Skannerforum (starten till forumet Scanning / Mottagning) låst tråd

Status
Not open for further replies.
Ang 40 MHz, jag mins när jag gjorde lumpen slutet av 60 talet, och använder RA145, 30 - 70 MHz.
I området 30 - 60 MHz kunde man oft höra amerikanska stationer som riktigt brakade in med bara marchantennen.
Så det var verkligen en annan typ av solfläckmsmaximum förr.

Såg ni Solprogrammet på kunskapskanalen? Intressant att se hur mycekt som forskas om solen.
dels ett progrm som visade förberdelser om och uppsändadet av två nya solforkningsfarkoster.
Dels ett program som halndade mer allmänt om solen och dess egenheter.
Man kunde lära sig om de vanliga 11 års cyklerna, dels om 100 år perioder.
Vi är innne i en 100 års period där 11 års peronderna blir "ynkliga"
Tidigare sådana perioder kallades för lilla istiden etc.

Att lyssna på HF nu är lite överksnade då till och med 5 MHz banden dör ut redan tidigt på kvällarna.
För bara 10 år sen kunde man höra massor av trafik på upp till 20 MHz.

En av de favoritpirater jag ofta kollade var RWI på 11401 kHz AM. Den har inte hörts på många år nu.
Men kunde vara starkt på helgnätter.
Ja han kanske inte sänder numera, men inget annat BC band är öppet heller.

På eftermiddagarna kan man höra Radio Mystery 21 på 4865, 4875 eller 4895 KHz han flyttar sig lite.
Men frekvensen stänger numera senare på em.

Man kan kolla 5ooo kHz CW dör en normalfrekvnsädanre ligger, den försinner framåt em.
Likaså 5195 kHz CW en tysk fyr.

Norrmännen kör rätt mycket trafik på 5375 och 5385 kHz dvs utanför vårat 5 MHz band.

Idag verkar det vara Morse test på en del band. Bra tillfälle att träna lite på Morsemottagning, och därmed få lite fler aktiva hjärnceller.

SM4FPD
 
Har lyssnat runt en del här i skövde, verkar som deflesta fq är rätt tysta, trots närhet till både sj och militär. Amatörradiorepeatern i skövde är helt tyst, om inte jag öppnar den, lyssnar jag efter fel saker på fel fq? Har sdr och kanalatationer för vhf low vhf high and uhf. Några råd? På grund av antennrestriktioner inte möjligt att använda kv, bara i sommarstugan.
 
Det är väldigt låg aktivitet på VHF/UHF oavsett trafiksätt. Lite mer fart på 80m, den lösningen som många har är att fjärrstyra sin anläggning.
T ex med utrustning från Remote Rig.
 
Det är helt enkelt så att komradio överhvudtsget är väldigt inaktivt numera.
Man får ha stort tålamod för att höra något.
Jaktradions frekvenser kan vara rätt aktiva, men är svaga stn som inte hörs så långt.
31 MHz, 155 MHz, kanske nårga finns kvar på 27 MHz. Några av jaktkanalerna på 155 MHz kör man hundpejlar på, ett dataljud hörs.
Skannar man 27 MHz med 5 kHz steg, dvs mellan våra frekvenser på 27 MHz, kan man höra utländska långtradare, med baltiska språk.....
På sommaren finns det en del trafik på vägbyggen, trafikvakter etc. Rätt praktiskt att skanna dessa frekvenser i bilen om man är ute och kör.
De använder både jaktfrekvnser och 156,000 MHz.
Marin VHF, möjligt att trafik kan förekomma på kanal 16, 156,800 MHz. de hänvisar i så fall till trafikkanaler.
På sjön gäller för fritidsbåtar L1 och L2 som är samma som några v jaktfrekvenserna.
Göta kanal, slussvakterna kör 155,125 MHz (sommar)
Flygradio är starka stn som hörs långt.
Stridflyget är starka och hörs långt.
Ex 257,575 258,575 259,125 259,950 MHz FM. Är aktia arbetsdagar.
Amatörradio ja den har närmst dött ut på FM, men 145,500 MHz anropsfrekvens kan vara aktiv.
På UHF finns smpå handapprater, som oft används som lekasaker.
Själv har jag hittat trafik på de Norska jaktfrekvnserna, BILTEMA säljer jaktradio med båda knalpaket i samma radio, i handboken står det att endast sv frekvenser får brukas i SM. Men vem läser bruxen?

Jag använder en IC-R7000 i auto memory, dvs om den hör något läggs frekvensen i minne och sen stannar den inte för den frekvensen.
Bandet 250 - 260 MHZ med 25 kHz steg har jag sknnat i två månader nu, och funnit några av stridflygets frekvenser, samt massor av satteliter.
När man hittat frekvnser och vittjat R7000 ett nal ggr per dag så listar man vad som hörts och antl.
Sen kan man detalj lyssna på de frekvenserna för att höra vad för aktivitet som kan förekomma.
Framöver blir det 240 - 250 MHz.

För något år sedan kollade jag över 70 systmet frkvnser, dvs där blåljusen fanns förr, Polis Brand, ambulans Civilförsvaret.
En fekvens var aktiv, mne jag vet inte ad de håller på med.

På Järnvägen bangårdarna finns analog trafik, men vet ej frekvenser.

Flygplatsern har flera rlästationer, en för brandförsvaret en för bagagehantering etc.
Hörs långt, och finns i UHF området, 420 - 432 MHz. Typ 429,33125 MHZ obs fem decimaler, så man får hitta en närmast frekvens.

Jag vet radioamtörer, radiointresserade som har som hobby att lyssna på radiomärkta djur. 150 MHz området. de sänder konrta bärvågssnuttar CW pulser. Så en CW mottagare krävs.

SM4FPD
 
Det verkar svårt att hitta en scanner för 200 - 300 MHz. -FPD, vilken är den billigaste mottagarlösningen som du föreslår? Det finns ju SDR mottagare på nätet men dom verkar inte fungera så bra på dessa frekvensområden. Kanske man kan bygga någon bredbandig konverter till min IC-7300? Annars har jag ett bra QTH här i Stockholm som ligger högt.
 
SM0DRY, jag har ingen uppfatttning om markanden för VHF och UHF heltäckande mottagare, och i synnerhet inte SDR-mottagare.
Såg en IC-R7000 på TRADERA för ett tag sedan och den gick för 2 - 3 tusen, vilket är ett bra pris. Även om den kan behöva lite service.
Även den nyare R7100 har förekommit. Liknande finns av andra fabrikat, men är mer sällsynta.
Tiden fram till efter 2010 såldes väldigt mycekt kommunikationsmottagare. Att ha radiolyssning som hobby var störst då, eller förr.
Sen har intresset avtagit, allt enligt min bedömning.
Avtagit kanske beroende på att det numera inte går att avlyssna blåljusen.
Innan det fanns bra heltäckande mottagare byggdes konverterar.
Själv har jag rester av en konverterlåda, med omkopplare för sex olika sådana, med utgång till 28 - 30 MHz kortvågsmottagare.
Kan tänka mig att banden 200 - 400 MHz inte är så intressant för tillverkarna då det inte finns specificerade användningsområden för radiotrafik där. Vilket ju gör det än mer spännande.....
Att kunna sätta upp antenner är numera lite av en utmaning vid många boenden.
Störningar spolierar en annars fin hobby mer än någonsin.
Idag finns mängder av mer information om vad man kan hitta på radiospektrat än någonsin, ändå är kunskapen om detta mindre än någonsin. (min erfaring).

Men det finns ju så mycket annat att ägna sig åt.

SM4FPD
 
Jag köpte en R7000 för några år sedan som suttit i en fast installation. Brukade ha en trevlig kvinnlig flygledare som sällskap i mitt lilla radiolabb på ~ 116 MHz på den tiden det var mycket flyg på Landvetter. I mars '20 blev det med ens ganska tyst. Apparaten har stått avstängd sedan dess.

Iochmed att blåljusen har sitt egna system och mobiltelefonin är digital finns annars inte mycket kvar.

Annat var det på 70-talet där polismästaren i ett småländskt samhälle någon gång tidiga kvällen gick ut med ett "C-meddelande" om att "Vi hälsar alla scannerlyssnare välkomna till aftonens sändningar" - väl medveten om att allt avlyssnades.

En kollega som köpt en "prestandabil" gav sig ut på E6 norrut från Göteborg. Det var på den tiden trafiken var gles och han stampade plattan i mattan samtidigt som han slog på sin scanner. Ur högtalaren hördes polishelikoptern "Han gasar på redigt nu - Passerar 140!" varvid kollegans fot snabbt flyttades till bromspedalen med samma tryck. "Vänta --- Nu bromsade han..."
 
Jag har minst 50 frekvenser, men många är inte aktiva och just nu håller jag på att renodla mina listor.
Tre nya frekvenser hittade senaste veckan i alla fall.
Inför kommande julgransflygningar kan de vara ide att försöka lyssna.
Men vilken frekvens de kommer att bruka är en bra fråga.


De senaste tre aktiva: 257,325 257,575 258,575 MHz
Andra som senaste månaderna varit rätt aktiva: 240,150 240,700 240,800 241,700 241,900 248,550 258,150 266,000 267,000 269,500 283,125 284,625 AM 291,750 307,000 340,950 MHz
Alla FM utan de märkta AM.

Man hör på ljudkvaliteten att de talar i syrgasmask, dvs det låter buskigt, men de har väldigt jämn devaitaion till skillnad mot radioamatörer och jaktgrupper som använder komradio, (nu fick jag klaga på detta igen...,. )

Just nu skannar jag 250 - 260 MHz med 25 kHz steg, och auto memory på IC-R7000. Flera ggr per dag vittjar jag då mottagaren. Man får hålla på kanske minst en månda på varje sådant band. Efter nyår kör vi 260 - 270 MHz. Genom att ställa bruspären på en vis signalstyrka kan man utelsuta satelliters, men condsen varierar och då får man dem ändå.

Om någon hör mer, eller kan verifiera desa frekvenser är det kul.
Annan trafik i dessa fekvensområden verkar vara någon form av satelliter (stationära) med FM relä, som folk i olika länder verkar använda, alla språk förekommer. de är rätt svaga, medan flyget kan vara S9 på 500 km avstånd.
Jag böjde precis till en J-pole för 250Mhz, så jag ska väl lyssna lite jag med, tyvärr så jobbar väl flygarna 9-16......så R8600 får stå på inspelning.
 
Kyrk stationer på irland 27 Mhz? Nån som vet? Hört?
För några år sedan när det var mer solfläckar kunde jag höra dem varje söndag. Tillsammans med rysk taxi. De sänder lite utanför det vanliga CB-bandet och med annan kanalindelning än det gängse 27.xx5. I storbritannien finns även något de kalla "mosque radio" som är samma sak men på UHF 400 MHz bandet. Lokala kyrkor och moskeer kan skaffa en frekvens och sända sina gudstjänster runt närområdet. Personer som inte kan ta sig dit kan då lyssna i en vanlig billig "polisskanner".
 
Det har varit väldigt dött på stridsflyget under helger och mellandagar.
Det händer väl inget förrän nästa vecka skulle jag tro.
De kan ha kvällstjänst ibland, nödvändigt med mörkerflygningar.

Sommaren 2018 var det väl , när det var stora skogsbränder över hela landet.
Då kunde man höra vattendomarna, de körde rätt enkel klartext och babblade friskt.Vi ahde besök av utländska vattenbombare oxo.

Kyrkstationer har ja aldrig hört talas om.... Men häromveckan när jag rattade över 27 - 30 MHz fanns något om påmonde om en gudstjänst på 27 MHz, de var lite konditioner.
Ibalnd kan det höras övertoner från större rundradiostationer. 9 - 10 MHz BC band blir omkring 27 MHz som tredejton.
Enklare 27 MHz mottagare kan i sig skapa dessa falska frekvenser.

Ett litet minne från Mopedåldern, mitten av 60 talet.
Frikyrkorna satt upp tältkyrkor i stan.
Där inne kunde man höra prästen prata och mässa.
De hade en högtalaranläggning, som var HF känslig.
Med en 27 MHz handapprat kunde man åstadkomma kraftigt oljud i högtalaranlägget.
Men prästen vände snabbt kappan efter vinden och menade att de hade kontakt med han därovan....

Däremot Polisens nya WV passat var det väl , de stannade om mnan sände bakom bilen...
Dessa bilar var nog inte EMC testade.

Ja visst saknar man forna konditioner när man alltid med enkla medel kunde höra allt.
Exvis polisen i Texas som körde 30 - 40 MHz. det lär de väl göra än..... det som dög förr duger åt oss, resonerar dom, och så kostar ny komradio mycket. Så kom inte med något nytt...
Men visst funkar komradio de banden mycket väl.

Förr var det mycket analoga satteliter som man kunde höra i området 135 - 137 MHz. de sände oft bred FM dvs +-15 kHz deviation.
Den ryska rymdstationen MIR vr populär att lyssna på.Andra sände kartor som gick att avkoda.
Vissa sat lät som om man slår på en telefontråd, fjooooiiiing... osv. Jag tolkade det som analog telemetri från en partikedetektopr där uppe i satten.

Telemetri= fjärrmätvärden.

Förr kunde man höra väderballomgen i området 400 - 410 MHz. Bredbandig FM med flera toner som varierade.
Ballongen flög sakta förbi. Tonernan kom från rspektive givare, tryck, temp vind etc.
Idag är det väl digital telemetri men jag vet inte var man kan höra moderna ballonger.

Så visst finns det att lyssna på, men inget är sig likt förr, då allt var bättre.


De
SM4FPD
 
Tack för info, moske och kyrko stationer. Intressant att någon faktiskt hört dessa i sverige. Undrar vilken effekt dessa har? Någon som vet?
 
Tack för info, moske och kyrko stationer. Intressant att någon faktiskt hört dessa i sverige. Undrar vilken effekt dessa har? Någon som vet?
Det handlar om några watt. Som vanlig komradio och antennen i kyrktornet kanske. Det ska ju bara gå nån mil eller så.
 
Det handlar om några watt. Som vanlig komradio och antennen i kyrktornet kanske. Det ska ju bara gå nån mil eller så.
Tidigare på brittiska öarna så hade man lågeffektsutsändningar på mellanvåg från kyrkorna.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top