Skydda (fri) BNC kontakt utomhus?

SM7UZY

Well-Known Member
Jag kommer att ha en testkoppling utomhus till antenner som jag kommer testa/leka med. Jag drar alla kablar via ventilationen vid fönstret idag, vilket funkar perfekt.

Men nu skall permanent sätta fast en BNC koppling utomhus och undrar hur jag skall isolera den för vatten/fukt etc. Det är en koppling som jag kommer använda flitigt (typ var dag), så jag skulle bli glad för lite tips hur ni har gjort.

Min kontakt kommer vara utomhus, och det finns ingen plats att ”gömma den” eller lägga den isolerat, utan den kommer att hänga fritt.

Den ska ju skyddas när en antenn är inkopplad också, eftersom det kan börja regna etc.


Är detta helt vansinnigt, eller skall jag fortsätta ha fönstret öppet och slänga ut kabeln.. vilket jag är trött på!
Är en kabel för testantenner för såväl HF och VHF (mest HF), upp till 100w.
 
På den gamla analoga tiden hade man ju god tillgång till filmburkar, dom gick att klyva med mattkniv och sedan limma eller smälta ihop igen om man var tvungen, men kan man sätta dit kontakten i efterhand så borrar man ju istället, och sedan förseglar man med lämplig gucka.
 
Aaaa... du det där var inte dumt!
Själv har funderat på en plastlåda som man gör hyfsat isolerad. I den en chassikontakt på kopparkretskort som är avskärmad. Lie mer än en lös kontakt, men blir mer fastare och isolerar bättre.
 
25/33cl PET-flaska är en bra variant, BNC+RG58 bör kunna gå att trycka upp i flaskan, går det inte så värm flaskhalsen med varmluftspistol och tryck ihop den lite, då bör det gå fint :)
 
Tja, använder man en flaska så kan man ju ha kabeln genom korken och sedan bara skruva dit flaskan när man är klar, BNC kontakter går ju lätt ner.

Vill man använda PL så får man köpa (T.e.x) Brämhults juice eller MER som har större öppning.

Det fanns ju en anledning till att MER på flaska var lastbilschaffisarnas favorit förut :D
 
Jag har mycket god erfarenhet av att skydda diverse kontakter utomhus m h a Vulktejp. Finns hos bl a Biltema (art No. 29-504).

Efter flera års placering utomhus ser t ex koaxkontakter ut som nya, när man tar bort vulktejpen. (Obs att den alltså måste "sträckas ut" när man applicerar den; kanske elementärt, men en del missar den grejen).

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
P.S. Men du menar nog inte en mer permanent anslutning utan något som du kopplar in "typ var dag", och då passar naturligtvis inte min favoritisolering vulktejp!

73,
Rolf
 
Jag tror inte på att krånga till det för mycket, speciellt inte om du ska vara där och koppla i/ur saker ofta.
1. Se till att det inte kan rinna vatten efter koaxen/koaxerna och till kontakten/kontakterna, alltså låt koaxen/koaxerna hänga ner och lyft upp kontakten/kontakterna.
2. Placera kontakten/kontakterna under någon form av "hatt", kan vara en liten plasthink som är upp-och-ner.
 
Som GLD nämner är är N-kontakter tåliga i utomhusmiljö men det förutsätter kontakter av god kvalitet och rätt utförd montering.

Jag kände att jag var tvungen att ta en bild på hur jag menar, man skulle lite skämtsamt kunna kalla det för ett PETskydd för kontakterna..

PETskydd.jpg
 
Nu skämmer jag väl ut mig, men till VJX kan jag meddela att den som sett
"Dum Dummare" med bla. Jim Carrey vet att det även går bra med ölflaskor...

"Dom säger att det här skall vara en film för folk med lågt intellekt... Jag tyckte den var bra..."

Annars föreslår jag att man diskret och listigt smyger kring loppisbord och nyper allt vad C-kontakter
heter. Tyvärr har dessa kontakter har en packning som oftast spricker efter första åtdragningen.
Begagnade kan dock tätas med vulktejp utanpå. C är fuktsäkra när dom är anslutna.
Dessutom tål dom effekt om nu det skulle behövas.
 
Tackar för tipsen!

Jag har funderat mycket på denna BNC-kontakt, och jag var inte helt 100 på att ha den utomhus, utan funderade på någon annan typ. Men valde (då) BNC för den snabba kopplingen samt att jag hittade en full hög av mina 20-25 år gamla kablar i källaren som jag trodde var borta.

Men jag kommer byta kontakttyp, N som ni ger förslag på ligger bra till, samt kork/flaskmodellen. C-kontakten har jag ingen erfarenhet, men den är kanske inte så olik N.
 
C och BNC har samma pappor, Neill och Concelman, N-kontakten stod Neill för.
Kontakterna föddes på Amphenol's teknik-BB under 40-talet så det är inte långt kvar till 80-årskalaset!

UZY, kasta dina gamla kablar om de har gulnat i dielektrikat, de kan förvisso duga till experiment men du kan ha rejäla förluster så du vet inte om det är antennen som är bra anpassad eller om all "anpassning" sker i kabeln ;)
 
BNC är en utmärkt "labbkontakt" där man ska koppla om ofta, och jag föredrar den till mitt QRP bruk också, eftersom dom ska kopplas ihop/isär och aldrig sitter ute några längre stunder i dåligt väder.

Oanslutna kan man ju lämmna dom ute i en upp och nervänd PET flaska
 
C och BNC har samma pappor, Neill och Concelman, N-kontakten stod Neill för.
Kontakterna föddes på Amphenol's teknik-BB under 40-talet så det är inte långt kvar till 80-årskalaset!
Jag har lärt mig att Neil och Concelman utveckalde BNC kontakten tillsammans och därför heter den BNC (Bayonet Neill Concelman)

Jag gillar C , fina kontakter och borde användas oftare , men de är svåra att få tag i och dyra så därför blir det mest N eller BNC.
Jag antar att de flesta resonerar på samma sätt som mig eftersom jag aldrig har sett en C kontakt i någon kommersiell produkt.
 
Jag har lärt mig att Neil och Concelman utveckalde BNC kontakten tillsammans och därför heter den BNC (Bayonet Neill Concelman)

Jag gillar C , fina kontakter och borde användas oftare , men de är svåra att få tag i och dyra så därför blir det mest N eller BNC.
Jag antar att de flesta resonerar på samma sätt som mig eftersom jag aldrig har sett en C kontakt i någon kommersiell produkt.

Det var väl bara militären som var stora användare av C kontakter?
 
XUN, kablarna är fortfarande i ok skick. Dock någon som var skum, så den åker. Men, jag skulle aldrig sätta upp dem permanent, de är för gamla för det. Utan det blir testkablar.


Och.. på tal om annat...

Kom in på skarvning av kabel.. som händer att jag gör i testlab och testkörning, så fick jag syn på XUNs inlägg: http://blog.qrg.se/#post42 om olika skarvningar.

Hur är impedansen vid tejpning?
Lödning av mittledare, några lager el-tejp på mittledaren. lödning av skärm + alufolie runt om tätt, sen el-tejp.

Hur instabil är detta för HF respektive VHF? Även om det är för test så vill jag ha bra resultat. Har inga fancy antennanalysator eller så.
 
Jag har lärt mig att Neil och Concelman utveckalde BNC kontakten tillsammans och därför heter den BNC (Bayonet Neill Concelman)

Jag gillar C , fina kontakter och borde användas oftare , men de är svåra att få tag i och dyra så därför blir det mest N eller BNC.
Jag antar att de flesta resonerar på samma sätt som mig eftersom jag aldrig har sett en C kontakt i någon kommersiell produkt.

Det stämmer,
BNC - Bayonet Neil Concelman (ibland dyker den felaktiga förklaringen Bayonet Naval Connector upp men det stämmer alltså inte)
TNC - Threaded Neil Concelman
N - Neil
C - Concelman

C-kontakten skiljer sig från BNC på det viset att den yttre hylsan är intakt och spåren för bajonetten går på insidan av den yttre hylsan, i 50 ohm versionen så är det en bra kontakt med god effekttålighet,
det finns en 75-ohms version som dock tål betydligt mindre effekt då den har tunnare mittstift, 50 och 75 ohms kontakre passar således inte ihop så som BNC gör.
C-kontakten användes på en del militär utrustning, till exempel antenner (tillsammans men den än mer ovanliga HN-kontakten, High-Voltage N)
men C-kontakten användes kanske mest i broadcastsammanhang, på TV- och radiosändare.

N-kontakten är mycket uppskattad, tät och stabil, kraftig nog för höga effekter.
Precis som med C-kontakten så finns det en 50 och 75 ohms version, kontakthusen är fysiskt kompatibla men däremot inte mittstiftet, matar man en 75 ohms hane i en 50 ohms hona förstörs den.
Ritktigt fina N kontakter har mycket hög precision i tillverkningen och skiljer sig från de vanliga med att honans hylsa har flera "tungor", 6-8 stycken till skillnad från den vanliga med sina 4.
Hankontakten har en solid mittring för dielektrikat medans den enkla hanen har en 4-delad ring.

BNC-kontakten är mycket uppskattad och används i alla möjliga sammanhang, fördelen är att den är kopplas snabbt i- och ur, tål lagom mycket effekt men den har också en del nackdelar.
50 och 75-ohms versionerna är helt kompatibla även om de skiljer sig åt på hylsan runt stiftet/hylsan.
BNC-kontakten har den egenheten att den kan vibrera loss och blir då olämplig i vissa sammanhang, i t.ex. stridsflygplan så är TNC istället är vanligt förekommande, det är en bra kontakt som efter åtdragning kan låsas, har ni en försilvrad TNC hane så kan ni kika om ni ser små hål borrade i den, det är för att trä igenom låstråden som sedan plomberas.

edit: tillägg
 
Last edited:
Ritktigt fina N kontakter har mycket hög precision i tillverkningen och skiljer sig från de vanliga med att honans hylsa har flera "tungor", 6-8 stycken till skillnad från den vanliga med sina 4.
Tillägg: De riktigt fina har inga tungor alls utan den hylsan är hel.
73 Göran
 
Back
Top