Slangbella ???

SM6WET

Well-Known Member
Hejsan!

Behöver få tag i en slangbella!
Kommer ihåg att någon en gång la ut en länk till en firma i Skövde här på HAM.SE men kan bara inte hitta den.

Nån som kommer ihåg?

73 Magnus
 
jag har oclså försökt att få tag på en slangbella, men har misslyckats...Några firmor som jag har haft kontakt med via nätet, påstår att jag som köpare måste ha vapenlicens.......Låter knepigt, men det kanske är sant...Någon som vet..http://www.billingedalen.se var adressen du efterlyste som tycks fungera. Ha det. Good dx//73
 
Kolla i sportaffärer Magnus.
I vår lilla stad Nybro har Sportringen slangbellor. Kan finnas i en sportaffär nära dig.

73 de SM7PXS Örjan
 
Jag har hittat ett bra ställe till rimligt pris.
Anledningen till att jag vill ha tag på den är inte för att jaga folk med som antydits på annat forum utan för att skjuta upp linor i träd med för att få upp trådantenner. Tänkte det var bäst att klargöra.
73 Magnus
 
Det och en linjestång borde tillhöra grundutrustningen för varje seriös radioamatör :)

Jan

PS! Försvarets högantenn är inte fy skam heller. DS!
 
Vad annars ska man med en slangbella till om man inte skjuter upp trådantenner ? Hi
Det finns en banner på qrz.com med något dom kallar för E-Z HANG, en slangbella med en fiskerulle påmonterad. Klart fyndig.
Själv tog jag fiskespöt med en liten mutter i tafsen, det fungerar det med.

73 Peder
 
Som sportfiskare har jag sett både pilbåge och slangbella användas med, i mina ögon, mycket
nedslående resultat därför att projektilen/kastvikten måste axellerera/dra-med-sig linan.
Om linan ligger bland gräs/lingonris blir det garanterat kraftig broms på "ekipaget".

Själv köt jag med kusthaspelspö med c:a 0.5mm monofillina och kasserade tändstift
(c:a 40 - 42 g. vikt). Detta ger reproducerbarhet i kasten.
Dessutom, med 1 - 1,5m vit dacronlina mellan kastvikten och monofillinan så får man en god
indikator på var "det hamnade".

Med pilbåge "insjuknade" der hela i "allmän svaghet" redan efter c:a 10m!
Med haspelspolen har jag inga ax-problen av linan, jag når över 20m träd utan problem.

73 de SM0ETT / Hans
 
Min kompis Lennart SM6CLU har annars ett speciellt sätt att få upp fästpunkt till sin 80m quad.
Han skjuter upp fiskelina med raket. Trodde han skämtade först när han berättade men jag fick bevittna detta för ett tag sen och det fungerade riktigt bra.
Man kanske skulle köpa på sig lite fyrverkeripjäser vid nyår, valborg o post så man har och prova med HI HI.

73 Magnus
 
Back
Top