Slut med att köra vanliga qso med fåfängsignaler nu?

I ännu högre grad som dessa "äldre dokument" redan från början saknade varje rättsverkan eftersom PTS vid denna tid saknade mandat att agera i saken. Dessutom innebar tillämpningen av dessa efter 8/12 2011 dessutom att SSA bröt mot delegationsvillkoren, vilket PTS så småningom uppmärksammade.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Nja, här tror jag du har fel, Karl-Arne. Om det sjabblats hos myndigheter eller departement (under en viss period) så går enskilda vanligtvis skadelösa. Särskilt om det handlar om något för staten och medborgarena så betydelselöst som anropssignaler för amatörradio. Jag har till exempel tilldelats två specialsignaler för användning som Vanity Call och innan 2011 betalt för dessa fram till 2031. Jag litar på att det gäller.

Jag tycker man ska tillåta Vanity Calls(VC) även fortsättningsvis. Om det känns som ett problem att några hoppar mellan grundsignal och VC så kan man införa rutinen att den som har en VC sätter sin grundsignal i karantän och inte använder den alls under en period, tills förutsättningar kräver annat. (T.ex. distriktsbyte).

Sture
 
För övrigt såg jag att den radioamatör som uttryckte ogillande över att jag för några år sedan använde min korta anropssignal vid ett QSO på repeatern, nu har sin anropssignal som skylt på bilen! Jo jo! ;-)
 
Om jag förstår allting rätt så fungerar systemet med "vanity-calls" i USA som så att, när du uppfyller kriterierna
för ett "vanity-call", ersätter ditt ordinarie call med det köpta callet helt och hållet....

Naturligtvis mot en avgift ! En variant jag tycker verkar ok, när nu ämnet är på tal.

Info finns här: Vanity Call Signs

och här: Vanity Call Signs and How to Get One

Nu är det ju borta i Amerika och det är kanske inte direkt överförbart till oss i SM, men kanske intressant ändå ?

:)
 
Last edited:
Jag kan inte förstå varför man skall använda en 'falsk' signal i stället för den man har blivit tilldelad ?

Påminner mycket om PR-grabbarnas skipname på 60 - 70 talet, använd inte ditt tillståndsnummer utan hitta på nåt 'häftigare' namn.

Lite mindervärdighets problem ?
 
Jag tycker att det usonska systemet där man ger upp sin ursprungliga signal och ersätter den med en annan är vettigare än det vi har nu. Stationssignalen är ju till för att knyta en radioemission till en person (fysisk för radioamatörer, juridisk för de flesta andra). Att köra (eller kunna köra, åtminstone) med flera olika stationssignaler leder bara till oklarhet och förvirring.
 
Pojkar!
Vad är det här för `joll`- om ni vill ha en annan signal än den Ni blivit tilldelad - ansök då hos JSM (?) Många har grinat åt sig signaler genom tiderna..Och lyckats. Det kan gälla att man vill ha en signal som" sitter bra" vid telegrafi, Men det är ju inte aktuellt numera, då denna mode tyx vara ute.

Vad gäller VC´s så anser jag att dessa endast skall avändas vid DX-och test QSO´s. Annars gör man som ovan nämnts ansöker om ett nytt C/S.
Den tilldelade signalen är ju du - ingen annan!

Stolt innehavare av min originalsignal sedan looong tid.

/Uffe -CIQ
 
Vad bra att du trivs med din originalsignal, SM3CIQ Uffe! ;-)
Men varför trivs du inte med att andra människor får göra det de trivs med?
Sture
 
När jag var liten fick jag höra att kungens bil hade reg-nr A1. Och landshövdingen i Stockholms län B1. Kanske var det en skröna? Men när jag kom upp i läroverket hade jag en något överårig klasskamrat som hade en Merca med nr A77777. Hans pappa hade den svenska Mercedesagenturen. Money talks, tänkte vi andra i klassen, som fikade efter påhängsmotorer till våra cyklar!
Klart OT, ursäkta.
SM5DFM – stolt användare av grundsignal
 
Nej, Rune, jag tycker inte det är OT. Det är faktiskt ett riktigt bra argument, till skillnad mot de som bara tycker. Så jag ställer frågan: Finns det ett problem med att specialsignaler kostar pengar? Är kostnaden så stor att någon avstår på grund av ekonomin?
Sture
 
SM3CIQ

>Men det är ju inte aktuellt numera, då denna mode tyx vara ute.<


Jasså ??

:) Sparky
 
Vad bra att du trivs med din originalsignal, SM3CIQ Uffe! ;-)
Men varför trivs du inte med att andra människor får göra det de trivs med?
Sture

Sture,

Många trivs säkert med att köra 10 kW, andra trivs med att använda motsvarande amatörradioutrustning på 27 MHz. Menar du verkligen att alla ska få göra det man trivs med??

Enbart trivsel kan väl inte vara ledljuset för oss sändaramatörer!


/Lasse
 
För att citera den amerikanske juridikprofessorn och filosofen Zechariah Chafee:

"Your right to swing your arms ends just where the other man's nose begins."
Alltså ungefär "Din rätt att veva med armarna slutar precis där den andres näsa börjar."

Om du kör med 10 kW, eller om du använder illegal utrustning på 27 MHz, är risken överhängande att du orsakar störningar och därigenom inkräktar på någon annans friheter.

Att använda en anropssignal med ettställigt suffix i stället för treställigt kan svårligen orsaka skada för någon annan.

73,
Jonas/SM5J

(Intressant nog beskrevs Chafee som "farlig" av den ökände senator McCarthy.)
 
Last edited:
Svar till SM3BDZ:
Jag utgick från vad tråden handlar om. Men, visst har jag en grundläggande uppfattning att människor ska få göra vad de vill, så länge det inte skadar andra. Enbart att någon ogillar eller retar upp sig på att jag byter anropssignal, byter efternamn eller skaffar en specialskylt till bilen tycker jag inte är tillräckligt för att förbjuda det.

Ditt avslutande påstående håller jag med om.

Sture
 
SA5A skrev; "Finns det ett problem med att specialsignaler kostar pengar? Är kostnaden så stor att någon avstår på grund av ekonomin? "

I tillsynsrapporten kan läsas; "PTS uppfattar att SSA i någon form bedriver kommersiell handel med specialanropssignaler då den kostnad som SSA tar ut för specialanropssignaler rimligen inte står i paritet med den faktiska kostnaden att förvalta och registerföra anropssignaler, jämfört med årlig kostnad att registerföra ordinarie anropssignaler."

Jo, det finns säkert en och annan som avstår på grund av knaper ekonomi även om de nog inte är så många. Fler avstår säkert av principiella skäl eller för att de helt enkelt inte ser något omedelbart behov.

Jag skulle själv kunna tänka mig att skaffa en kort signal att använda för contesting men enbart under förutsättning att signalen får samma status som grundsignalen och kan behållas utan tidsgräns. En rimlig engångskostnad i samband med tilldelningen och registerföringen är helt i sin ordning.
 
I tillsynsrapporten kan läsas; "PTS uppfattar att SSA i någon form bedriver kommersiell handel med specialanropssignaler då den kostnad som SSA tar ut för specialanropssignaler rimligen inte står i paritet med den faktiska kostnaden att förvalta och registerföra anropssignaler, jämfört med årlig kostnad att registerföra ordinarie anropssignaler."
Det hänvisas till och talas om dokument, bland annat tillsynsrapporten, som belyser PTS diskussioner med SSA och tydligen har detta pågått längre än vad man kan få en uppfattning om när man bara läser lite på nya SSA.se.

Kan du som uppenbarligen har tillgång till dessa dokument och mailen, lägga upp dem här Bengt? Så vi som inte har tillgång till dem kan få läsa själva vad som verkligen sagts och bilda oss en egen uppfattning?

/Johan
 
Oftast skapas rättvisa genom att låta marknaden styra och låta den som vill betala får betala vad han tycker det är värt. Därför borde vanity-signalerna auktioneras ut till bäst betalande. Därefter kan man låta den som äger signalen få sälja den till marknadspris. Omvänt kan man fråga sig varför en som råkade vara med i början och hade förhandsinformation, få möjlighet att sno åt sig en massa fina signaler innan någon annan fick reda på det?

Alternativt kan man ha en lagom hög "hyres"-avgift så att man får omsättning av signalerna.

Ungefär som med fina hyreslägenheter i centralt läge. Folk som inte har råd köpa en motsvarande bostadsrätt sitter på dessa för de "råkade vara först". Hur rättvist är det för de unga som skall skaffa bostad idag?

Ett fullgott alternativ är att man har en marknadsanpassad "hyres"-avgift så att man får en lagom omsättning av signalerna och där kanske vi ligger idag? Kanske priset kan skruvas upp något. Fast vi förstår ju att vissa "SSA-haverister" inte gillar att SSA skulle tjäna på detta….
 
Oftast skapas rättvisa genom att låta marknaden styra och låta den som vill betala får betala vad han tycker det är värt. Därför borde vanity-signalerna auktioneras ut till bäst betalande. Därefter kan man låta den som äger signalen få sälja den till marknadspris. Omvänt kan man fråga sig varför en som råkade vara med i början och hade förhandsinformation, få möjlighet att sno åt sig en massa fina signaler innan någon annan fick reda på det?

Alternativt kan man ha en lagom hög "hyres"-avgift så att man får omsättning av signalerna.

Ungefär som med fina hyreslägenheter i centralt läge. Folk som inte har råd köpa en motsvarande bostadsrätt sitter på dessa för de "råkade vara först". Hur rättvist är det för de unga som skall skaffa bostad idag?

Ett fullgott alternativ är att man har en marknadsanpassad "hyres"-avgift så att man får en lagom omsättning av signalerna och där kanske vi ligger idag? Kanske priset kan skruvas upp något. Fast vi förstår ju att vissa "SSA-haverister" inte gillar att SSA skulle tjäna på detta….
Herrn har vaknat på den fullständigt provokativa sidan idag.
Ta och läs det utdrag ur PTS tillsynrapport eql citerat ur några inlägg upp.
Ställ ssa hobbymyndighetsutövningsgeschäft mot vad som gäller för uttag av kostnader i samband myndighetsutövning.

Efterlyser en dis-like-knapp... Din argumentation i inlägget saknar varje saklig anknytning och förefaller endast ha syftet att irritera/provocera/förolämpa.
 
Back
Top