Skydd på kretskort

SM0YDO

Well-Known Member
image.jpg Någon som vet hur man får bort det blåa skyddet på kretskortet som syns på bilden

Mvh sm0ydo
 
Menar du skyddslacken?
Någon blå skyddkomponent syns inte. Åskskydd, överspänningskydd, övertemperaturskydd?

Är den blå geggan geleartad? Då får man peta bort den.
Eller är det en hård lack? Då kan du nog glömma att lösa upp den.

SM4FPD
 
Ja den blåa geggan den stora trebenta insekten är en triac jag skulle vilja få bort den
Jag tror att den är trasig och den heter Btb 24 600 bw
 
Den blå geggan påminner om DACBL eller expoxy som är penslad för hand.
På min arbetsplats används andra lacker / metoder, inga färgade. Triacen ser ut att vara nitad.
Risken är att du gör mer skada på mönsterkortet, ledarbanor och paddar genom att försöka peta bort geggan, om den är hård.

Prova med aceton på en bomullspinne av trä. Vissa lacker biter dock inte starka kemikalier på. - Skrota.
Normalt hade jag tagit beslutet att skrota den om den var trasig, dvs det är inte värt kostnaden och besväret att reparera.

Man kan undra vad orsakade detta, överspänning eller någon intilligande komponent som är dålig?
 
Jag har en burk förtunning tinner ska jag prova med det eller ? Ifrån Biltema

Sm0ydo
 
Last edited:
1. Anse saken som "förlorad". Får Du bort den trasiga halvledaren
efter det är det ändå en liten vinst.

2. Med en vass tång nyp av benen vid kapseln. Bruka litet våld.

3. Borra ur rörniten.

4. Prova med att värma med en lödkolv på kapselns "tabb" där rörniten suttit.
Har Du tur blir epoxin sladdrig och man kan få bort kapseln genom att vicka upp den mha ett skruvmejselblad.

5. Får Du loss kapseln, värm dom kvarvarande benen från sekundärsidan på kortet. Har Du tur
blir kvarvarande epoxi såpass sladdrig att benen går att få loss. Det gäller bara att vara såpass försiktig
att inte kopparbanorna lossnar från kortet.
 
Hej har provat med lite Biltema förtunning över kretskortet bara lite och det verkar
Att fungera den blåa epoxin pulvriseras när man pillar på den med med tex en kniv etc.

Sm0ydo
 
Det är en varvtals regulator till en Dewalt DW 650 E bandslip som inte fungerar som den ska
Men nu kan man nästan rita upp hur det är ihopkopplat när man ser kopparbanorna på baksidan
På kortet.

Mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top