Skillnad kabellängd för 4-stack 432 Mhz

SM6RSE

Member
Hej !
Fick låna ett instrument av en kompis för att mäta "phaseangle" (fasvinkel ?) på mina 4 st kablar mellan powerdivider och antenn. Kapade till skärmen och fick värde 60 grader på alla. Sedan kapade jag bort innerledaren och dielektrumet på kablarna för att förbereda för montering av N-kontakt.Då när jag mätte var plötsligt en kabel på 67 grader och de övriga 70 - 71 grader !. Misstänker att när jag lödat dit kontakterna så kommer det vara skillnad när jag mäter igen. Så frågan är hur stor skillnad kan man ha i "phaseangle" eller då kabellängd .Jag tror vi pratar om millimetrar i längdskillnad i detta fall.
73 de RSE
 
En våglängd är 360 grader. 70 cm / 360 är ca 0,2 mm. Även om det blir en hel mm eller två så kommer du inte att märka något. Så montera ihop! Vi kanske hörs om en vecka?
/Jan
 
Tack Jan ! Detr låter bra ,nu har man bara en lååång arbetsdag framför sig innan man kan sätta fortsätta med vettigare sysslor igen :). Om allt går bra hoppas jag på sked nästa vecka Jan!
73 de RSE/Dean
 
På vilken frekvens mäter du fasvinkeln? Om du mäter på 432 MHz så håller jag med Jan.
 
Och handlar det om längden på koaxialkabel så kanske man ska multiplicera med våghastighetsfaktorn för kabeln. Men, jag håller ändå med Jan. Det blir nog bra! ;-)
 
Back
Top