skitig el i elnätet.

scanner2000

Active Member
jag har en icom 7000 och jag hör en del toner. Då jag har radion till ett switchat-nätagg. Den ena tone jag hör är en pip ton 14.285 Mhz. Denna hör jag även när antennen är urkopplad ur radion. Kan detta vara övertoner från elnätet 230v som går in via nätagget till radion. Eller är det nätagget som genererar detta. Jag har även testat med ett vanligt bilbatteri till radion då är det bara brus som hör ej ton med antennen ur kopplad. Finns det några värden för hur mycket övertoner (TRMS) i procent som kan bildas innan det stör radio för mycket. Även vilka övertoner som stör mer än andra kan mäta detta ända upp till 22 övertonen i 230v.
 
Är det en mottagare som heter ICOM R-7000 du har, eller en transvier IC-7000 ?
IC-R7000 är en bordsmottgare av hög kvalitet, men den kom redan 1987 och vissa delar kan ha åldrats. Men det inbyggda nätagget, om det nu är en IC-R7000 är analogt och bör då inte alstra toner. en bra mottgare skall inte höra signaler som komemr via elnätet, den skall bara "höra" via antennen. Så det du beskriver är lite underligt.
Prova med yttre 12 Volt och varierq spänningen så kanske du kan höra strörningen vid en viss spänning, den kommer då troligen från den inbyggda DC till DC omvandlaren, och driver med spänningen.
Ma byter alla kondingar i DC till DC, även den DC till DC omv. som finns på displaykortet. så försvinner de felsta oönsakde signaler, liksom att alla spänningar kan bli de som var när radion var ny, känslighet etc blir då oxo återställda.
Trimma ALDRIG en R7000 om du inte ver exakt vad du gör och är hundra på att alla DC tillDC omvandlare är frächa och att alla spänningar är som de var när den var ny.
 
nej det är en "transvier IC-7000" med ett externt nätagg så det är ju inte inbyggt. Men det är ju var det kommer ifrån nätagget eller om det kommer från el-nätet. som man är lite intresserad av.
 
Om du hör bärvågen lika starkt utan antenn så är det antagligen en intern blandningsprodukt i radion.
Vad händer då du vrider på VFO:n? Ändrar sig tonen i normala "steg" eller gör den större hopp?

/Ingvar
 
Back
Top