Slö HAM4 - rotor

Sparky

Well-Known Member
Helt plötsligt hat min rotor (HAM IV) tappat orken. Segar sig fram. Samma i båda riktningar. Ibland stannar den upp helt. På inrådan och flera förslag bytte jag motorkondensator i manöverboxen. Inköpt ny original (DXsupply). Ingen skillnad. Alla spänningar och resistanser enligt manual är korrekta. Något förslag, innan jag demonterar? Vad ska jag titta efter? PS: Den har suttit uppe i 10 år, sparsamt använd.
 
Det låter som om det redan vore dags att ta ner rotorn och kabeln för kontroll. Hoppas det inte är alltför krångligt.
 
Jo, den ska ned när vädret tillåter mastfällning. Ville bara ta en genväg med ev tips, innan jag tar av "locket".
Kabeln är nog ok, för resistanserna enligt manual inbegriper alla resistanser mätta vid manöverbox och upp till rotorn.
Spänningen till motorn är 32 V obelastat och sjunker till 27 V när rotorn aktiveras. (Mätt vid manöverboxen).
 
Uttorkad fasningskondensator är ju den vanliga felorsaken, men om du är säker på att den du satte in är OK och du inte har ett kärvande stödlager ovanför återstår att ta isär rotorn och spana efter defekter i metalldelarna. Det finns tips på webben hur man förfar med demontering och återmontering. När jag har renoverat rotorer har jag tvättat delarna rena i fotogen och återinfettat.

Lennart
 
Uttorkad fasningskondensator är ju den vanliga felorsaken, men om du är säker på att den du satte in är OK och du inte har ett kärvande stödlager ovanför återstår att ta isär rotorn och spana efter defekter i metalldelarna. Det finns tips på webben hur man förfar med demontering och återmontering. När jag har renoverat rotorer har jag tvättat delarna rena i fotogen och återinfettat.

Lennart

Tack för återkopplingen. Jag har testat 3 kondingar. Den som ursprungligen satt där, den nyinköpta och en äldre från en tidigare manöver av samma märke.
Samma resultat. Jag var också inne på tanken om stödlagret där maströret går genom toppen av masten. Detta pga att fenomenet började bli märkbart i samband med den
kraftiga blåsten för någon vecka sedan. Att röret skulle ha krökts är uteslutet, 3-4 mm gods och diam 60 mm, men det kan ju ha påverkat lagret.
Jo, jag har sett beskrivningen på demontering/montering och blir nyttig om/när isärtagning blir aktuell.
Tyvärr inte hittat några tips om eventuell orsak (förutom motorkondensatorn), det var därför jag startade den här tråden.
Lite bättre väder, torrt, varmt och vindstilla med några dagars prognos så kör jag igång. Återkommer när jag vet mer och hur det slutar.
 
Finns det mekaniska kontakter i manöverbox eller uppe vid rotorn och där strömmen har svårt att ta sig fram(oxide på kontaktbleck). Jag har en rotor(CDR) modell 1960-tal och samma fel, som jag gjort ren men ej bytt kondingen. Får bli ett sommargöra..

/Sven.
 
Finns det mekaniska kontakter i manöverbox eller uppe vid rotorn och där strömmen har svårt att ta sig fram(oxide på kontaktbleck). Jag har en rotor(CDR) modell 1960-tal och samma fel, som jag gjort ren men ej bytt kondingen. Får bli ett sommargöra..

/Sven.

Tack för ännu ett tips !
Enligt schemat så är de enda mekaniska kontakterna uppe i rotorn de som utgör ändlägesbrytarna (Knappast relevant vid detta fenomen).
I manöverboxen däremot sitter kontakterna för CW resp CCW, som man manuellt trycker ned vid manöver av ant.
Vad jag kan utläsa av schemat går de inte via nåt relä, utan styr motorströmmen direkt. En hastig okulärbesiktning visar inga "brännsår" eller oxid.
 
CDE rotorer som stått stilla långa tider med tung vertikallast brukar inte se så trevliga ut när de plockas isär. Stålkulorna i lagringen trycks ner
i lagerbanorna som ju är av någon aluminiumlegering. Lagerbanan ser ut som en kullerstensgata. Sen går det tungt att vrida.
 
CDE rotorer som stått stilla långa tider med tung vertikallast brukar inte se så trevliga ut när de plockas isär. Stålkulorna i lagringen trycks ner
i lagerbanorna som ju är av någon aluminiumlegering. Lagerbanan ser ut som en kullerstensgata. Sen går det tungt att vrida.

Jag har sett sådana banor och de ser inte roliga ut, men vad jag minns gick rotorn mer ryckigt än sakta men det beror kanske på hur djupa gropar kulorna ligger i och hur visköst lagerfettet är,
det brukar sällan vara en vacker syn när man öppnar en rotor som suttit upppe 20+ år ;)
 
Min gamla HAM-M har suttit uppe i 40+ år och snurrar fint än. När jag övertog den för 10 år sedan plockade jag isär den och smorde kullagret. Borde nog ha passat på att byta lägespotentiometern också. Kontakten är lite glapp på några ställen.
 
Hej!
Prova att mäta motorströmmen så kan du få en ledtråd, går motorn trögt, är det bara på vissa ställen som det går trögt eller är det så att motorn helt enkelt presterar dåligt (den drar låg ström).
 
2 dagars jobb i fint väder. Problemet med kärvande rotor löst. Tills vidare....
Först var det kontakten på kabeln, precis vid rotorn. Oxid. Gick inte att åtgärda.
Bökigt att ta isär kontakten. En låssprint gjorde att den var hart när omöjlig att ta isär.
Idiotisk konstruktion. Beslöt att ta väck den helt och ersätta med gammal hederlig "sockerbit".
Inkapslad i eltejp-vulktejp-krympslang, ska den väl hålla något år.
Den tidigare originalkontakten var i o f s inkapslad likadant, men lika f-t hade fukt trängt in.
Detta gjort, så fick potten för QTE en dos av 2-propanol. Där upptäcktes en annan svaghet.
Kontaktarmen (som löper utmed potentiometerns resistanstråd) kärvade. Den ligger an mot
en centrumstav av något plastmeterial (kanske delrin ?) Den höjs & sänks utefter varvet
I läget där resistanslindningen är i lägsta läget (potbanan är inte horisontell, utan
lutar lite i vertikalled), hängde den i luften. Åtgärdades med lite silikonspray.
Jag trodde att införandet av en kontakt med stift skulle vara bättre än det äldre systemet med
skruvanslutning av kabeln till rotor var bättre. Icke så. Den tidigare skruvanslutningen oxiderade
väl också, men där kunde man visuellt se vad som var på gång och fixa i tid. Inuti en dold kontakt
med stift är det för sent när det väl händer.
Jag lovade höra av mig, om/när problemet fick en lösning. Hoppas det är till gagn för någon !

BCNU / Conny SM5ATP
 
Du ser! Oxide är som kärlek utan kyssar, det blir inget driv liksom.. - Och som du konstaterat en kontakt omöjlig att ta sig in i, improvisera blir lösningen. Bra - bra..

Lycka till.

/Sven.
 
hej ang fett till rotorn
yaesu g-450xl
har testat 2g med samma resultat den stannar direkt
så nu använder jag motorolja
potentiometer fik lite olja fritt kontaktspray
 
Back
Top