 42-43 MHz på en konferens. Det var närmast omöjligt tills jag satte mottagaren 1 m från talaren eftersom det fullkomligt dundrade in italienska stationer. Det lät som på 27 MHz under solfläcksmax för de som minns det. Som jag förstår finns/fanns det någon slags jordbruksradio upplåten i Italien där. Motsvarande jaktradio som förmodligen missbrukades som komradio/amatorradio. Någon som vet hur det fungerar med det bandet nu?
 
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top