Skydd o Anpassning av flera RX på samma antenn

SM6FMB

Member
Hej!

Jag har ett behov att bygga ihop något för att skydda mot egen sändare, åska och anpassa mina mottagare (5 - 7 st) mot 1 antenn.

Tror jag behöver:

- Impedansfilter
- Transientskydd typ dioder, glimlampa etc.

Tänkte bygga in det i samma burk. Vill gärna inventera vad som finns där ute i idéväg och kanske se om någon har något matnyttigt liggandes på någon hylla.

Har ett par SDR mottagare som jag inte vill ska gå upp i rök då de förväntas vara väldigt känsliga mot HF typ 100 watt kortvåg! Mina antenner för sändning och mottagning ligger bara någon meter från varandra.

Hej!

Jag har ett behov att bygga ihop något för att skydda mot egen sändare, åska och anpassa mina mottagare (5 - 7 st) mot 1 antenn.

Tror jag behöver:

- Impedansfilter
- Transientskydd typ dioder, glimlampa etc.

Tänkte bygga in det i samma burk. Vill gärna inventera vad som finns där ute i idéväg och kanske se om någon har något matnyttigt liggandes på någon hylla.

Har ett par SDR mottagare som jag inte vill ska gå upp i rök då de förväntas vara väldigt känsliga mot HF typ 100 watt kortvåg! Mina antenner för sändning och mottagning ligger bara någon meter från varandra.

bilder säger mer än ord...

åskskydd:
OH5IY's background & Ham Radio

2 alt. 4vägs splitter, blir 6port med några fler trafos
Rolling Your Own: building antenna splitters :: DXing.info

6-vägs att köpa, endast 99$
http://www.minicircuits.com/pdfs/ZFSC-6-1.pdf

Last edited:
Man behöver veta lite mer om hur systemet ser ut för att kunna ge konkreta råd.

Lite allmänna resonemang.

Om du avser att sända på antenner som är precis i närheten av resonanta mottagarantenner blir det en svår uppgift att klara. I så fall är det bäst att bryta bort mottagarantennerna helt och hållet vid sändning, såvida inte duplextrafik krävs.

Vissa mottagare klarar c:a 10 - 20 W rakt in i mottagaringången, men dessa är dyra och glest mellan.

Åska (dock inte direktträffar) kan man klara med bra resultat om antennerna är DC-jordade, vilket skapar en undre gränsfrekvens på någon MHz, som effektivt hindrar åsköverspänningar att komma vidare i systemet. Om man dessutom sätter en glimlampa till jord före ett HP-filter med en brytfrekvens på några 100-tal kHz skyddas materielen ytterligare.

I HF-området och med ganska stora antenner fungerar passiva splitters tillräckligt bra.
Det finns 1:6 och 1:8 splitters till kabel-TV för ett par hundringar som går alldeles utmärkt om man bara kan fördra sig med F-kontakter.

Om man inte anser sig kunna hantera den försämring av brusfaktorn som en passiv splitter medför är det aktiva splitters som gäller.

Sådana kan köpas för en ganska saftig peng från t.ex. Raven Research eller Harris.
Surplusmarknaden erbjuder ibland Rohde & Schwarz NV-14 som är en "klassiker". NV-14 har prestanda som är bättre än de allra flesta mottagare på marknaden.

Denna innehåller också bra överspänningsskydd på sin ingång, och även skydd för några V HF på ingången. Dock måste den bakomliggande mottagaren klara minst lika mycket.

Det går att "hembygga" aktiva splitters, men bredbandsförstärkning i en splitter
ställer extremt höga krav på förstärkaren. I princip fungerar bara balanserade kopplingar ifall man inte har någon selektivitet efter en bredbandsantenn.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Lustigt, jag satt och funderade på samma problem.
Jag har softrock för 20,40 och 80m meter som jag tänkte koppla ihop på samma antenn.
Jag kom fram till att det enklaste borde vara att göra en 4-vägs resistiv power divider.
Det blir rätt enkelt att bygga med några motstånd.
Den blir iof. 6dB mindre signal på varje arm ut jämför mot om man byggt med en trafo. men det är ju ändå HF vi snackar om, inte månstuds eller satellit trafik.
Resistive Power Splitters - Microwave Encyclopedia - Microwaves101.com

I mitt fall så kommer jag inte att sända i närheten av RX antennen så jag funderar på en aktiv antenn typ pa0rdt-Mini-Whip.
Så om skulle signalnivåerna bli får låga efter power dividern så kan man kompensera med högre förstärkning i antennförstärkaren.
Det kanske enklaste vore att bara köra med darlington utgång eller annat lågimpedivt steg och 50 ohms seriemotstånd till varje port, med bara strömförstärkning i sista steget får man kanske oxo mindre risk för IMD i förstärkaren.

Hej!

Tack för alla svar som tycks vara mycket matnyttiga. Skall studera länkarna närmare under helgen.

Eftersom antennerna ligger extremt nära varandra så har jag inga krav på att både mottagarna och sändaren skall fungera samtidigt dvs. bryt/jorda till 100 % mot mottagarna när min sändare går igång.

Jag har en gammal mottagarväxel mellan tre mottagare som tidigare satt på en marin oljerig. Jag öppnade upp den och där satt i serie till varje mottagare ett motstånd och en glimlampa i parallell. Vi pratar om flera KW på sändaren men i det här fallet tror jag de marina mottagarna är byggda för att leva i en miljö med kanske 2 st sändare igång samtidigt med KW effekt.

Har sett en artikel som skrivits i sammanhanget, att den skall skydda en SDR mottagare och där har de bara använt glimlampa/motstånd.

Helst vill man ju inte förlora några DB då ofta PSK/CW signaler ligger nere i bruskanten. Har provat med direkt koppla ihop två mottagare och sett verkan av det hela på svaga signaler. Ibland går det, ibland går det inte!

På den här sidan PM-SDR 2.1 Switch Board har man gjort ett extra kort för att sköta om omkopplingen för att skydda sin SDR mottagare. Känns lite konstigt att leda HF in till extrakortet i samma burk som SDR mottagaren sitter, trots att man jordar ingången till SDR mottagaren.

Min miljö är just nu en TS-850, 2 x SDR mottagare och 2 x Marina HF mottagare. Kommer troligtvis att komma till fler mottagare och en HF tranceiver.

.....Det finns 1:6 och 1:8 splitters till kabel-TV för ett par hundringar som går alldeles utmärkt om man bara kan fördra sig med F-kontakter.
73/

Karl-Arne
SM0AOM

kabel splitters är specade från 5Mhz, men dom kanske fungerar långt under den frekvensen, med lite mer förluster ?

http://www.dxing.info/equipment/rolling_your_own_bryant.dx

Hej jag har försökt att läsa mig till hur man lindar en sån här
tvåvägs splitter.

Vad jag förstår så först lindar man primärsidan och låter det vara glest
mellan varven så att man får plats med den bifilärlindade sekundärsidan.

Sekundärsidan består av vad jag förstår av två ihoptvinnade isolerade
koppartrådar av olika färg den änden där man börjar att linda varven

på toroiden tvinnar man ihop och löder ihop med ett motstånd i serie
till jord.

När man har lindat alla dom här bifilär varven så får man två ändar
som man ansluter till varsin utgång på BNC mittstift.

Stämmer det eller?

mvh Lasse sm0ydo

Back