Skumblock

SM6FPG

Fritidskonsulent
Jag håller på med att fixa till en aluminiumväska till k2:an och lite annan utrustning, för framtida portabelbruk.
Har någon hum om hur man får tag på skumblock som man kan skära ut och placera utrustningen i väskan, för säker transport!

/Bosse
 
Skumgummi.

Gå till en firma där de tillverkar sängmadrasser, där har dom nog skumgummi till din låda. Eller köp en billig skumgummimadrass, dom är billiga.

SM6WXA
 
Man kan köpa ett liggunderlägg och bygga med.
De finns i olika tjocklekar, 9 till 16 mm.
Går att skära och limma, men är givetvis inte ett block, utan man få bygga väggar ochklä sidorna med det.
Ett bra meterial i alla fall och lättarbetat och billgt.
 
Jag är nog lite försiktig med vanlig skumgummimadrass som material.
Till radiorelaterad stoppning kan den väl duga fint, men jag funderar på att
inreda(?) 2 f.d. maskinväskor till verktygsväskor till 2 bilar.

Förmodligen skulle en "halvhårdare" plastmaterial som de isolationsmattor
som används till husbyggen och ROT-tillägg i äldre byggnader.
Finns sådana skivor i tjockare utförande, måntro?
 
Skummgummi.

Jag har två aluminiumväskor med skummgummi, har skurit ut så att det passar för en ICOM 703 och en ICOM 706MKIIG. Det blev verkligen mycket snyggt! Väskorna köpte jag på ÖB.

SM6WXA
 
Skumblock == Var försiktiga nu!

Tänk på att många plastmaterial som användes för skumblock "gasar".

Detta betyder att materialet avger gaser efterhand, som i vissa fall är korrosiva!

Tag reda på om "ditt" material avger korrosiva gaser innan du bäddar ner din elektroniska utrustning i det...

Mönsterkort med olackade eller förtennade ytor/ledare är speciellt utsatta.


//Dan
 
Skummgummi.

Helt rätt, men jag har bara mina stationer i lådan när man skall transportera, inte för förvaring. Så det hinner nog inte att hända så mycket med mina stationer under en transport, men det är bra att du påpekar risken.
 
Prexis!

Om du bara har prylarna packade under transport så "borde" det inte vara något problem. Även om materalet gasar, så bör det inte vara så aggressivt korrosivt att ett par timmar skulle spela någon större roll.

Jag skulle ändå rekommendera att du först packade in radion i en plastpåse med en liten påse Silica för att hantera kondens risken. På så sätt minskar du chansen för korrosion ännu mer.

Som en parentes kan jag nämna att under de åren jag trottade runt i Afrika, Sydamerika och Östeuropa för diverse obskyra radio jobb, så packade vi faktiskt in en del känslig elektronik i kondomer som vi sedan knöt ihop.... Det var faktiskt möjligt att skaffa nya i både Afrika och andra orter när vi behövde nytt "förpackningsmaterial"... Om prylarna hade vassa kanter så la vi lite tyg runt...




//Dan
 
Spännband.

Kom att tänka på att man kan montera spännband i lådan, det håller stationen på plats. Då behöver man inga skumblock och inget händer med de fastspända sakerna.

Janne
 
Jag har hittat materialet hos ET i Lindome, Cellpolyeten PZ118.

www.team-et.se är adressen, finns även i Malmö och Stockholm.

Används för att förpacka instrument av alla de slag, lätt att bearbeta!

/Bosse
 
Tack för det Bosse, då vet vi vad man kan ha för material i lådorna. Har labbat lite med spännband och det blev bra.

Janne
 
Back
Top