1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Skillnad kabellängd för 4-stack 432 Mhz

Discussion in 'Antenner och master' started by SM6RSE, Jun 2, 2020.

1. SM6RSE

SM6RSE Member

Hej !
    Fick låna ett instrument av en kompis för att mäta "phaseangle" (fasvinkel ?) på mina 4 st kablar mellan powerdivider och antenn. Kapade till skärmen och fick värde 60 grader på alla. Sedan kapade jag bort innerledaren och dielektrumet på kablarna för att förbereda för montering av N-kontakt.Då när jag mätte var plötsligt en kabel på 67 grader och de övriga 70 - 71 grader !. Misstänker att när jag lödat dit kontakterna så kommer det vara skillnad när jag mäter igen. Så frågan är hur stor skillnad kan man ha i "phaseangle" eller då kabellängd .Jag tror vi pratar om millimetrar i längdskillnad i detta fall.
    73 de RSE

2. SM4HFI

SM4HFI Well-Known Member

En våglängd är 360 grader. 70 cm / 360 är ca 0,2 mm. Även om det blir en hel mm eller två så kommer du inte att märka något. Så montera ihop! Vi kanske hörs om en vecka?
    /Jan

3. SM6RSE

SM6RSE Member

Tack Jan ! Detr låter bra ,nu har man bara en lååång arbetsdag framför sig innan man kan sätta fortsätta med vettigare sysslor igen :). Om allt går bra hoppas jag på sked nästa vecka Jan!
    73 de RSE/Dean

4. SM0IKR

SM0IKR Well-Known Member

På vilken frekvens mäter du fasvinkeln? Om du mäter på 432 MHz så håller jag med Jan.

5. SM6RSE

SM6RSE Member

Hej ! Jo det det stämmer 432.200 mätte jag på.
    73 de RSE/Dean

SM0IKR likes this.
  6. SA5A

SA5A Well-Known Member

Och handlar det om längden på koaxialkabel så kanske man ska multiplicera med våghastighetsfaktorn för kabeln. Men, jag håller ändå med Jan. Det blir nog bra! ;-)

Share This Page