Skum antenn.

SM7WDG

Well-Known Member
Har en skum antenn som jag fick med när jag köpte min mast.
Den består av 2 luftspolar , Varav den ena (Mindre) sitter inuti den andra.
Den mindre är ca 5-6 varv och har en diameter på runt 15 cm, den Spolen är vridbar med en rotor. Här stämmer man av vilken QRG man skall använda antennen på.
Sedan är det ett spröt som pekar rakt upp i luften, detta sprötet är 5-6 meter långt.
Nu till frågan , Någon som vet vad det är för en konstruktion och kanske har erfarenhet utav denna antennen ?? , Min idé är att den borde reagerar MERA som en Monobands vertikal och därmed borde jag få in mindre brus. Men det jag vinner där förlorar jag kanske nån annanstans. Kom gärna med synpunkter , det kanske inte ens är lönt för mig att göra rent den och sätta upp den !!

73 de Freddy / SM7WDG
 
Av dimensionerna att döma så är detta en vertikalantenn för 7 MHz, där man genom att utforma förlängningsspolen som en variometer gjort resonansfrekvensen inställbar.

En variometer är en kontinuerligt varierbar induktans, vilken arbetar genom att
ha två seriekopplade spolar inuti varandra. Den mindre spolen är vridbar gentemot den
yttre, större.

Beroende på hur spolarna orienteras relativt varandra kan man variera induktansen inom området L1 + L2 +/- (2*M) där M är den ömsesidiga induktansen mellan spolarna.

En riktigt gjord variometer brukar ha ett variationsområde i häraden +/- 30 % av mittvärdet.

Om du har tur så kanske minimiinduktansen i denna räcker till för att göra antennen
resonant på 10 MHz, och då är det plötsligt en 2-bandsvertikal.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag vet så mycket att den skall gå från 3 - 30 Mhz. Skall dra fram den o ta lite bilder på den.

// Freddy
 
Back
Top