Skannerforum (starten till forumet Scanning / Mottagning) låst tråd

Status
Not open for further replies.
KYH inte KYN.

VOR täcker 360 grader inte 180. VHF Omni Range V O R, alltså rundstrålande, Omni. Du förväxlar nog flygplanindikatorns TO och FROM som kommer av att radiokompassens nål vänder 180 grader när man passerat över VOR:en. Ungefär som att flyga över nordpolen med magetisk kompass.

De "tidiga" VOR du nämner är inte tidiga. Du syfter på så kallade D-VOR som är en typ av anläggning där den ena av signalkomponenterna skapas genom att switcha ut signal i ringen, vanligen 36 antenner, med en roterande omkoppling för att skapa dopplereffekt som i mottagaren uppfattas som den frekvensmodulerade komponenten.
 
Ja vill man lyssna på 433 MHz o se väderstationer, däcktrycksövervakare o dyligt så finns det ett utmärkt progam som heter rtl_433.
Finns både till Linux o W10. https://github.com/merbanan/rtl_433 . Funkar fint med en SDR-sticka.
Jag hör massor här i fritidshuset. Man tror det är tyst på 70-bandet men inte på 433,9 där är det full fart.
Ballongerna finns mellan 400-406 MHz.
 
Ja vill man lyssna på 433 MHz o se väderstationer, däcktrycksövervakare o dyligt så finns det ett utmärkt progam som heter rtl_433.
Finns både till Linux o W10
Besvärlig installation för w10, inget för den Linux-okunnige tyvärr. Eller har jag missförstått det hela?
Funkar i w10 men......
Måste tydligen köras från kommandoprompten med en massa olika tillägg och ca 180 olika protokoll att välja ifrån.
 
Last edited:
Jag flyttade tråden till Scanning / mottagning. Nu kan vi dela upp meddelanden lite mer så vi inte får allt i en tråd (för enkelhetens skull).

73 de SJR
 
Lyssnar en del på vlf, finns en del intressanta, om än krypterade sändningar. Någon som har mer detaljer om exv ubåtstrafik?
 
Jag låser tråden, så kan ni t.ex. skapa en ny tråd som heter VLF. Det blir lite rörigt om allt ska hamna i en tråd som heter skannerforum.

Om man skapar en ny tråd parallellt med denna som beskriver vad man vill skriva/fråga om, t.ex VLF eller flygradio eller vad som helst inom Scanning / mottagning så går det alldeles utmärkt att göra det.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top