Skicka QSL "kort" via LoTW

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Har precis provat att logga/ladda upp QSO:n på LoTW, men hur funkar det om man vill skicka ett QSL kort digitalt?
Har dåligt kläm på hur detta går till och tycker att det är svårt att hitta info om det. Det mesta finns ju på nätet/Youtube men här går jag lite bet.
Tips om info mottages!

Har precis provat att logga/ladda upp QSO:n på LoTW, men hur funkar det om man vill skicka ett QSL kort digitalt?
Har dåligt kläm på hur detta går till och tycker att det är svårt att hitta info om det. Det mesta finns ju på nätet/Youtube men här går jag lite bet.
Tips om info mottages!
Då får man köra någon annan tjänst såsom eQSL, lotw är bara en signerad loggbok som laddas upp och som samkörs med andras loggböcker.
Blir det träff så har man haft ett qso.

Då får man köra någon annan tjänst såsom eQSL, lotw är bara en signerad loggbok som laddas upp och som samkörs med andras loggböcker.
Blir det träff så har man haft ett qso.
Hmmm, det står QSL Via LoTW på mångas qrz.com info......

Ojdå....1986, har inte kvar de gamla pappersloggarna .........:rolleyes:
Har från 2009-11-22

Last edited:
Ja det blir ett Lotw QSL som går att använda för ARRLs diplom.
Det går att använda för många andra diplom också. QRZ har en import-funktion, till exempel, liksom DARC. JARL skall stödja LoTW också, men har inte provat. Finns säkert många fler som stödjer det.

Om du laddar upp dina gamla loggar kan du få fler "eftertraktade QSL"...
Jag sökte på dig i min log, Jonas. Men nil! Annars hade jag skrivit ett QSLkort å skickat med posten! :)

Skämt åsido, det här med IT... Backup backup backup.

LoTW är ju nån sorts QSL och man trodde ju att det även det var nån form av backup. Nu efter hacker-attacken kanske det mesta är borta !? Det verkar ju ta tid att återskapa i varje fall. Jag har nu digitaliserat 80-90% av mina loggar och laddat upp till LoTW och får ibland träffar på gamla QSO:n vilket är kul. Men sen så finns de ju de som envisas med sina pappersloggar som slarvas bort när det flyttas osv. Så digitaliseringen är väl inte av ondå precis. LoTW är väl inte lösningen på allt då det kostar skjortan att få ut några diplom vilket jag slutade med när DXCC 50 MHz kostade flera hundra kronor. Numer är det som sagt en backup och en kontroll på att det vanliga logg-programmet "räknar" rätt :). Och att få kontakter verifierade i nån mening. Det där med vanliga QSL har jag lite tröttnat på...

Laddar man dessutom upp till Clublog får man en enkel kontroll om/när man får nya band/ slots QSL och dessutom en logbackup förutom dom två backup man varje dag kör till egna USB ??;);)

Back