Skivkon på kortvåg

Beror ju på hur lågt i frekvens man vill få den att gå.
Jag ahr provat försvarets högmast med disc cone antennn som egentligen är avsedd för 30 - 75 MHz kan då byggas på två sätt med olika lång spröt.
Den funkade jättefint från 24 mHz till 50 MHz.
Skulle lätt kunna förlängas lite och gå ner till 21 MHz.
Bred (i frekvens) blir en sådan antenn, och ger minst lika bra resultat som en dipol, vertikal eller hor.
Bilden visar en stor en, kanske den går ner mot 10 MHz ????
Säkert en utmärkt antenn. Men då börjar den bli lite skrymmande.


SM4FPD
 
Sökte efter bilder jag tagit på HF skivkon antennen som fanns / finns på Hemsön i Prästhushamn men det verkar som jag dom i min analoga bildsamling.
 
Den på bilden går från 6MHz upp till 30 MHz så det är väl något sådant jag hade funderingar på. Att klä min radiomast med lite trådar hehe...
Det är väl främst tänkt som lyssnarantenn men det skulle ju även vara kul att sända med den.

Den på bilden är 12M hög och 8m i diameter i toppen, sedan är den 5,7m i radie i botten så allt för skrymmande är den inte tycker jag.
 
Jag har bara byggt och använt skivkon-antenner för högre frekvenser. I stället för att fila till en järnbit i verkstadskursen fick mina elever bygga disconantenner för mobilfrekvenserna. En liten söt konstruktion av kopparplåt som likt en liten bordslampa kunde pryda en fönsterbräda. Ja, någon elev funderade till och med på att montera en lampa under konen.

En ofta förbisedd faktor när man konstruerar en disconantenn är att den
slopande ledaren behöver vara 30% längre än den lägsta frekvens du vill använda. Detta beroende på en väldigt brant stigande kurva för SWR när frekvensen närmar sig nedre gränsen.

L.B Cebik W4RNL (s.k) har analyserat antennen http://on5au.be/Cebik-2/NotesOnHfDisconeAntennas.pdf

Det finns nyare undersökningar/konstruktioner av discone antennen som genom att förändra utformningen av skivan förbättrar frekvensgången.
En variant är då en liten konisk spets i centrum av skivan som möter konen vilket har visats i ett artikel i IEEE TRANSACTIONS ON ANTENNAS AND PROPAGATION, VOL. 53, NO. 10, OCTOBER 2005: An Ultrawide-Band Double Discone Antenna With the Tapered Cylindrical Wires Ki-Hak Kim, Jin-U Kim, and Seong-Ook Park

Via länken nedan kan ni se bilder på utförandet och bilda er en uppfattning om konstruktionen.


73 de SM7NTJ Lorentz
 
Det finns ju lfera beräkningsprogram online för denna antenntyp.
Har inget exempel just nu, men prova att googla.

Beklagar felet i mitt första inlägg, har nu bytt tangentbord till ett som skriver rätt, jag skrev mHz, det är mest inom seismologin man går så lågt i frekvens, det skall givetvis vara MHz.

Har man en mast så är det klart ett kul experiment att skapa en skiv kon antennn för HF.

Det fanns en kommersiell, Japanska disc cone antenn för VHF UHF med ett extra VHF spröt ovanpå skivan.
Minns inte riktigt vad det extra sprötet täckte, men har för mig det hade förlängningspole oxo.
Avsikten var en liten disc-cone som ändå gick lågt i frekvens.

Förvarets högantenn, som jag nämnde har provat, har jag beskrivning på om någon är intresserad.
Dock är den inte så bra att ha uppe under längre tid, utan att man föst fettar in alla delar noggrannt, särkslit gängorna i de små spröten, även gängorna i masten rör.

Min metod att få isär de gängade delarna var attt använda två brädbitar, 50 - 100 cm och 100 x 20 mm.
Dra fast dessa med minst två tvingar på längden över de små spröten, då får man grepp nog att kunna vrida isär dem.
Sen gäller fläsk (använder chassifett för bilar) så de inte fastnar igen.

de
SM4FPD
 
Det fanns en kommersiell, Japanska disc cone antenn för VHF UHF med ett extra VHF spröt ovanpå skivan.
Minns inte riktigt vad det extra sprötet täckte, men har för mig det hade förlängningspole oxo.
Avsikten var en liten disc-cone som ändå gick lågt i frekvens.
Icom hade AH-7000 som gick att sända på från 50 MHz , den kom väl ungefär samtidigt som R7000

 
Har för skojs skull provat att upprätta försvarets gamla "Högantenn 1/S" med 2x6 toppspröt istället för 1x6.
Jag kopplade även 8st 1000DL som "kjol" (cone), dessa kablar gick hela vägen ner till marken. Antennen sveptes
med en analysator (kommer ej i håg modellen) samt provades genom trafik. Frekvensområdet blev ca 15MHz - 130MHz
med SWR under 1:2,0.
 
Har ett par skivkoner för högre frekvenser uppe, har moddat den som sitter i masten just nu och tagit bort 27MHz-sprötet som sitter på orginal. Nu sitter istället ett 78MHz-spröt på den. Skall väl flytta upp den gröna lite mer stabila skivkonen i masten sedan när sista sektionen av masten kommer på plats. Funderade på att antingen sätta HF-spröt i masten eller försöka reparera en gammal NDB-mast som jag har liggandes och bygga om den till en HF-skivkon istället, den masten är 15m lång. Fast jag har inte fullt förankrat tankarna hos hon som äger halva tomten ännu :D
 

Attachments

  • DSC_3992s.JPG
    DSC_3992s.JPG
    452,5 KB · Views: 19
  • DSC_4028s.JPG
    DSC_4028s.JPG
    387,6 KB · Views: 18
Fast jag har inte fullt förankrat tankarna hos hon som äger halva tomten ännu :D
Det är ofta lättare att få förlåtelse i efterhand
än tillstånd innan. :cool:

Den gröna disconen på bild DSC_4028s.JPG, är det 100-160MHz?
 
Har för skojs skull provat att upprätta försvarets gamla "Högantenn 1/S" med 2x6 toppspröt istället för 1x6.
Jag kopplade även 8st 1000DL som "kjol" (cone), dessa kablar gick hela vägen ner till marken. Antennen sveptes
med en analysator (kommer ej i håg modellen) samt provades genom trafik. Frekvensområdet blev ca 15MHz - 130MHz
med SWR under 1:2,0.

Hmmm. Om man har 3x6 topspröt borde den även täcka 14MHz, kanske till och med 1o MHz...

Nu blir jag sugen att plocka fram min gamla högantenn och prova!

Hur kopplade du trådarna för kjolen till sprötfästet?

SM5OCI Per
 
Jag är tveksam att 3x6 kommer att hålla mekaniskt i discen, de böjdes
betänkligt med 2x6 men du får prova.

Banankontakter är bra till mycket. :)
Gjorde dragavlastning mha buntband och stoppade i
banankontakterna i hålen för spröten. På insidan av conen
så finns det justerskruvar för att få rätt fjädertryck på spröten/banankontakterna.
 
Back
Top