"Släppa röken"

SM4FPD

Well-Known Member
Man talar om att en komponent släpper röken, sker ibland vid överbelastning av transistor etc.
Att laga genom att tvinga in den vita röken kan diskuteras.

Här är en film som visar vad som händer vid överlast av en PolyZen:
Burn test of an PolyZen at 210 fps on Flickr - Photo Sharing!
Dramatiskt, och som förstås kan ställa till skador.
Men vad är det för komponent då?
Man kan säga att en PolyZen är en extremt noggran och BRANT! Zenerdiod.
Den används för att förhindra överladdning av Litzium Polymer batterier. Finns även i LimH celler. PolyZen skall tåla max laddström man avser ladda med, och tar upp löaddströmmen om spänningen skulle bli för hög.
Sådana här laddningsbara celler eller batterier kräver hög noggrannhet av laddspänning, om inte blir det en ännu större eldsvåda i själva cellen.

Här ser ni ett skäl till varför tillverkare inte vill att du skall ladda dina accar med annat än originalladdaren.

De gamla hederliga Ni Cad accarna var bra då de kunde överladdas utan att tänka på spänningen med två decimaler.
Bly accen i bilen kokar ju bara ur vattnet vid överladdning. Nyare underhållsfria, (betyder: omöjliga att underhålla) Bilbatterier kräver även de noggrannare laddning så släng den gamla laddaren utan reglering.
 
Man talar om att en komponent släpper röken, sker ibland vid överbelastning av transistor etc.
Att laga genom att tvinga in den vita röken kan diskuteras...
Det är ju allmänt känt att elekronisk utrustning är rökdriven. Den slutar för det mesta fungera när röken läcker ut. Och inte hjälper det med täta lådor heller ;)

/ Göstha
 
Ja försök med olika sorters pumpar har gjorts, dvs att få in röken igen. Mne det är ofta såa tt en viss del av röker försvinner och man tvingas ändå köpa en ny komponent.

Oavsett det kan man här se ett exempel på en sådan krets i bygg själv version:
Svenskt Modellflyg
Vi ser två kretsar, en per cell i ett LiPo batteri.
OM en av cellerna är fulladdad först komemr då den här kretsen att spärra för överladdning av den cellen och ta laddströmmen själv, den andra cellen kan då i lugn och ro fortsätta att ladda sig. Efter ett par cykler har an uppnått balans, de två, elelr felra cellerna blir matchade.
det här exemplet komemr från modellflyg där man har stora krav på LiPo celler.
Kopplingen är en superZenerdiod. Där en justerbar spänningstab står för spänningen och en transistor står för strömmen och förstärkningen för att få uopp brantheten.

Man kallar även en sådan här koppling för shunteregulator.

Obs att även icke radioamatörer som modellflygare bygger eleketronik.
 
Samma sak kan även hända med tanthalkondensatorer, fast dom brinner lite mer med svetslåga :)
 
Vissa eleketrolykondingar kan faktiskt ersätta de numera förbjudna smällarna, de som vi hade så kul med under påsken förr.
Prove med felpolariserad 24 Volt på en 470 uF 16 Voltare. Det tar en stund men det smäller högt.

Jag kommer ihåg när jag var i 12 - 13 årsåldern och hade investerat 10 veckopengar i en transistor, en OC-71. Den skulle bli förstärakre på min kristallmottagare. det ville sig inte riktigt, av nån anledning, men jag hade oxo hört att en transistor skulle kunna användas som relä. Så det måste provas. Ett 4,5 Volt batteri i serie med collektor Emitter och en liten elmotor, fick blir belastning. Nu skulle då BASen styras ut. Ett annat 4,5 Volts batteri fick blir styrning.

Transistorn var gjord av glas och jag fick tillbringa den kvällen med pincett, att plocka ut små glasplitter ur händerna. Fattar inte vad som hände? Kanske för hög Bas ström? Skulle man haft ett motstånd till BASen tro?
 
Rohns teorem:

Alla komponenter innehåller vit rök. Det gäller bra att hitta den spänning/ström vid vilken röken utlöses :)

/p-a
 
Här på jobbet sägs att alla elektriska komponeneter drivs av rök, släpper man således ut denna så är komponenten förbrukad :)
 
Filmen visar detta med all önskad tydlighet.
Det är sällan man ser det här så tydligt och det var ett skäl till att jag länkade filmen.

Och SM4INV det är snarare spänning x ström som utlöser det hela.
 
Back
Top