Skannerforum (starten till forumet Scanning / Mottagning) låst tråd

Status
Not open for further replies.
Det har man ju hört talas om, dvs med en liten mellanvågsändare, så kan folk få ljud i bilen.
Förmodligen även på utebio.

Nu verkar Short Vave Radio kommit igång igen, på 3975 kHz AM.
Spelar musik låter lite som Radio Luxemburg gjorde förr.
Har långa amatörradioprogram, med "HAM Radio News".
Periodiskt väldigt stark, långsam fading gör att man skall lyssna ett tag för att inse att den hörs.
Vet inte ursprunget till dennna station.
Den lär även finnas på 6060 kHz. Har hört dem där ibland. Språket är nära BBC-engelska.

För övrigt har piratradioaktiviteten varit rätt låg denna jul och nyårshelg.
På 6200 - 6350 kHz sällan man hör nåt numera.
1611 - 1700 kHz är skapligt aktiv, där har oxo kommersiell trafik som upplevs som störningar, minskat.

Väntar bara tills grannen tar ner sin ljuslinga, sitter på staketet och är en 60 m lång.
Den låter inte kul på kortvåg.

SM4FPD
 
Tänkte på mottagarna? Måste vara någon speciell sort?
Nej. Irländsk kyrkoradio sändes på kanaler som förmodligen var och varannan kotte ändå hadde en komradio för. Detta var ju vanligast innan mobiltelefon och internet. Moskeradion sände på kanaler den simplaste "polisskanner" kan ta emot. Kanske har internet tagit över även där.

I tabell 1 i detta dokument kan du se brittiska kanalindelningen för deras CB-radio.
 
Last edited:
En bekant som brukade ha sin mobil scannande efter öppna WiFi-nät påslagen när han var ute och körde noterade att en del utnyttjar möjligheten att namna de egna Access-punkterna med olika mer eller mindre fantasifulla namn. En punkt han passerade hette något i stil med "Kill_neighbor_f-n_dog"
 
Hur många irländare har CB radio månntro?

I Sverige är det otroligt få som skulle kunna lyssna på en sådan utsändning från kyrkan på 27 MHz.
Om det finns behov så dyker det upp grejjer. Utsändningarna har nog inte fler än en halv handfull gamlingar som lyssnare idag.
Det här är ingen modern företeelse. För 40 år sedan fanns det rätt många CB-radio i sverige. På den glesbebygda landsbygden i Irland hade man förmodligen behov av att få kontakt med varandra mellan hem och arbete en bit bort etc innan mobiltelefonerna kom så en sån komradio kanske inte var så ovanlig. Det kan även tänkas att det tillverkats enkla radiomottagare för det här.
Nu är det absolut mer sällsynt. Därför är den modernare varianten av kyrkoradio utsänd på UHF-kanaler. En sådan skanner har man tidigare kunnat köpa i alla "Teknikmagasinet"-liknande butiker i GB för runt 5-900 kr.
 
Last edited:
Det är också en väldig skillnad i hur många som går till kyrkan i Irland kontra här hemma i Sverige och det har säkert påverkat behovet av lokala "kyrksändningar". (Något som jag inte haft en aning om)
 
Funkar kanske med en enkel walkie talkie.

Retar mig dock att jag inte hittar något på nätet om utsändningar på mellanvåg från kyrkor, har ett starkt minne om att jag om läst sådant.
Det kan ju ha varit i DX-Aktuellt eller så.
 
Man började 1997 med LPAM Low Power AM transmitters i England som täckte universitet, sjukhus, regementen m.m och även fotbollsarenor. Kanske någon kyrka också. Max Eirp 1 W. Jag vet att vissa av dessa är hörda i Sverige. Jag tror det finns ganska många stationer i gång än idag.
Finns motsvarande LPFM för tillfälliga evenemang m.m. Jag har i gömmorna en pytteliten FM-mottagare som man sätter i örat låst på ca 88 MHz, som kom från någon racingbana (Goodwood?)

LPAM (Low Power AM) stations have a special licence from Ofcom to allow them to broadcast to a very small area, such as a hospital, university or army barracks. They have a maximum power output of 1 Watt, which is very small compared to other radio stations on the medium wave band; most local stations have power of about 1-5 kW, and some national services are 500kW (500,000 Watts). Källa: http://www.dxradio.co.uk/lpam/

73 de SM5KRI (Gammal mellanvågs DX-are)
 
Hej alla,
Jag bryter in här med lite info om annat att lyssna på från ovan.
Väderballonger!
Jag har en station igång med en SDR o en RPi som kör https://github.com/projecthorus/radiosonde_auto_rx/wiki
Antenn en J-pole och LNA så hör jag de flesta ballonger som är ovanför horisonten.
Ett programm för Windows och med LF finns här http://escursioni.altervista.org/Radiosonde/
Fast då måste man ju själv passa när det är någon ballong på G. M
Det ser man på Aprs.fi eller https://radiosondy.info/index.php?
Lycka till med ballonglyssnandet!
73 Göran
 
En lite udda men kul sak är att lyssna efter fjärrtemometrar och annat småkrafs som är trådlöst i område hemikring.
433,825 MHz finns en fjärrtermometer som jag arh, när jag skulle försöka hitta den fann jag att det sändes rätt mycekt i detta band.
Dvs grannarna har sådana, skanna 430 - 435 MHz. Dessa små sändare är fota bredbandiga, de kan sända AM, eller ren pulsmodulation.
Man finner olika signalstyrkor och därmed kan man bedöma avståndet.
Räckvidden med en rejäl UHF utomhusantenn, ex en för amatörbandet, ger säkert fler km räckvidd.
De ligger ofta lite udda i frekvens, det som gör att man upplever dem som trasiga är att de driver iväg i frekvens och mottagaren, dvs väderstationen inomhus hittar dem inte mer efter en tid.

Ja man får givetvis ingen användbar eller avkodningsbar information, det är just bara att det går att höra dem.

I ett villaområde i stans lär det finnas många.
Jag hörde i alla fall en tre fyra olika och då bor jag på landet, med tre hus inom 200 m och fler inom km.

Andra saker är trådlöst installerade tjuvlarm. de flesta saker i detta band sänder med någon minuts intervall.

Kul med ballongerna, och tydligen ligger de i bandet 403 - 406 MHz ännu. Förr var de analoga sändare, idag en massa telemetri som tydligen kan avkodas. KUL!
Räckvidden blir ju stor och man kunde förr hör dem kanske en halvtimme eller mer beroden på hur fort de blåste förbi.


PÅ flygplatserna kan man lyssna på radiofyrarna och inflygningssystelemn.
108 - 118 MHz. VOR ligger ofta i övre deln va det bandet.
Karlstad flygplats VOR sänder på 117,8 MHz AM. den sänder Morse svagt modulerad.
Samt information som gör att en mobil mottagare kan se bäringen till Flygfältet.
VOR sändare har en AM ton på ??? var det 80 Hz??? Och en FM ton på 9,6 kHz som i sin tur har två sidband vardera oxo modulerad med 80 Hz. Man kan då höra sidbanden +-9,6 kHz. Förr modulerades dessa sändare med en stor fläkt framför sändarslutsteget....

På 75 MHz jämnt finns någon infylgningsfyr.


SM4FPD
 
VOR har 30 Hz AM samt en underbärvåg 9960 Hz frekvensmodulerad med 30 Hz till 480 Hz sving.

The 30 Hz reference signal is placed on a
9960 Hz subcarrier using frequency modulation
with a peak deviation of 480 Hz. The frequency
modulated subcarrier is amplitude modulated on
the VOR carrier. The variable phase signal is
directly amplitude modulated on the VOR carrier.
The amplitude modulation of the variable phase
signal is generated by a special antenna array
which produces a rotating cardioid shaped
antenna pattern rotating at a 30 Hz rate.
Due to this rotation the phase between both 30
Hz signals is proportional to the bearing of the
transmitter.
 
Tack för rättelsen KYN, 30 Hz var det.
Tidiga VOR sändare hade en hel ring med antenner. Numer skapas signalen med avancerad modulation.
VOR har en brist, den täcken endasst 180 grader så man måste veta om man mäter mot VOR eller från VOR:en.
Om man i flygpanet kan mäta in två flygplatsers VOR kan man räkna ut sig egen position.

På långvåg finns flyg-fyrar. Amplitudmodulerde med Morse. De har vi behandlat i annan tråd här på forument.



SM4FPD
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top