Skum aktivitet på 243 MHz

SM4FPD

Well-Known Member
På 243,800 MHz FM, hör jag flera ggr per dag rysktalade trafik, Låter ryska i mina öron i alla fall.
Har träffar på omkringvarande frekenser oxo med 25 kHz delning.
Låter som de samtalar som radioamatörer utan DX eller test krav.
Nu höll de på att prova ljud tydligen räknades en del ett två ett två på något ryskliknande pråk.
Satlllit kanske, men de hörs länge oft 15 - 30 m, ingen doppler effekt.
Vad kan detta vara tro???
Klart det kan vara stridsflyg och hög höjd, med tanke på avstånd då, men det brukar höras om de pratar i gasmasken.
Men här klart ljud och mkt jämn modulation.
Just nu skannar jag området 240 - 250 MHz och hittar en del träffar bal svenka st flyget.

Nej inte spurrar, då det är samma signal på flera olika mottagare......

SM4FPD
 
Vilken typ av antenn använder du på dom frekvenserna?
Kunde vara kul att provlyssna lite men jag har ingen VHF-antenn som sitter högt och fritt.
 
Ja på många andra frekvenser är det satt med pirattrafik.
I detta fall kanske inte, men det är ju svårt att bedöma.
Frågan är vilken infrekvns de använder.
Sigalen är strk så det är lätt att höra.
De återkommer med jämn mellanrum, ja knske ite så jämna men et pr ggr per dag elelr så. de tkn tyda på satellit.
Men det brukar bli dopplerkift då.

Jag har en VHF UHF lysnaranläggning, som bestå av en dipol gjord av två teleskopiska bilantenner, dvs jag kan när ja vill gå upp på taket och dra ut dem till ösnakd frekvens. Men i detta fall så är de ju för långa, går att skjuta ihop till ungefär 145 MHz som kvartvåg.
I Dipolecntrum en brebandsförstärakre, c:a 10 - 15 dB.Här inne ett hp filtr för 30 MHz, tar bort ev HF signs.
Ett bandstoppfilter för 88 - 108 MHz.
Sen en ny bredbandsförstärakre med 5 utgångar, spilter med motstånd för att vara säker på att det inte blir några pheneomen.
Trots fri sikt till Karlsad FM sändarmast (Sörmon), är det helt rent från IMD från 50 MHz och uppåt.
förstärkningen är tillräcklig så att innen mottagre hör bättre än någon annan.

När jag vill lyssna komradiobanet 68 - 88 drar jag ut dipolen till 2 x 1 m c:a.

En fråga till forumet då: bilantenner man hade förr som gick att dra ut fanns förr hos Biltema men är tydligen numera utdöda, någon som vet om man kan få tag på såna.
Anterntivet är en dipol med bytbara spröt.

SM4FPD
 
Back
Top